Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

På egne ben i praktikken

På Uddannelseshospital Amager har sygeplejerskestuderende i praktik deres egne stuer og egne patienter. Projektet er stadig nyt og ikke uden bump på vejen, men gevinsterne for de studerendes selvstændighed og tryghed er store.

Publiceret: 

9. december 2024

Senest opdateret: 

11. december 2024

Af:

Helle Lindberg Emarati

hli@dsr.dk
65887791 Victoria Elisabeth Matti Uddannelseshospital Amager 1

Foto:

Marcus Emil Christensen

”Det er tredje gang på en måned, han er indlagt hos os,” siger lægen tankefuldt, imens hun kigger i patientens journal. Han er egentlig udskrivningsklar, men hun tøver.

Fra det hvidsprossede, let åbne vindue, der vender ud mod Sundby Kirkegård, siver lyden af fjerne kirkeklokker ind og udfylder et par sekunders stilhed, imens de seks sygeplejestuderende og den kliniske vejleder, der er forsamlet i rummet, lytter opmærksomt til hendes ord.

”Er han dækket ind med hjemmehjælp hos kommunen?” spørger hun.

En studerende fra 4. semester kigger i sine noter. ”Ja, han får hele pakken, men problemet er, at han drikker,” forklarer hun. ”Sidst han faldt, lå han i fem-seks timer, før han blev fundet af en hjemmesygeplejerske.”

Lægen nikker. ”Måske vi skal sørge for, at han får et nødkald også. Hvad med behandlingstilbud?” 

Igen har den studerende et svar på rede hånd: ”Han har været på flere, man han forlader dem efter et par dage, fordi han vil hjem.”

Lægen kigger væk fra skærmen og vender blikket ud mod gruppen.

”Han falder og bliver indlagt. Vi abstinensbehandler ham, behandler måske for en blærebetændelse og sender ham hjem igen. Et par dage efter falder han igen, og så starter vi forfra. Nu kommer spørgsmålet til 1.000 kroner: Er der noget, vi kan gøre anderledes denne gang?”

Det er der heldigvis.

Fokus på tryghed og trivsel

Det er en tirsdag formiddag i starten af december og Sygeplejersken er med til stuegang på Afdeling for Ældresygdomme på Amager Hospital. Afdelingen er på mange måder, som ældremedicinske afdelinger er flest: For det meste travl, og med mange patienter, der ofte er komplekse eller multisyge. 

Men alligevel er noget anderledes her. Afdelingen danner nemlig ramme om Uddannelseshospital Amager, hvor sygeplejestuderende med støtte fra undervisere og kliniske vejledere får lov til at gå i front i den daglige pleje af patienterne. Formålet med Uddannelseshospitalet er at skabe mere sammenhæng mellem teori og praksis og ikke mindst at ruste de studerende til arbejdslivet som færdiguddannede.

Uddannelseshospitalet åbnede i august i år og er den anden af sin slags i Danmark. Med inspiration fra det veletablerede Uddannelseshospital på Nordsjællands Hospital i Frederikssund har Uddannelseshospital Amager allerede sendt de første kuld sygeplejestuderende ud ad døren efter endt praktik.

Og det er ikke uden en vis følelse af stolthed, fortæller Naja Caben, der er klinisk underviser og tovholder på projektet.

”Det er enormt fedt at høre fra de studerende, at det grundlæggende har været en god praktik, som de har fået rigtig meget ud af. Det har krævet en kæmpe indsats fra alle at få stablet projektet på benene, både med det forberedende arbejde og efter vi er gået i gang, så det er skønt at se, hvor meget de sygeplejestuderende har udviklet sig fagligt og personligt undervejs,” siger hun.

Uddannelseshospital Amager

Uddannelseshospitalet har til formål at skabe en bedre overgang mellem at være studerende og nyuddannet. Målet er mere tilfredse studerende, der har lyst til at blive i sygeplejefaget. Projektet kører i tre år, hvor det første halve år er en testperiode.

