Sygeplejersken
Bedre sammenhæng mellem løn og kompetencer
En kortlægning af forholdet mellem løn og kompetence førte til en erkendelse af, at der var behov for en klar vision om bedre sammenhæng.
Sygeplejersken 2021 nr. 3, s. 14
Af:
Henrik Boesen, journalist
Sygeplejersken, som havde modet til at spørge om mere i løn, var i højere grad i stand til at få det sammenlignet med en mindre frembrusende kollega.
Det viste en kortlægning af de faglige kompetencer hos sygeplejerskerne på Afdeling for Urinvejssygdomme på Herlev Gentofte Hospital tilbage i 2015.
Kortlægningen førte til en erkendelse af, at der var behov for en klar vision om sammenhæng mellem kompetenceniveau og løn.
”Gennemsigtighed i krav til kompetencer i forhold til løn på basisniveau var vores udgangspunkt,” fortæller ledende oversygeplejerske på afdelingen, Kirsten Rud.
Hun igangsatte i samarbejde med de øvrige ledende sygeplejersker på afdelingen arbejdet med at indføre en gennemskuelig plan for en kompetenceudvikling, der giver udslag på lønsedlen for både basis- og specialsygeplejersker samt for kliniske specialistsygeplejersker.
”80-85 pct. af sygeplejerskerne skal arbejde som dygtige basissygeplejersker,” forklarer Kirsten Rud.
For denne gruppe sygeplejersker blev der opregnet tre kompetenceniveauer, hvor et skift til det næste fører til et højere tillæg.
”På dette niveau ligger der ikke nogen specifikke krav om særlig uddannelse. Dygtiggørelsen er erfaringsbaseret, og udviklingen sker ”på gulvet”. Det er beskrevet i kompetenceprogrammet, hvilke krav vi stiller på hvert niveau,” forklarer Kirsten Rud.
Kompetenceprogrammet skal dog ikke ses som et tag-selv-bord i forhold til lønnen.
”Vi skal udnytte mulighederne inden for begrænsningerne. En basissygeplejerske skal naturligvis ikke kunne opnå en højere løn end en specialistsygeplejerske eller en sygeplejerske med en master- eller kandidatuddannelse,” forklarer Kirsten Rud.