Nyhed
Nyt samarbejde styrker plejen af borgere med stomi: "Nu kan vi reagere hurtigt og få styr på problemerne"
Et nyt samarbejde mellem 31 kommuner, Region Syddanmark og Region Midtjylland giver lokale sygeplejersker en større rolle i plejen af borgere med stomi. Samtidig styrkes samarbejdet på tværs, så borgere med stomi oplever mere ensartede tilbud og mere sammenhængende forløb. For stomi-sygeplejerske Charlotte Hansen betyder det en meget mere effektiv og præcis sygepleje - til gavn for både borger og sygeplejerske.
Publiceret:
12. december 2024
Senest opdateret:
13. december 2024
Foto:
Birgitte Carol Heiberg
Ensartede tilbud, smidigere patientforløb og bedre adgang til ressourcer.
Sådan lyder nogle af resultaterne for et nyt tværsektorielt samarbejde mellem en række kommuner, Region Syddanmark og Region Midtjylland, der indtil videre har varet siden juni 2024.
Det nye samarbejde giver lokale sygeplejersker en større rolle i plejen af borgere med stomi, og samtidig styrkes samarbejdet på tværs, så borgere med stomi oplever mere ensartede tilbud og mere sammenhængende forløb.
Nyborg er en af de kommuner, der er gået i front med samarbejdet. Her er Charlotte Hansen ansat som stomisygeplejerske, og hun er glad for det nye samarbejde, der har effektiviseret hendes arbejde, så hun kan komme hurtigere i gang med at behandle og hjælpe stomiborgere.
”På mit arbejde har vi tidligere ikke haft så tæt et samarbejde på tværs af sektorer. Før skulle vi ind over stomiambulatoriet, hvilket kunne tage tid, og vi skulle vente på deres vurdering, finde ud af, hvilke produkter der skulle bruges, og derefter bestille dem, før vi kunne komme videre med borgeren,” fortæller Charlotte Hansen.
”Nu er det meget mere effektivt for mig – og os som team – at komme hurtigere i gang. Det gælder både behandlingen og håndteringen af stomier, der kan volde lidt problemer. På den måde kan vi reagere hurtigere og mere præcist.”
”Nu er det meget mere effektivt for mig – og os som team – at komme hurtigere i gang. Det gælder både behandlingen og håndteringen af stomier, der kan volde lidt problemer," fortæller stomisygeplejerske Charlotte Hansen, der arbejder i Nyborg Kommune.
Foto:
Birgitte Carol Heiberg
Mere strømlinede arbejdsprocesser
Det nye samarbejde er indgået mellem Region Syddanmark, Region Midtjylland og 31 kommuner om fælles indkøb af stomi-produkter.
Som en del af samarbejdet mellem kommunerne og regionerne er der også oprettet et fælles servicecenter samt et websystem, hvor patienter kan bestille produkter samt et fælles lager, så sygehuse og kommunerne har adgang til samme produktsortiment. Derudover er der udviklet et tværsektorielt e-læringsprogram, som skal give et kompetenceløft til de kommunale sygeplejersker, der hjælper stomi-opererede.
Det fortæller Annette Bjørn, som er indkøbschef i Strategisk Indkøb, Region Syddanmark.
Hun forklarer yderligere, at formålet med det nye samarbejde samtidig er at sørge for, at stomi-opererede kan få et produkt, som passer godt til dem, og at de kan få den støtte og hjælp, de har brug for både på sygehuset og i eget hjem via kommunen.
”Den fælles indkøbsaftale og det fælles samarbejde bidrager til at skabe mere sammenhængende behandlingsbeløb for stomi-opererede på tværs af kommuner og regioner. Det betyder, at stomi-opererede kan være sikre på at få det samme produkt hjemme, som dét, de er blevet oplært i og har lært at kende på sygehuset. Det var ikke en selvfølge tidligere, hvor kommunerne og regionerne havde forskellige aftaler med leverandørerne,” siger Annette Bjørn.
Både systemer og arbejdsprocesser er blevet mere strømlinede, hjælpen er kommet tættere på borgeren, og det er noget som stomisygeplejerske Charlotte Hansen kan mærke i hendes arbejde.
”Den største forandring er, at borgerne nu får hurtigere behandling og tilsyn, hvis der opstår udfordringer som f.eks. irritation eller komplikationer. Samtidig har jeg fået bedre adgang til produkter, hvilket betyder, at jeg hurtigt kan oprette nye bevillinger, bestille prøvepakker eller andre nødvendige hjælpemidler for at sikre en bedre pleje af stomien,” fortæller Charlotte Hansen.
"Tidligere skulle vi altid gennem stomiambulatoriet eller samarbejde med en sygeplejerske fra hospitalet, hvilket gjorde processen langsommere. Borgerne måtte enten selv kontakte os eller tage forbi Odense Universitetshospital (OUH), og det gjorde ventetiden på behandling længere. Det var særligt udfordrende for mennesker med en stomi, da problemer som lækager på maven eller tøjet kan påvirke både identitet og livskvalitet. Nu er vi kommet meget tættere på borgerne, og jeg kan handle langt mere effektivt."
Når Charlotte Hansen besøger en borger, laver hun en helhedsvurdering af deres tilstand, stomien, huden, maven og alle relevante faktorer. Ud fra det besluttes der, om der skal prøves noget andet for at forbedre stomiplejen.
