Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Kombinationsstillinger blev aldrig en succes

Ansættelse på både en uddannelsesinstitution og et klinisk uddannelsessted skulle styrke koblingen mellem teori og praksis, men har aldrig fungeret i praksis, viser undersøgelse.

Sygeplejersken 2015 nr. 3, s. 10

Af:

Henrik Boesen, journalist

Kombinationsstillinger, hvor den ansatte er tilknyttet både en uddannelsesinstitution og et klinisk uddannelsessted, var tænkt som et bidrag til at styrke koblingen mellem teori og praksis. Indehaveren af stillingen skulle bringe aktuelle eksempler på praksis ind i undervisningen. Og forankringen i de to verdener skulle give stillingsindehaveren en unik forståelse af, hvad der foregår på hhv. uddannelsesinstitutionen og i klinikken. Men det forventede helhedssyn til gavn for sygeplejerskeuddannelsen har været svært at få øje på. Sådan lyder en del af konklusionen på den undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har udarbejdet for Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker, FSUS.

De første stillinger blev oprettet i 2005. I alt 17 stillinger har været oprettet i perioden, og på undersøgelsestidspunktet i efteråret 2014 var der ni kombinationsstillinger på sygeplejerskeuddannelserne landet over.

Undersøgelsen giver ikke noget entydigt svar på, hvorfor kombinationsstillingerne ikke har vundet større udbredelse. Men forskellige formål og funktioner fra arbejdssted til arbejdssted, forskellige forventninger fra sted til sted i forhold til stillingens indhold og ikke mindst forskellige logikker og kulturer på ansættelsesstederne har bidraget til, at kombinationsstillingerne har været svære at få til at fungere.
 

Ændringer nødvendige

I udlandet, især i USA, fungerer kombinationsstillingerne anderledes positivt, og erfaringer derfra er fortsat med til at opretholde en forventning om, at stillingstypen fortsat har en fremtid i Danmark. Undersøgelsen fremhæver en række forskellige aktørers forhold, som skal ændres, for at kombinationsstillingerne har en fremtid i Danmark: F.eks. større og bedre samarbejde mellem ledelserne, klare og mere veldefinerede opgaver, oprydning i funktionsbeskrivelser, forventningsafstemning mellem ansat og ansættelsessted og behovet for mere formaliseret samarbejde mellem uddannelsessted og klinik.

”Et af de områder, vi vil have meget fokus på i forhold til den nye stillingsstruktur for undervisere, er krav om udvikling og forskning gennemført på tværs af kliniske forskningsenheder/-afdelinger og professionshøjskolerne,” siger næstformand i FSUS, lektor Birgith Sletting i en kommentar til undersøgelsen.

Hun fremhæver, at FSUS fremover vil indgå i tæt dialog med medlemmerne, Dansk Sygeplejeråd og Ledernetværket for sygeplejerskeuddannelserne for konstruktivt at bidrage til arbejdet med ændringer af sygeplejerskeuddannelsen lige nu.
 

Barrierer må ryddes væk

Næstformand i Dansk Sygeplejeråd, Dorte Steenberg, er glad for undersøgelsen:

”Jeg har bl.a. hæftet mig ved, at både regioner og kommuner stadig har store forventninger til kombinationsstillinger. Men denne undersøgelse viser, at hvis kombinationsstillingerne skal lykkes, er der en række barrierer, der må ryddes af vejen, bl.a. øget arbejdstid og manglende samarbejde mellem arbejdsstederne.”

Dorte Steenberg adresserer ansvaret for at få stillingsfunktionen til at fungere:
”Det er jo arbejdsgiverne og ikke den enkelte stillingsindehaver, der har magten til at få gjort op med sådanne barrierer. Derfor må vi forvente en fastere kurs i disse spørgsmål fra både kommuner, regioner og professionshøjskolerne. Ellers risikerer vi, at der blot har været tale om et fejlslået eksperiment.”