Sygeplejersken
Gitte kom på hårdt og superpositivt arbejde
Coaching. Den ene del af Gitte Majlund Seeberg kunne slet ikke forestille sig at arbejde andre steder end på afdelingen for hjertebørn på Rigshospitalet: "Det var dér, jeg hørte hjemme. Troede jeg." Men den anden del ville videre.
Sygeplejersken 2007 nr. 21, s. 22-23
Af:
Marianne Bom, journalist
Foto: Søren Svendsen
Allerede første gang, Gitte Majlund Seeberg er til coaching hos Anja Grøndahl, får hun en afgørende aha-oplevelse. Anja beder hende tegne en cirkel og dele den op i felter.
Hele "lagkagen" er Gittes arbejdsliv, og hvert stykke illustrerer en del af arbejdet. "Patienter," "pårørende," "ansvar," "brug af kompetencer," "udvikling og arbejdsglæde," står der f.eks. på felterne, og størrelsen af de enkelte stykker viser, hvor meget af arbejdslivet hvert aspekt fylder.
"Den øvelse var virkelig en aha-oplevelse. For de ting, som jeg rigtig gerne ville arbejde med, de fyldte ikke ret meget," fortæller Gitte Majlund Seeberg.
Gitte ønsker mere ansvar samt udvikling af både sig selv og arbejdspladsen. Hun ønsker også at bruge sine kompetencer fra de efteruddannelser, hun har. Mere af det vil føre til mere arbejdsglæde.
Gittes dilemma
I de sidste par år har Gitte Majlund Seeberg tumlet med det dilemma, som nu har ført hende til en coach. Skal hun blive i jobbet, hvor den ene del af hende synes, at hun hører hjemme? Skal hun forsøge at udvikle jobbet, så det bedre passer til hende? Eller må hun søge væk for at nå sine mål?
Da det står klart, at Gitte ønsker lagkagen skåret på en helt anden måde, spørger coachen hende, hvad hun selv kan gøre for at få de vigtige ting til at fylde mere? Og Gitte går hjem med en øvelse, som skal hjælpe med til at afklare, om hun kan få dét, hun efterlyser, i sit nuværende job. Øvelsen går ud på at observere sig selv og frustrationerne. At lægge mærke til, hvad der sker, lige inden hun bliver frustreret på jobbet og nogle gange kommer til at give udtryk for dem.
"Det har været hårdt at arbejde med sig selv på den her måde, fordi man får vendt vrangen ud. Man får set nogle sider af sig selv, som man ikke er stolt af. Men man rykker altså virkelig, når man er ærlig over for sig selv," siger Gitte, der da også har taget sig i at blive småirriteret på coachen, når hun har stillet samme spørgsmål flere gange med forskelligt ordvalg, fordi Gitte ikke har svaret. "Irriteret er måske ikke det rigtige ord. Men jeg har tænkt: "Pyha, nu spørger hun om det igen. Jeg kan åbenbart ikke slippe uden om at svare," griner Gitte.
Gitte Majlund Seeberg er 35 år og uddannet sygeplejerske i 1998. Hun har siden 2001 været ansat på Rigshospitalets afd. 4144 for hjertebørn. Hun har en kardiologisk og en pædiatrisk efteruddannelse samt vejlederkursus.
Dilemma før coaching: Meget glad for jobbet, vil gerne sit speciale. Men ønsker at påtage sig mere ansvar og bruge sine kompetencer. Er det muligt at opnå tilfredsstillende udvikling i afdelingen?
Efter coaching: Er mere afklaret om, at hun ønsker større indflydelse i ledelsesmetoderne for sygeplejersker. Søger derfor en lederstilling, som hun får. Begyndte den 1. oktober 2007 som afdelingssygeplejerske på en børneafdeling på Rigshospitalet.
Bedre end venner
Det fastholdte fokus er en stor fordel ved en coach frem for en veninde eller en ægtefælle, mener hun. "Når jeg snakker med en veninde, kan fokus hurtigt blive flyttet. Coachen får stillet de rigtige spørgsmål, som sætter tanker i gang, og hun søger ikke bestemte svar, for vi er ikke følelsesmæssigt involverede, som man er med en veninde eller sin mand. Jeg siger jo heller ikke: "Det gider jeg ikke svare på." På den måde sættes konstruktive tanker i gang."
Den første øvelse - den med at observere frustrationerne - fører faktisk til større arbejdsglæde for Gitte. Men som forløbet skrider frem, står det klart, at hun må videre til et nyt job.
Under tredje møde havde Gitte flere overvejelser om at søge en anden stilling. "Jeg var superstresset af overvejelserne for og imod, og vi snakkede meget om, hvorfor jeg gerne ville søge en anden stilling."
Mere coaching, tak
Siden kommer Gitte til jobsamtale, og den dag, hun har fjerde møde med coachen, vil afdelingen ringe besked om jobbet. Gitte slukker for telefonen, men Anja siger, at hun da bare skal holde den tændt. Og så ringer den. Hun har fået jobbet.
"Coachingen betød, at jeg blev afklaret med, at hvis jeg ville noget mere, så måtte jeg måske søge væk. Hvis jeg ikke havde været ved coach, så havde jeg ikke flyttet mig endnu. Jeg havde fortsat været småfrustreret over, at tingene ikke rykkede. Coachingen har i allerhøjeste grad speedet processen op," siger Gitte, der fik forløbet gratis, fordi Sygeplejersken havde arrangeret det. "Hvis jeg havde betalt for det, ville det have været pengene værd. Det er meget tænkeligt, at jeg senere i mit arbejdsliv vil benytte mig af coaching igen."
En coach er en person, som ved hjælp af spørgsmål understøtter klienternes eget arbejde med at opstille personlige mål og finde vej til dem. Coaching bygger på den antagelse, at klienterne selv rummer svar på deres udfordringer. Derfor yder coachen ikke egentlig rådgivning, men guider med sine spørgsmål klienten til at få indsigt og finde løsninger. Coachen kan opfordre til øvelser som: Notér, i hvilke situationer du mærker arbejdsglæde, eller observér dine reaktionsmønstre, når du står i bestemte situationer.
ANJA GRØNDAHL
Anja Grøndahl er ICC-certificeret coach og associeret partner i firmaet Coachpartners i København. ICC er en forkortelse for organisationen The International Coaching Community. Anja er 38 år og uddannet sygeplejerske i 1996. Hun har tidligere arbejdet bl.a. på Rigshospitalet og i hjemmeplejen. Et coachingforløb hos Coachpartners er på minimum 5 x 1 time. For privatpersoner koster forløbet 5.500 kr. + moms.