Sygeplejersken
Fire sygeplejersker kører sammen
Kollegakørsel. Hvis man gerne vil spare på udgifterne til bil og benzin, så kan løsningen være at køre sammen med en kollega.
Sygeplejersken 2008 nr. 4, s. 18-18
Af:
Susanne Bloch Kjeldsen, journalist
Foto: Søren Holm
På Nordsjællands Hospital i Hillerød kører fire sygeplejersker fra kardiologisk afdeling sammen, når det kan lade sig gøre. "Vi tjekker hinandens vagtplaner for at se, om vi skal på vagt sammen, og så ringer eller sms´er vi og aftaler. Vi skiftes til at køre," forklarer sygeplejerske Wickie Schwartz. De bliver samlet op, eller de parkerer bilen hos den, der skal køre. To af dem kommer fra Frederiksværk, mens to andre støder til fra Ølsted og Hundested.
"Det er hyggeligt at lære hinanden lidt bedre at kende, og snakken i bilen giver en god start på dagen. Den økonomiske fordel i form af færre penge til benzin er også en god ting, og så er det trygt at køre sammen hjem fra nattevagt. Når vi snakker, er der mindre risiko for at falde i søvn bag rattet," siger Wickie Schwartz.
Reserverede p-pladser
På Odense Universitetshospital forsøgte man for fire år siden at motivere de 8.000 ansatte til at køre sammen i et storstilet projekt "Kollegakørsel". Via en database kunne man finde kolleger at køre sammen med. Der var særlige p-pladser reserveret til dem, der var med i kollegakørslen. Der var endda kørselsgaranti med taxa hjem eller til stationen, hvis sygdom eller overarbejde forhindrede én i at få det aftalte lift hjem med kollegaen. Små 400 meldte sig til ordningen, heraf en fjerdedel sygeplejersker.
Evalueringen af projektet viste, at blandt dem, der kørte i bil alene, faldt antallet med 12 pct. Der er stadig sygeplejersker og andre faggrupper på Odense Universitetshospital, der kører sammen og bl.a. parkerer på de særligt reserverede pladser. Men ordningen er aldrig slået igennem til en større skare medarbejdere.
Sygeplejerskernes fællestillidsrepræsentant Anette Kjærsgaard mener, at den begrænsede tilslutning blandt sygeplejerskerne især skyldes de skiftende arbejdstider. Men aflevering og afhentning af børn samt et udbredt overarbejde har også en del af forklaringen.
"Sygeplejersker ved, hvornår de skal møde, men de ved ofte ikke, hvornår de har fri. Rigtig mange kommer ikke hjem til tiden. Mange skal også nå at hente børn, og det tror jeg er den væsentligste årsag til, at kollegakørslen ikke er så brugt," siger Anette Kjærsgaard.
Transportkoordinator på Odense Universitetshospital Lars Bang mener, at det ville være muligt at få flere til at køre sammen, hvis personalet blev motiveret tilstrækkeligt.
"Men fordelene ved samkørsel kan ikke stå alene, hvis man vil begrænse solobilismen. Så skal man f.eks. gøre det sværere at parkere og samtidig forbedre den offentlige transport," siger Lars Bang.
Af de 6.363 sygeplejersker, der arbejder i København, bor lidt over halvdelen i Københavns Kommune. Pendlerne kommer f.eks. fra
- Furesø Kommune: 132
- Lolland Kommune: 5
- Stevns Kommune: 8
- Find ud af, hvornår og hvor ofte jeres behov og ønsker passer sammen.
- Bliv enige om de praktiske detaljer: Hvor og hvornår er der opsamling" Hvor lang tid venter I på hinanden - og er ærinder undervejs i orden?
- Aftal, hvilke vaner, der er i orden i bilen: Må I ryge, spise, høre radio/cd eller andet i bilen" Er det o.k. at kommentere hinandens kørestil?
- Aftal, hvordan I fordeler udgifterne til benzin, vedligeholdelse, bøder osv. Skal der betales pr. km" Eller skiftes I til at køre?
- Aftal, hvad I gør under sygdom, overarbejde, større forsinkelser, eller hvis bilen ikke kan køre.
Kilde: Projekt Kollegakørsel på Odense Universitetshospital.