Undervisende Sygeplejersker
Fagligt selskab for Undervisende Sygeplejersker FSUS er en faglig sammenslutning af medlemmer i Dansk Sygeplejeråd, hvis arbejdsområde er undervisning i teori og praktik i de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, sygeplejerskeuddannelsen, samt efter- og videreuddannelser.
Bestyrelsen for FSUS har syv medlemmer, som vælges for en to-årig periode. Valget finder sted forud for den årlige generalforsamling, der afholdes i forbindelse med en konference.
Om FSUS
Formålet med det faglige selskabs arbejde er at:
- Fremme det kollegiale sammenhold mellem selskabets medlemmer.
- Yde gensidig støtte til løsning af fælles uddannelses- og arbejdsmæssige opgaver.
- Medvirke til medlemmernes fortsatte dygtiggørelse bl.a. ved afholdelse af temadage, møder og konferencer.
- Opmuntre til og bistå ved undersøgelser vedrørende det pågældende arbejdsområde.
- Medvirke til sundheds- og sygeplejens udvikling.
- Fremme tværgående samarbejde mellem de faglige selskaber.
Formålet medfører følgende aktiviteter
Der afholdes årligt en konference og en temadag, hvor aktuelle faglige og pædagogiske problemstillinger i relation til uddannelse belyses og drøftes.
Efter behov/interesse kan der afholdes temadage rundt om i landet.
Bestyrelsen er i den forbindelse interesseret i forslag til indhold i både konferencer og temadage. Så har du en god idé, så tag kontakt med os.
FSUS har en medlemsservice, hvor medlemmer kan ansøge om økonomisk støtte til studierejser, kurser o. lign. i udlandet.
Endvidere deltages i råd og udvalgsarbejder i bl.a. Dansk Sygeplejeråd vedrørende undervisning og uddannelse, ligesom der deltages i et nordisk og europæisk samarbejde mellem undervisere i sygeplejerskeuddannelsen.
Desuden udgiver FSUS bladet "Uddannelsesnyt" online, som udkommer 4 gange årligt.
Et medlemsskab er personligt og koster 300,- kr årligt.
Medlemsskabet giver rabat på temadage og konferencer.
....
Folder om FSUS
Det er ikke muligt at tegne et institutionsmedlemsskab.
Vedtægter for Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker
§ 1 Navn
Stk. 1 Selskabets navn er:
Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker – FSUS
§ 2 Formål
Stk. 1 Selskabets formål er:
- At styrke fagligheden og fremme samarbejdet omkring den
sygeplejefaglige - og pædagogiske udvikling både i den
teoretiske og kliniske undervisning - At fremme det kollegiale sammenhold mellem selskabets
medlemmer, - At være et inspirerende og udviklende netværk for
sygeplejersker der arbejder med uddannelsesopgaver inden for
teoretisk og klinisk uddannelse bl.a. ved afholdelse af
temadage og konferencer - At medvirke til styrkelse af læringsmiljøet i
sygeplejerskeuddannelsen både teoretisk og klinisk - At medvirke til sygeplejens udvikling
- At stimulerer til en øget fokusering på den sygeplejefaglige og
uddannelsesmæssige udvikling i den sundheds- og
uddannelsesmæssige debat. - At fremme tværgående samarbejde mellem faglige selskaber indbyrdes.
- At skabe nationale og internationale kontakter af relevans for den sygeplejefaglige og uddannelsesmæssige udvikling
§ 3 Medlemmer
Stk. 1 Som medlemmer kan optages medlemmer af Dansk Sygeplejeråd
som er beskæftiget med teoretiske og kliniske undervisende
opgaver.
Stk. 2 Passive medlemmer og aktive pensionistmedlemmer af Dansk
Sygeplejeråd, som senest har været beskæftiget inden for dette
faglige område, kan optages som medlemmer af selskabet.
Stk.3 Medlemmer under § 3 stk. 2 kan deltage i foreningens aktiviteter, men har ikke stemmeret på generalforsamlingen.
§ 4 Indmeldelse
Stk. 1 Via indmeldelses blanket som findes på hjemmesiden.
§ 5 Udmeldelse
Stk. 1 Via udmeldelses blanket som findes på hjemmesiden.
§ 6 Kontingent
Stk. 1 Generalforsamlingen fastsætter et kontingent for det faglige
selskab.
Stk. 2 Kontingent dækker indeværende kalenderår og opkræves en gang årligt.
Stk. 3 Et medlem udelukkes af FSUS på grund af kontingent restance,
når medlemmet ikke har reageret på en rykker.
Stk. 4 Den siddende bestyrelse og dennes eventuelle redaktionsgruppe
er fritaget for kontingent betaling.
