Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Den daglige kamp om p-pladserne

Tomgang. Man skal være god til at parallelparkere, og bilen skal helst være en lille smal model. På mange hospitaler er parkeringspladser en mangelvare.

Sygeplejersken 2008 nr. 4, s. 20-20

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

SY-2008-04-15eFoto: Søren Holm

På hospitaler over hele landet starter arbejdsdagen for mange sygeplejersker med en kamp for at komme af med bilen. Nogle steder er problemet større end andre.

På Rigshospitalet vælger sygeplejerske Anne Birthe Storm fra Abdominalcentret at møde kl. 7.30, selv når hun har 10-18-vagt.

"Jeg gider ikke køre rundt og lede efter en plads, så vil jeg hellere møde tidligt. Jeg får penge for det eller kan afspadsere, men de manglende parkeringspladser betyder mindre fleksibel arbejdstid," siger Anne Birthe Storm, der også er tillidsrepræsentant.

Sygeplejerskerne betaler 200 kr. om måneden over deres løn for en parkeringstilladelse, men de kan alligevel ikke være sikre på at kunne finde en plads. Et forhold som Anne Birthe Storm har kritiseret i medierne. Ved hjælp af en undersøgelse blandt personalet i sin afdeling har hun dokumenteret, at hver tredje overvejer at søge væk pga. frustration over parkeringsforholdene.

Møder omklædt før tiden

Parkeringspladserne ved Nordsjællands Hospital i Hillerød er også godt fyldt op, når sygeplejerske på kardiologisk afdeling Wickie Schwartz møder om morgenen, selv på villavejene i området holder bilerne tæt. Hvis hun skal møde kl. 7.20, tager det 15-20 minutter at finde en plads, og derfor har hun fundet ud af, at hun lige så godt kan køre 20 minutter tidligere hjemmefra.

Så møder jeg i afdelingen omklædt, et kvarters tid før jeg egentlig skulle, men det vil jeg hellere end at blive irriteret over at skulle finde en plads. Efter kl. 7.30 kan man godt glemme at finde én, og det kan ikke betale sig at møde efter kl. 8 om morgenen, selvom man har mulighed for det," siger Wickie Schwartz. Én ting er personalets trængsler, et andet problem er situationen for patienterne, som kommer på alle tidspunkter af dagen. Det bliver ikke mindre af, at Hillerød Hospital er udpeget som det eneste akuthospital i Nordsjælland i Region Hovedstaden.

Ledelsen har siden december etableret 150 ekstra pladser, bl.a. ved at male parkeringsbåsene om, så de nu er smallere. Men uanset de ekstra pladser kan man ifølge Wickie Schwartz ikke komme af med bilen. Mange andre hospitaler har parkeringsproblemer, det gælder også hospitalerne i de store jyske byer som Aalborg, Horsens og Viborg.

Cykler til personalet

Centralsygehuset i Silkeborg forsøgte i 2005 at løse et parkeringsproblem med en kreativ idé. Der skulle inddrages 70 pladser i forbindelse med bygning af et patienthotel med tilhørende parkeringskælder. Sygehuset indkøbte 100 cykler til det personale, der havde lyst til at cykle på arbejde, så patienterne stadig kunne parkere deres biler. Personalet forpligtede sig til ikke at bruge parkeringspladser på sygehusets matrikel i et år, til gengæld kunne de efter det år købe de brugte
cykler for 500 kr. pr. stk.

Ordningen var så stor en succes, at 186 ansatte meldte sig til cykelordningen. Da hospitalet ville indkøbe flere cykler, stødte de imidlertid på det problem, at ordningen ikke kunne godkendes, fordi de billige cykler blev vurderet som et personalegode.

"Initiativet virkede ellers. Parkeringspladserne blev fri til patienterne, og personalet fandt ud af at stille deres biler hos kolleger og cykle til arbejde. Derfor betragtede vi ikke cyklerne som et personalegode, men som løsning på et parkeringsproblem," fortæller fællestillidsrepræsentant for sygeplejerskerne Birthe Mossin.  

Af de 3.147 sygeplejersker, der arbejder i Odense, bor syv  ud af 10 i Odense Kommune. Resten pendler f.eks. fra

  • Faaborg Kommune: 213
  • Kolding Kommune: 11
  • Københavns Kommune: 8
  • Langeland Kommune: 7