Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Sygeplejersker skaber rum for børn med epilepsi

Der manglede et tilbud, hvor børn med epilepsi kunne tale med jævnaldrende om deres oplevelser med epilepsi. Det er grunden til, at forskningssygeplejerske Josephine Nielsen har taget initiativ til at oprette ugentlige børnegrupper på Afdeling for Børn med Epilepsi på Filadelfia. Grupperne giver børnene et trygt rum til at tale om deres sygdom og dele deres følelser og erfaringer. Gennem leg, quizzer og samtaler får børnene støtte til at forstå deres epilepsi og skabe relationer til andre i samme situation.

Publiceret: 

15. oktober 2024

Senest opdateret: 

15. oktober 2024

Af:

Josephine Stær

Jst@dsr.dk
64900380

Foto:

Claus Bech

Børnevalgt musik brager ud af højtalerne i et lille kvadratisk rum, der er fyldt med lyskæder, bamser og madrasser på gulvet. Noget af det første på programmet i børnegruppen er en børneklassiker: stopdans. Men med en tvist. Når du er ude, skal du dele én ting om epilepsi med de andre børn.

Det er en del af starten på de ugentlige børnegrupper i sanserummet på Afdeling for Børn med Epilepsi på Epilepsihospitalet Filadelfia. På den måde får børnene rystet den værste nervøsitet og utryghed af sig, før de skal tale om epilepsi, og om hvordan det påvirker deres liv. Det kan nemlig være både svært og sårbart, fortæller forskningssygeplejerske Josephine Nielsen.

Det allerførste der sker i børnegrupperne, er, at børnene skal trække et humørkort. Her vælger mange af børnene et kort, der viser, at de er nervøse eller utilpasse ved at skulle tale om deres epilepsi. Derfor forsikrer Josephine Nielsen og sygeplejerske Amalie Buchardt børnene om, at de til hver en tid gerne må forlade gruppen, hvis de ikke føler sig klar til at deltage.

En mangelvare

Grunden til, at Josephine Nielsen startede børnegrupperne for et år siden, var, at de ikke havde et lignende tilbud, hvor man kunne tale med børnene på denne måde. Projektet udsprang derfor af et behov for at identificere nogle af de svære følelser hos børnene på afdelingen.

Derudover har de erfaret, at der er mange børn, der har svært ved at tale om deres epilepsi, fordi det kan være en usynlig sygdom, der er forbundet med stigmatisering. Derfor vil de gerne give børnene mulighed for, at de med egne ører kan høre, at de ikke er alene.

”Vi kan også se, at der er mange børn, der helst ikke vil dele for meget om deres epilepsi foran deres forældre, fordi de er bange for at gøre dem bekymrede. Så vi vil gerne give børnene et rum, hvor de frit kan fortælle om deres følelser og tanker,” fortæller Amalie Buchardt, der sammen med Josephine Nielsen afholder børnegrupperne.

Børn og epilepsi

Hvert tredje barn med epilepsi oplever symptomer på angst, og i en spørgeskemaundersøgelse fra 2008 fra Epilepsiforeningen (Levevilkår for børn med epilepsi og deres forældre), svarer 4,6 pct. af forældrene, at barnet føler sig ensom dagligt, mens 14,6 pct. svarer, at barnet ofte føler sig ensom.

I samtalerne i børnegrupperne er formålet derfor at identificere svære følelser som f.eks. angst, skam, ensomhed, dårligt selvværd eller oplevelsen af stigma, samt at lære børnene, hvordan de kan mestre svære følelser. Desuden har gruppen til formål at give børnene et sprog for epilepsi og at øge børnenes viden og forståelse for deres epilepsi og krop.

Kilde: Epilepsiforeningen og Josephine Nielsen

Grobund for videre samtaler

Samtalerne i børnegrupperne journalføres og videreformidles til kontaktsygeplejersken. På den måde kan samtalerne i grupperne skabe grobund for videre samtaler og tiltag under indlæggelsen på Filadelfia. Josephine Nielsen slår dog fast, at de ikke går ned i detaljer i journalen for at værne om barnets integritet, og fordi børnegruppen er et fortroligt rum.

”Hvis barnet giver udtryk for, at noget er svært eller bliver ked af det, så aftaler vi med barnet at tale med deres forældre. Vi siger det altid på en ordentlig måde, så de ikke føler, at vi overskrider deres grænser,” siger hun.

Josephine Nielsen forklarer, at når børnene er i gruppen, kan man som sygeplejerske observere mange forskellige ting. De ser f.eks. om børnene kan holde koncentrationen, og hvordan de er sammen med andre børn.

”Det er et værktøj i vores sygepleje, som vi bruger til at vurdere barnet, fordi vi ser dem på en anden måde, og det giver os mulighed for at iværksætte andre indsatser, hvis der er behov for det. Derudover får vi skabt gode relationer med børnene, hvilket også gavner os,” fortæller hun.

Relationer mellem børnene

Et af de børn, der har deltaget i børnegrupperne, er 13-årige Karoline Faith Mkhizé Nielsen.

Hun har under hendes indlæggelse deltaget i børnegruppen to gange, og hun fortæller, at hun var spændt og havde sommerfugle i maven, inden hun skulle være med, men at det var hyggeligt at være i Børnegruppen.

”Jeg synes, at det var rart at få mere viden om epilepsi. Jeg lærte, at der er mange i hele verden, der har epilepsi,” siger hun og tilføjer:

”Det gav mig en følelse af, at jeg ikke er alene om at have epilepsi.”

Hun fortæller, at det var fedt at tale med andre børn om epilepsi, og at de kunne lære noget af hinanden. Ud over det har hun fået nye venner gennem børnegruppen, som hun siden har leget med.

Et af børnegruppernes overordnede formål er, at børnene møder andre børn med epilepsi, som de kan spejle sig i, og at der derfra kan blive skabt nye relationer mellem børnene.

64900391

13-årige Karoline Faith Mkhizé Nielsen var glad for at være med i Børnegruppen under hendes indlæggelse på Filadelfia.

Foto:

Claus Bech

Ord på følelser gennem leg, film og quiz

Josephine Nielsen har udviklet hæftet ”Mig og min epilepsi”, som de bruger i grupperne. Det indeholder bl.a. fakta om epilepsi, felter børnene kan udfylde, og så er der en blank figur, hvorpå børnene kan tegne deres egen epilepsi. Josephine Nielsen forklarer, at tegningerne ofte er medvirkende til en god samtale, hvor børnene kan fortælle om deres oplevelser ud fra det, de har tegnet.

Josephine Nielsen og Amalie Buchardt deltager aktivt i gruppen. En af dem er den ”primære ordfører” – Det er den person, der taler, når indholdet er af mere undervisende karakter. Amalie Buchardt fortæller, at de begge sidder ved bordet sammen med børnene, hvor de deltager, leger med i gruppen og hjælper med tegneøvelser. På den måde er de i øjenhøjde med børnene.

Journalføringen foregår først efterfølgende på sygeplejekontoret, hvor de begge noterer.

Deres deltagen i øjenhøjde med børnene bliver særligt tydeligt til sidst i gruppen, hvor både børn og sygeplejersker deltager i en quiz om epilepsi. På den måde kan Josephine Nielsen og Amalie Buchardt se, hvor meget børnene har lært af de informationer, de har fået undervejs i gruppen. Det er altid børnene, der vinder quizzen til sjov for både børn og sygeplejersker.

Indimellem er en del af børnegrupperne at se en film fra Epilepsiforeningen, som b.la. handler om en dreng, der har epilepsi, og som derfor ikke må klatre op i et træ. Amalie Buchardt forklarer, at det er et godt og konkret eksempel, som de kan snakke ud fra sammen med børnene, fordi de ofte kan genkende noget af det i deres eget liv.

”Nogle af børnene kan føle sig begrænsede af deres forældre, og det kan være meget frustrerende. Det kan f.eks. være, at de ikke må deltage i svømning i skolen, eller at de som teenagere ikke må drikke alkohol. Det er et vilkår for mange af børnene, men det kan både være svært og være medvirkende til, at de kan føle sig alene,” siger Amalie Buchardt.

En af de afsluttende aktiviteter i børnegrupperne er, at børnene igen trækker et humørkort. Her er billedet næsten altid noget andet, end det er i starten. Ofte vælger børnene nogle af de glade og lettede kort fra bunken på bordet, hvilket vidner om, at de har haft en god oplevelse.

Børnegruppen

Børnegrupperne afholdes tirsdag og onsdag fra 13.30-15.00 for indlagte børn, hvis der er nok børn til at deltage. Der er plads til seks børn i en gruppe, men grupperne består ofte af tre børn, og indimellem har der været op til fem med.

Grupperne henvender sig til 6-14-årige børn. Josephine Nielsen og Amalie Buchardt sammensætter grupperne efter børnenes alder. På den måde sørger de for den bedst mulige gruppedynamik.