Sygeplejersken
Brug de pårørendes viden
Pårørende har vigtig viden om patienten, der kan hjælpe sundhedspersonalet til en større forståelse af patientens samlede situation og dermed bedre kvalitet i behandlingen. Alligevel viser en ny undersøgelse, at knap halvdelen af de pårørende ikke føler sig inddraget. Det skal en ny kampagne ændre på.
Sygeplejersken 2016 nr. 6, s. 39
Af:
Birgit Brunsted, Journalist
Nu skal der sættes trumf på ordene "de pårørende er en vigtig ressource". Trygfonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed har søsat kampagnen "Hej pårørende – godt du er der". Den er baseret på en ny undersøgelse fra de to parter.
Undersøgelsen viser, at knap halvdelen af de pårørende ikke føler sig inddraget. Den viser også, at pårørende ønsker at spille en aktiv rolle, når et familiemedlem eller en ven er indlagt. Og en anden væsentlig pointe er, at velforberedte pårørende i højere grad oplever at blive inddraget af personalet, når der skal træffes beslutninger.
Læs også artiklen: Vi kunne gøre det endnu bedre
Vibeke Rischel er sundhedsfaglig chef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, og hun er overrasket over en særlig del af undersøgelsen:
"Det mest tankevækkende er, at der er så mange pårørende, der oplever, at de sundhedsprofessionelle ikke er interesseret i den viden, de kan bidrage med. Men det er jo de pårørende, der kender patienten allerbedst. De ved, hvordan hun reagerer, og kan se, om hun er dårligere, end hun plejer. Det er vigtig viden for sundhedspersonalet."
Hun giver et bud på, hvorfor det kan knibe med samarbejdet mellem sundhedspersonale og pårørende.
"Måske er der steder, hvor man ikke har indset, hvor stor en ressource, de pårørende kan være. Men der er ingen tvivl om, at de sundhedsprofessionelle har travlt, det kan de pårørende også se, så det kan være derfor, at de føler sig afvist."
"Tænk på en børneafdeling. Der kunne man ikke forestille sig ikke at inddrage forældrene. Men sundhedsvæsenet udvikler sig i takt med resten af samfundet, og om nogle år er det måske utænkeligt ikke at inddrage de pårørende overalt," siger Vibeke Rischel.
Pårørende har brug for støtte
I Danske Patienter påpeger Annette Wandel, chef for kvalitet og politik, ligeledes, at pårørende er afgørende støttepersoner, der giver bedre kvalitet i behandlingen.
"Pårørende har afgørende viden om patienten både hvad angår at vurdere symptomer, og hvordan patienten fungerer i sine sædvanlige omgivelser," siger Annette Wandel.
"Når sygdom rammer én, rammes netværket også, f.eks. ens børn, ægtefælle, nære ven og forældre. Mange pårørende oplever, at de er i en potentielt belastende situation, og man må sørge for, at de, der har brug for det, bliver støttet, så de rent faktisk kan udføre rollen. Ellers kan man risikere at producere to patienter," siger hun.
Hun tilføjer, at det let bliver de stærkeste pårørende, der får mest gavn af at blive inddraget: "Så sundhedsvæsenet har en stor opgave i at yde støtte på en måde, så man ikke skaber ulighed. Der er mange forskellige behov, og det vigtige er at afdække dem og finde ud af, om der er behov for hjælp, så de pårørende ikke går ned med flaget."
Læs mere om inddragelse af pårørende på:
- www.patientsikkerhed.dk – søg på "pårørende".
- www.hejsundhedsvaesen.dk – søg på "pårørende".