Sygeplejersken
5 faglige minutter: Med sygeplejersken til bords
Men hvilken type gæst skal sygeplejersken være, hvis hun fortsat skal rangere højt på gæstelisten og indtage pladsen som en af jokerne i en bordplan, hvor hun uden problemer både kan flankere patienten, de pårørende, lægen, terapeuten og socialrådgiveren?
Sygeplejersken 2013 nr. 7, s. 34-34
Af:
Eva Hoffmann, lektor, MKS
”Det ville være lettere, hvis de kunne tage alle mine papirer og sætte sig omkring et bord sammen med mig.” Ordene er min fars. Han er desværre et af de mennesker, man på fagsprog ville kalde både kronisk syg og multisyg, og han er tit frustreret og magtesløs over manglen på sammenhæng, kontinuitet og transparens i det sundhedsvæsen, som han er så afhængig af. Desværre er min far langtfra alene om at være et komplekst tilfælde, der kunne ønske sig bedre sammenhæng i både behandling og pleje.
Jeg har netop fejret min 40-årsfødselsdag og muntrede mig i den forbindelse med ”projekt bordplan”. En herlig manøvre, hvor det handler om at få kabalen til at gå op, så både svigerfar, festaberne og de stille veninder får en dejlig aften. Da jeg sad med bunken af lapper med navne på familie og venner foran mig, var det derfor befriende, at der på gæstelisten fandtes flere jokere, som jeg uden den mindste uro kunne placere hvor som helst.
Lad os eksportere bordplansmetaforen over i fremtidens sundhedsvæsen. Her tyder meget på, at det er fremtidens patient, der kommer til at indtage hæderspladsen for bordenden, når der dækkes op til pleje og behandling i et mere patientcentreret sundhedsvæsen. Men hvilken type gæst skal sygeplejersken være, hvis hun fortsat skal rangere højt på gæstelisten og indtage pladsen som en af jokerne i en bordplan, hvor hun uden problemer både kan flankere patienten, de pårørende, lægen, terapeuten og socialrådgiveren? Et er sikkert, der vil være kamp om at komme med til bords, og sygeplejersken må derfor lægge sig i selen for at komme med i det opløb, hvor hun kan indtage rollen som den specialiserede generalist.
En plads ved bordet vil kræve af hende, at hun har forberedt en tale, der kan få de andre omkring bordet til at spidse ører, sænke glasset og lægge bestikket. Ingen gider høre på spontane og halvfulde talere, og hun må være bevidst om, at den gode tale er kendetegnet ved forberedelse, timing og meningsfuldt indhold. Hun bør desuden være en positiv og åben gæst, som med godt humør og en høj grad af empati indtager en inkluderende og imødekommende rolle også overfor nye gæster, som først skal finde ud af den forventede takt og tone.
Hvis festens midtpunkt, patienten, med sine mangfoldige og til tider ukategoriserbare og ressourcekrævende behov, pludselig får brug for hjælp til toiletbesøg, et forbindingsskift eller har brug for smertestillende medicin, må sygeplejersken desuden være parat til at forlade bordet for en stund for at sætte sine stærke kliniske kompetencer i spil. Korte indlæggelsestider og ressourceknaphed vil kunne få mødet omkring bordet til at blive forvekslet med en running dinner, hvor det handler om at kunne afkode andre mennesker på rekordtid og sælge sine budskaber på lige så kort tid. Scenariet vil være svært at overskue, og mange vil givetvis tale i munden på hinanden for at få opmærksomhed, magt og status.
Sygeplejersken må derfor være samarbejdsvillig, innovativ og kreativ og med en høj faglig standard være i stand til altid at agere til patientens bedste, også når der skal handles hurtigt og på tværs, og den generelle sammenhængskraft skal styrkes. For at møde op til festen som en oplagt gæst kræves af sygeplejersken, at hun har været god til at gennemskue dresscoden og føler sig godt klædt på, når hun entrerer festen.
Det er vigtigt, at hun hviler i sig selv og hverken føler sig truet af andre faggrupper eller af patientens viden om egen behandling, sygdom eller pleje. En stærk fagidentitet, stærke kommunikative kompetencer og ikke mindst et højt fagligt selvværd vil være ingredienser, som kan sørge for, at sygeplejersken stråler, når hun træder frem på den faglige scene og forhåbentlig sikrer, at sygeplejersken også i fremtiden kommer med til højbords, når patienten inviterer.
”5 faglige minutter” er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger.