Sygeplejersken
Studerende i praksis: Én ting, som vi ikke lærer, er at smile til patienterne
En patient lærer en sygeplejestuderende, at et smil kan gøre underværker, når man er nervøs og ikke kan slappe af. At smile får efterfølgende en ny betydning for den studerende.
Sygeplejersken 2016 nr. 6, s. 52
Af:
Rikke Winther Hansen, sygeplejestuderende på modul 8
At være sygeplejerske kan være hektisk. Det oplever de fleste studerende også, når vi kommer ud i praktikken. Jeg oplevede det i min seneste praktik, hvor sygdom og besparelser prægede afdelingen. Det betød, at jeg var nødt til at have mine egne stuer med seks patienter. Normalt er der omkring 10 sygeplejersker på afdelingen, men denne dag var vi kun fire, og det medførte, at vi måtte arbejde ekstra hårdt.
Jeg synes egentlig, at det hele gik okay. Vi fik modtaget og udskrevet patienterne efter planen. Tiden gik stærkt, og omkring kl. 14 modtog jeg min sidste patient, en ældre herre, som havde været på afdelingen dagen inden. Han havde opholdt sig i venteværelset i mindre end 10 minutter, men havde nået at bemærke, at vi havde meget om ørerne den dag. Jeg fortalte ham kort om situationen, så han vidste, at jeg løb lidt mellem de forskellige stuer.
Efter at han havde fået udført en bronkoskopi, kom han tilbage til stuen, hvor han skulle observeres. Han var i godt humør og jokede med alt, hvad jeg sagde og gjorde. Pludselig tog han fat i min arm og trak mig ned til sig, hvorefter han sagde: ”Jeg ved godt, at I har travlt og er stressede, men du skal vide, at et smil siger mere end tusinde ord.” Jeg svarede, at jeg troede, at han havde byttet om på et par ordsprog, men han sagde bare: ”Nej, det er mit eget ordsprog. Et smil kan bl.a. få mig til at slappe af herude på sygehuset, hvor I har så travlt. Vi mærker ikke jeres travlhed, når bare I smiler. Jeres smil er overbevisende.”
Og han har jo evigt ret! Vi kan lære alverdens sygeplejeteorier og alt om kroppens systemer. Vi kan give medicin, som får patienterne til at slappe af, men intet slår en overbevisende, glad og udadvendt sygeplejerske. Alle disse ting er redskaber, som er nødvendige for at yde god sygepleje, men én ting, som vi ikke lærer, er at smile til patienterne. Det hører jo bare med i vores opdragelse og er ren høflighed. Dog har jeg aldrig tænkt over betydningen af et smil. Efter at have tænkt over det er jeg nu mere bevidst om det og medtænker betydningen.
Så herfra lyder et godt råd fra en studerende og til dels fra en patient: Smil til patienterne, uanset hvor uretfærdigt livet kan være. Et smil siger mere end tusinde ord.