Typisk handler udfordringerne om lækager, rødme, sårproblemer eller at pladen hopper af,
”Mit mål er altid at sikre bedre behandling og pleje. Nu kan vi reagere hurtigt og få styr på problemerne, fordi behandlingen er rykket tættere på. Det betyder, at alle borgere med en stomi i Nyborg Kommune – uanset om de modtager hjemmehjælp, sygepleje eller ej – har adgang til hjælp gennem en direkte linje. Det gør en enorm forskel,” fortæller Charlotte Hansen, som også har mulighed for at trække på andre ressourcer, som f.eks. at oprette bevillinger og vurdere behovet, fordi hun har godt kendskab til stomiprodukterne og deres assortiment.
”Det betyder, at jeg hurtigt kan tage beslutninger og sætte en ny behandling i gang. Ofte kan det allerede være i gang inden for 1-2 døgn, hvilket gør en stor forskel for borgerne,” siger hun.
Sygeplejerske Charlotte Hansen er på besøg for at hjælpe hos borgeren Charlotte Sunde, der er i et forløb med stomi.
Foto:
Birgitte Carol Heiberg
Dedikerede og specialiserede
Og det har virkelig gjort en forskel.
Det fortæller Signe Koch Dreier, som har haft en midlertidig stomi og oplevet fordelene ved det tværgående samarbejde gennem sit behandlingsforløb.
”Jeg synes, det var fantastisk at have en decideret stomisygeplejerske, da jeg kom hjem fra sygehuset. Selvom man får meget information på sygehuset, kan man ikke huske det hele. Det var derfor en stor hjælp, at hun kom og fortalte om de forskellige muligheder, jeg ikke vidste eksisterede,” fortæller Signe Koch Dreier og forsætter:
”Hun viste mig, at der findes mange forskellige typer stomiposer, og vi prøvede forskellige over flere dage. Hun introducerede mig også til hjemmesider og redskaber, der gjorde det lettere at leve med en stomi. Jeg var virkelig glad for hendes hjælp, for uden hende havde jeg nok bare brugt det, jeg fik med fra sygehuset, hvilket nok ikke ville have fungeret i længden for mig. Det var virkelig en stor hjælp.”
Signe Koch Dreier fra Nyborg Kommune er én af de cirka 120 borgere, der modtog hjemmehjælp til stomi i 2024. Efter en operation fik hun en midlertidig stomi i fire måneder – en ekstra udfordring i et allerede belastende sygdomsforløb, hvor det var svært at finde overskud til at håndtere de praktiske og følelsesmæssige aspekter.
Her blev sygeplejerske Charlotte Hansen en uvurderlig støtte, idet hun tog sig af alt det, der handlede om stomien, og gjorde forløbet lettere for Signe Koch Dreier.
”Jeg synes, det er godt, at der i hjemmeplejen er sygeplejersker, der er dedikerede og specialiserede i stomi. Jeg fik rigtig meget hjælp til, hvad der var bedst for mig, hvad der passede mig osv. Sygeplejersken kunne b.la. vejlede og hjælpe med, hvad der passede, hvordan man var aktiv i løbet af dagen og hvad der passede til ens behov,” siger Signe Koch Dreier.
Hun oplevede stor støtte fra sygeplejersken, som både formåede at sætte sig ind i hendes situation og samtidig hjælpe med at normalisere livet med en stomi – en oplevelse, der ellers kan føles både sårbar og fremmed.
”Hun kom med en naturlig og afslappet tilgang og sagde f.eks., at det var en 'rigtig lækker stomi'. Det er måske ikke et udtryk, man selv ville bruge, men den måde, hun talte om det, gjorde det hele mere naturligt og mindre akavet – næsten som om det var et lækkert stykke tøj, man skulle have på,” fortæller Signe Koch Dreier og tilføjer:
”Det var en stor hjælp, især fordi man som ny stomibruger godt kan føle sig lidt flov eller tænke alt muligt om, hvordan det lugter, eller hvordan andre ser det. Hendes tilgang gjorde det hele meget mere afslappet og normalt, hvilket jeg virkelig satte pris på.”
Signe Koch Dreier er nu afsluttet i hendes forløb med den midlertidige stomi.
Samarbejdet, kendt som det tværsektionelle udbud, blev etableret på papiret i december 2023, men implementeringen begyndte først i juni 2024. Nogle kommuner, såsom Nyborg og Assens, har taget føringen, mens andre har afventet færdiggørelsen af de tekniske løsninger og et fuldt funktionelt websystem, som først for nylig er blevet lanceret.
Midt i et svært sygdomsforløb blev sygeplejerske Charlotte Hansen en livline for Signe Koch Dreier, da hun fik en midlertidig stomi.
Foto:
Privat
Læs seneste nyt fra Sygeplejersken
Læs mere13. december 2024
Bedre praktik kræver flere penge
Flere uddannelseshospitaler, hvor studerende kan komme i praktik i særligt studievenlige rammer, kan løfte kvalitet...
Afsender
Sygeplejersken
Emneord
12. december 2024
Nyt samarbejde styrker plejen af borgere med stomi: "Nu kan vi reagere hurtigt og få styr på problemerne"
Et nyt samarbejde mellem 31 kommuner, Region Syddanmark og Region Midtjylland giver lokale sygeplejersker en større...
Afsender
Sygeplejersken
10. december 2024
Vær opmærksom på disse regler, hvis du har været på konference eller kursus
Hvis du som sundhedsprofessionel har fået dækket dine udgifter i forbindelse med en fagrelevant aktivitet, så skal ...
Afsender
Sygeplejersken
09. december 2024
På egne ben i praktikken
På Uddannelseshospital Amager har sygeplejerskestuderende i praktik deres egne stuer og egne patienter. Projektet e...
Afsender
Sygeplejersken
Emneord