§ 7 Medlemsservice
Stk. 1 Bestyrelsen fastsætter årligt et beløb til økonomiske støtte, for
FSUS medlemmer. Beløbet skal anvendes til hel eller delvis
dækning af udgifter i forbindelse med kurser, konferencer og
studieture i udlandet.
Stk. 2 Bestyrelsen fastsætter de nærmere regler for søgning og tildeling af disse midler.
§ 8 Generalforsamling
Stk. 1 Generalforsamlingen er selskabets øverste myndighed.
Stk. 2 Generalforsamlingen afholdes én gang årligt. Indkaldelse skal ske i ”Sygeplejersken”, Uddannelsesnyt og på FSUS’s hjemmeside.
Stk.3 Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde
skriftligt senest 3 uger inden generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 4 Ordinær generalforsamling afholdes om efteråret, eventuelt i
forbindelse med en konference.
§ 9 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1 Skal indkaldes af bestyrelsen, når mindst 25 % af selskabets
medlemmer forlanger det og/eller, når bestyrelsen ønsker det. Ved
indkaldelsen skal angives det dagsordenspunkt, som medlemmerne/bestyrelsen ønsker drøftet. Indkaldelsesproceduren
i lighed med § 7, stk. 2.
Stk. 2 Ekstraordinær generalforsamling vil fortrinsvis finde sted om
efteråret, eventuelt i forbindelse med en konference.
§ 10 Bestyrelsen
Stk. 1 Bestyrelsen skal bestå af mindst 5 medlemmer og højst 7
medlemmer, samt evt. suppleanter.
Bestyrelsen dannes af de kandidater, der ved valget har fået flest
stemmer.
Stk. 2
Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3 Bestyrelsen konstituerer sig med formand og kasserer.
Stk. 4 Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden.
Stk. 5 Bestyrelsen vælges blandt aktive medlemmer med mindst 1 års
medlemskab i Fagligt Selskab for Undervisende Sygeplejersker.
§11 Tegningsregler
Stk. 1 Formanden og kassereren tegner FSUS i økonomiske anliggender.
§ 12 Valg
Stk. 1 Valg til bestyrelsen afholdes i forbindelse med generalforsamlingen hvert år, således at 4 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år, og 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år.
Stk. 2 Valget foregår ved skriftlig afstemning, og der skal gives alle
medlemmer af selskabet mulighed for at afgive skriftlig stemme.
Valget foregår ved mail afstemning, og der skal gives alle
medlemmer af selskabet mulighed for at afgive stemme
Stk. 3 Valgprocedure:
• Kandidatopstillingsskema på FSUS hjemmeside: juni
• Kandidattilmelding til FSUS`s formand: august
• Stemmesedler sendes til medlemmerne af FSUS:
september via mailadressen opgivet til DSR
• Stemmesedler retur til FSUS`s formand via mail: såfremt
formanden er på valg sendes stemmesedlen til en af
stemmetællerne
• Formanden og en af bestyrelsen udpeget person optæller
stemmerne
• Er formanden på valg optælles stemmerne af en af
bestyrelsen udpeget person
• Resultatet af valget oplyses på FSUS´S hjemmeside, i
Sygeplejersken og Uddannelsesnyt
• Den nye bestyrelse præsenteres og træder i funktion i
forbindelse med generalforsamlingen
Stk. 4 Ved stemmelighed i bestyrelsen har formanden dobbelt stemme
§ 13 Revisorer
Stk. 1 Valg af revisorer følger DSR´s regler og vedtægter.
§ 14 Samarbejde
Stk. 1 Det faglige selskab kan indgå et formaliseret samarbejde med
lignende foreninger for sygeplejersker i udlandet efter DSR’s
hovedbestyrelses godkendelse.
§ 15 Vedtægtsændringer
Stk. 1 Ændringer af den af hovedbestyrelsen godkendte vedtægt for
faglige selskaber kan fortages af de faglige selskabers
generalforsamlinger, idet dog følgende forhold er ufravigelige
• Formålsbestemmelserne, herunder medlemsgrundlaget.
• Krav om foreningsstruktur med en valgt bestyrelse på
mindst 5 medlemmer og en generalforsamling, der kan
træffe beslutning om bl.a. kontingentforhold
• At formaliseret samarbejde med lignende foreninger for
sygeplejersker i udlandet kan indgås efter
hovedbestyrelsens godkendelse
• Ændringer af vedtægter skal meddeles Dansk Sygeplejeråd,
og Dansk Sygeplejeråd kan forlange disse ændret, såfremt
vedtægterne ikke er i overensstemmelse med de i dette stk.
nævnt ufravigelige forhold
Stk. 2 Ændringer til vedtægterne kan foretages af de enkelte selskabers generalforsamling, når 2/3 af de afgivne stemmer er for
ændringerne.
