Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Intelligente senge optimerer hospitalsstuen

Innovation. Det nyeste inden for velfærdsteknologi blev vist frem på årets Careware-udstilling i Århus. Her kunne de besøgende bl.a. se visionen for den optimale hospitalsstue

Sygeplejersken 2010 nr. 7, s. 26-28

Af:

Torben Svane Christensen, journalist

0710-27-01-1Illustration: Lars Andersen

Den intelligente seng har forskellige sensorer, der giver personalet besked om opgaver, der skal ordnes. Én sensor giver f.eks. besked, hvis sengen er våd. En anden sensor sender meddelelse, hvis patienten har forladt lejet.

Sengen kan også registrere patientens vægt, eller den kan sende besked, når det er tid til at skifte patientens kateter. Data bliver sendt videre til et system, hvor sygeplejersken på en touchscreen-fladskærm kan se, hvilke opgaver der skal løses i forbindelse med en patient. Oplysningerne bliver også kommunikeret videre til telefonen.

Ud over sensorer har sengen belysning, der hjælper patienten til bedre at finde tilbage, og lyset er også med til at forhindre faldulykker. På Sygehus Sønderjylland har man været med i udviklingen af den intelligente seng.

"Nu skal vi til at bygge et helt nyt sygehus, og det er klart, at vi gerne vil have ny teknologi, der er arbejdskraftbesparende, og som højner kvaliteten for patienterne. Derfor snakker vi om den intelligente hospitalsstue, som den intelligente hospitalsseng er en del af," siger Ditte Maarbjerg Thinggaard, sygeplejedirektør, cand.cur., MPM på Sygehus Sønderjylland.

Hun hilser den nye teknologi velkommen og mener, at det er nødvendigt med et godt samarbejde med de virksomheder, der udvikler ny teknologi til sundhedssektoren, så de kan få input fra fagpersonale til, hvilke opgaver der med fordel kan løses af teknologi.

"En vådsensor, der giver besked om, når en patient har tisset i sengen, er godt. Alle nattevagter vil gerne slippe for runden, hvor de er nødt til at forstyrre patienten for at tjekke, om sengen er tør. Det er både arbejdskraftbesparende, og det giver en bedre kvalitet for patienten," siger Ditte Maarbjerg Thinggaard.

Et andet eksempel er målinger, der skal foretages hele tiden i akutmodtagelsen. Hvis teknologien kunne overtage denne opgave, så kunne patienten få tid til at slappe af og sove, og det kliniske personale kunne bruge tiden på andre opgaver.

"Der er en udfordring for os sygeplejersker. Godt nok fyrer man mange steder nu, men vi kan se, at der kommer til at mangle personale i fremtiden. Der er en løsning, der hedder opgaveflytning, og så er der flere teknologiske løsninger. Så der skal gøres noget, og jeg siger ja tak til ny teknologi," siger Ditte Maarbjerg Thinggaard.

Men den nye teknologi kræver også, at ledelserne på sygehusene er villige til at investere langsigtet.

"Kan der findes teknologiske løsninger, der kan give besparelser her, så ville det da være oplagt at indføre dem, siger Ditte Maarbjerg Thinggaard.

Mere teknologi - mindre stress

Chefsygeplejerske på Regionshospital Horsens/Brædstrup Bente Fogh er også åben for nye teknologiske løsninger. Regionshospitalet har i en årrække deltaget i innovationsprojektet iHospitalet, der et eksempel på OPI, offentligt privat innovationssamarbejde.

"Vi arbejder målrettet med innovation i et bredt perspektiv. Succesen er fremkommet ved et afsæt i medarbejderdreven innovation bistået af ekspertsamarbejde fra såvel sundhedsfaglige som it-faglige kompetencer," siger Bente Fogh.

Elektroniske touchskærme har lettet klinikkernes daglige arbejde ved at give bedre overblik, kommunikation og koordination. "Sygeplejerskerne kan hurtigt danne sig et overblik over den enkelte patient: Hvilken diagnose har patienten" Hvor langt er den enkelte patient i sit akutte udredningsforløb" Og hvilke aktiviteter er der planlagt for den enkelte patient den pågældende vagt"" siger Bente Fogh.

Hospitalet har endnu ingen erfaringer med den intelligente seng, men Bente Fogh kunne godt se det smarte i koblingen mellem det system, de bruger, og data fra den intelligente seng. "Vi er i gang med et nyt innovativt projekt i den medicinske sengeafdeling, hvor vi arbejder på at udvikle et it-understøttende system til alle relevante patientopgaver i et medicinsk forløb," siger hun.

Ifølge Bente Fogh har indførelsen af it-teknologi i den kirurgiske akse betydet et bedre arbejdsmiljø for sygeplejerskerne i deres daglige arbejde. Sygeplejerskerne oplever mindre stress i form af færre afbrydelser, og de får bedre mulighed for selv at planlægge eget arbejde."

Se flere teknologiske nyheder fra Careware-udstillingen på: www.carewareweb.dk    

NY TEKNOLOGI GIVER EN BEDRE ARBEJDSPLADS

I 2003 gik et projekt på Regionshospitalet Horsens i gang, der skulle vise, om it-løsninger og ny teknologi har en gavnlig effekt på arbejdsgange, organisering og produktivitet. Efter seks år med Det Interaktive Hospital kaldet "iHospital" var det tid at undersøge, om de nye tiltag havde ført til en effektivisering af organisationen omkring afvikling af dagens operationsprogram og operationsgangen som helhed. Undersøgelsen skulle også afklare medarbejdernes brug af og holdning til iHospitalet.

Konklusionen er bl.a., at det giver de ansatte et bedre overblik, bedre kommunikation og bedre understøttelse af koordinering. Undersøgelsen viste, at der var en positiv holdning blandt personalet i forhold til den nye teknologi, og at den har indflydelse på arbejdsmiljøet i form af bedre overblik, færre afbrydelser i det daglige arbejde og en positiv indvirkning på kommunikationen medarbejderne imellem.

  • 64 pct. af de adspurgte medarbejdere er enige i, at de har fået bedre overblik.
  • 57 pct. mener, at de har fået nemmere adgang til information.
  • 52 pct. oplever, at det er blevet nemmere at håndtere ændringer i dagens program.

Kilde: Jensen LG, Ehlers L, Bech M, Hansen TR, Lauridsen JT, Kjølby M. Medicinsk teknologivurdering af Det Interaktive Hospital (iHospital), MTV og Sundhedstjenesteforskning. Center for Folkesundhed, Region Midtjylland Århus: 2009.