Modellen for projektet er:

  • Uddannelseshospitalet uddanner sygeplejestuderende fra alle semesterniveauer på nær 3. semester samt social- og sundhedsassistentelever
  • De studerende er i front og har egne patienter - med faglig ballast i ryggen i form af undervisere og kliniske vejledere
  • Studiemiljø med et hold af sygeplejestuderende i praktik, i modsætning til at være blot én eller to studerende
  • Uddannelseshospitalet er et samarbejde med Københavns Professionshøjskole. En adjunkt fra professionshøjskolen er i afdelingen en eller to dage om ugen i tre år for at sikre en bedre overgang fra teori til praksis

Kilde: Uddannelseshospital Amager

Naja Caben lægger ikke skjul på, at der har været nogle bump på vejen. Det har ikke været en let opgave at omdanne en allerede eksisterende afdeling med faste arbejdsgange og rutiner til et særligt uddannelsesafsnit, imens der samtidig har skullet driftes som normalt.

”Det hele er stadig meget nyt. Vi har kun været i gang i lidt over tre måneder med et projekt, vi har fået tre år til at implementere. Der er mange ting, vi har korrigeret løbende og som vi stadig justerer på. Men vi har hele tiden haft fokus på de sygeplejestuderendes tryghed og trivsel. Det har været vigtigt for os, at de har følt sig trygge nok til kunne at sige det højt, hvis noget ikke fungerer,” forklarer hun.

Tilbage i stuegangsmødet er lægen blevet enig med de sygeplejestuderende om en slagplan for patienten med de mange falduheld, der måske kan forebygge fremtidige indlæggelser: Et vurderingsophold i kommunalt regi, hvor hans behov for tilsyn og pleje bedre kan fastslås.

”Prøv at høre ham, om han ikke vil være med til det,” siger lægen, inden hun går videre til den næste patient på listen. Der er ikke så travlt i dag, så hun kan gennemgå alle de studerendes patienter med dem uden afbrydelser.

65887776 Sheila Esi Frimpong Uddannelseshospital Amager 2

Til stuegangsmødet gennemgår de sygeplejestuderende deres patienter med en læge. Hvert lille team af studerende har deres egen patient - også Sheila Esi Frimpongs (forrest t.h) team. De sygeplejestuderende skiftes også til at have koordinatorrollen, hvor én af dem har patientoverblikket.

Foto:

Marcus Emil Christensen

En stejl læringskurve

På Uddannelseshospital Amager er ”de studerende i front” ikke blot floromvundne ord i en projektbeskrivelse. Tværtimod er det meget konkret: De sygeplejestuderende har deres helt egne patienter, som de passer, plejer og koordinerer internt, med støtte fra de kliniske vejledere. De har deres eget kontor og deres egne små teams, hvor de skiftes om opgaverne.

Foreløbig har Uddannelseshospitalet fået tildelt tre patientstuer til projektet. På længere sigt skal hele afdelingen indlemmes.

Inde på stue 13 er Victoria Elisabeth Matti i gang med at give frokost og medicin til sin patient. Hun er sygeplejestuderende på 7. semester og kan mærke, at hendes faglighed har rykket sig meget, imens hun har været i praktik på Uddannelseshospital Amager. 

Læringskurven har dog til tider været meget stejl, fortæller hun.

”Især i starten følte jeg, at jeg stod meget alene med tingene. Det var svært at være i nogle gange, fordi patienterne kan være så komplekse her, og jeg tror, det havde været bedre, hvis de kliniske vejledere havde været lidt mere inde over til at begynde med," siger Victoria Elisabeth Matti.

De studerendes tilbagemeldinger og erfaringer har været vigtige for projektets fortsatte udrulning og implementering, forklarer Naja Caben.

'”Vores tilgang i starten var f.eks. præget af, at vi undervisere og vejledere nok havde hænderne lidt for meget på ryggen. Tanken var at give de studerende plads til at udvikle sig og selv finde ud af tingene, men det fungerede ikke helt efter hensigten. Det har vi ændret på nu,” siger hun.