Stk. 3 Dansk Sygeplejeråds Hovedbestyrelse modtager eventuelle
ændringer til vedtægterne til orientering. Hovedbestyrelsen kan
forlange disse ændret, såfremt de ikke er i overensstemmelse med
de i st. 1 nævnte ufravigelige forhold.
§ 16 Opløsning
Stk. 1 Såfremt der ikke kan vælges en bestyrelse, nedlægges selskabet efter hovedbestyrelsens beslutning.
Stk. 2 Det faglige selskabs generalforsamling kan begære selskabet
nedlagt overfor hovedbestyrelsen, når 2/3 af de afgivne stemmer
er for nedlæggelse af selskabet.
Stk. 3 I tilfælde af opløsning hviler selskabets eventuelle formue i Dansk Sygeplejeråd, og såfremt selskabet genopstår inden for 5 år fra
opløsningsdato, tilfalder eventuelle formue det nye selskab. I
modsat fald tilfalder den eventuelle formue Dansk Sygeplejeråds
uddannelsesfond.
Stk. 4 Såfremt det faglige selskab er fondsejet, skal der i tilføjelse til det faglige selskabs vedtægter optages bestemmelse om, hvilke
forholdsregler, der skal gælde vedrørende fonden, i tilfælde af selskabets opløsning.
§ 17 Ikrafttrædelse
Stk. 1 Vedtægtsændringerne træder i kraft øjeblikkeligt ved vedtagelse
på generalforsamlingen
Vedtaget på GF 28.10 2019
Forretningsordenen for bestyrelsesarbejdet ved møder i FSUS
Forretningsordenen er bestyrelsens egne spilleregler og kan ændres af bestyrelsen.
Forretningsordenen opdateres på første bestyrelsesmøde efter ordinær generalforsamling i FSUS.
Drøftet og vedtaget af bestyrelsen den 12. oktober 2007.
Konstituering
Bestyrelsen består af 7 medlemmer og bestyrelsesarbejdet er ulønnet. Bestyrelsen konstituerer sig på første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen med formand og kasserer samt fastsætter navn på øvrige bestyrelsesposter. Offentliggøres på hjemmesiden samt i Uddannelsesnyt jævnfør vedtægterne.
Bestyrelsesmøder
Bestyrelsen afholder 5 - 6 heldagsmøder om året, som aftales for et år af gangen. Ved behov kan bestyrelsen indkaldes til yderligere / ekstraordinære møder. Ønske herom samt angivelse af årsag og punkter til drøftelse aftales med formanden, som sørger for indkaldelse af den øvrige bestyrelse.
Rejseomkostninger og diæter ved bestyrelsesmøder honoreres og der udbetales telefonpenge 1 gang pr. år.
Indkaldelse
Formanden er ansvarlig for at indkalde til bestyrelsesmøder.
Møderne indkaldes med udsendelse af dagsorden og bilag ca. 2 uger før afholdelsen. Dagsordenen offentliggøres på hjemmesiden.
Dagsorden
Bestyrelsens medlemmer leder møderne på skift. Der udarbejdes en oversigt over mødeleder funktionen.
Dagsordenen kan som udgangspunkt indeholde følgende punkter:
• Åbning af mødet
• Valg af referent (se liste)
• Valg af ordstyrer / mødeleder (se liste)
• Godkendelse af referat fra sidste møde
• Godkendelse af og tilføjelser / ændringer til dagsordenen
• Nyt fra formanden, herunder post
• Økonomi ved kassereren
• Behandling af ansøgninger om legater
• Diverse punkter til dagsordenen
• Punkter fra dagens møde til hjemmesiden
• Aftaler om næste mødedato og forslag til punkter
• Eventuelt
Afstemninger
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen er tilstedeværende.
Afstemninger afgøres ved almindeligt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Der kan normalt kun træffes beslutning om sager, der er optaget på dagsordenen.
Referater
Der skal udfærdiges skriftlige referater fra bestyrelsesmøderne som udsendes til bestyrelsesmedlemmerne senest to uger efter mødet.
Bestyrelsens medlemmer varetager referentopgaven på skift. Der udarbejdes en oversigt over referent funktionen.
Beslutninger og samarbejde på mail
Beslutninger træffes fortrinsvis på bestyrelsesmøder, men kan foregå via mail eller virtuelt, når dette er nødvendigt.
Beslutninger via mail foregår efter en dataindsamling som eksempelvis diverse høringssvar. Efter tilbagemeldinger tages der en beslutning af forespørgeren og/eller formanden. Beslutningen formidles ud til den samlede bestyrelse.
Bestyrelsesposter
Formand
Kasserer
Medlemsregistrering
Konferenceansvarlig
PR koordinator og Webmaster
Ansvarlig for kontakt til bogforlag og booking af konferencelokaliteter
Internationalt samarbejde