Bl.a. har erfarne studerende været med til at ændre på introforløbene, så nye sygeplejestuderende nu bliver taget i hånden af en sygeplejestuderende, der allerede har været i praktik i et stykke tid.

"Nu føler jeg, det fungerer virkelig godt. Det bedste er, hvor selvkørende man bliver. Man føler sig virkelig som en del af afdelingen, og man får en rigtig bred viden,” siger Victoria Elisabeth Matti.

Teams giver faglig og personlig udvikling

Ude på gangen er der roligt. I opholdsstuen længere nede er der fællessang, hvor nogle patienter og lidt personale synger julemåneden ind.

Sheila Esi Frimpong er dog travlt optaget af formiddagens gøremål. Hun er sygeplejestuderende på 7. semester og har også været i praktik på afdelingen, inden Uddannelseshospitalet blev til. Hun er særligt glad for, at de nu er et helt hold af sygeplejestuderende i praktik på samme tid.

”Vi går sammen i teams og lærer virkelig meget. Det giver mig utroligt meget, at vi sparrer med hinanden og viser hinanden, hvordan man gør tingene. Du får det bare ind på en anden måde, når du skal forklare det for en medstuderende. Det sidder bedre fast,” fortæller hun.

Peer learning, hvor de studerende udveksler viden, nyder godt af hinandens styrker og hjælpes ad med svagheder, er en vigtig del af modellen for Uddannelseshospitalet, fortæller Naja Caben. 

”Det er ikke kun kliniske vejledere og færdiguddannede, erfarne sygeplejersker, der kan lære fra sig. De studerende kan også lære meget af hinanden. Det kan f.eks. være at vise en medstuderende, hvordan man lægger en forbinding eller andre procedurer, hvor én af dem måske har en særlig viden eller kompetence, de kan dele med gruppen,” siger hun.

Denne måde at indrette praktikken på bidrager også til de studerendes personlige udvikling. For Sheila Esi Frimpong har det betydet, at hun er blevet meget mere udadvendt.

”Jeg plejede at være sådan én, der virkelig ikke sagde særlig meget, men det har ændret sig efter at jeg selv har skullet lære fra mig,” fortæller Sheila Esi Frimpong med et smil. ”Nu kan jeg nærmest ikke holde op med at snakke.”

65887798 Victoria Elisabeth Matti Sheila Esi Frimpong Uddannelseshospital Amager 3

Victoria Elisabeth Matti (t.h.) har rykket sig meget fagligt, imens hun har været i praktik på Uddannelseshospital Amager. "Det bedste er, hvor selvkørende man bliver. Man føler sig som en del af afdelingen, og man får en rigtig bred viden," siger hun.

Foto:

Marcus Emil Christensen

Peer learning - når der er tid

Ifølge Sheila Esi Frimpong er der dog ikke altid lige god tid til peer learning på afdelingen.

”Hvis jeg skal pege på noget mindre godt ved min praktik på Uddannelseshospitalet, må det være dét. Den daglige drift betyder, at vi som sygeplejestuderende nogle gange ikke har haft så god tid til at reflektere, fordi tingene bare skal gøres effektivt af hensyn til patienterne,” siger hun.

Trods det lejlighedsvise tidspres føler Sheila Esi Frimpong sig virkelig godt klædt på til fremtiden. Uddannelseshospitalet har i høj grad gjort hende tryg ved overgangen fra studerende til flyvefærdig sygeplejerske, der venter lige om hjørnet.

”Jeg har også sagt til andre sygeplejestuderende, at de skal søge praktik her,” siger hun og tilføjer: ”Nogle af dem har nærmest været helt misundelige og har sagt ”wauw, får du virkelig lov til dét?” når jeg har fortalt, hvad vi laver her.”

Du kan se mere fra hverdagen på Uddannelseshospital Amager på deres profil på Instagram her.