Forkant nr. 5 - april 2024
Ledende sygeplejerske i militæruniform: Mentalt, fysisk og fagligt udfordrende!

Forkant - april 2024
Ledelsesmagasinet Forkant udkommer ni gange i løbet af året og er det digitale magasin om ledelse i sundhedsvæsenet
Magasinet produceres af Lederforeningen i DSR.
Send din idé til reportage eller interview til forkant@dsr.dk

Ledere kan havne i ”hul” ved konkurser
Forkant april 24
Ledere risikerer at komme i klemme, hvis for eksempel et selvejende plejecenter kommer i økonomiske problemer og ender i en rekonstruktion eller konkurs. Også selvom de ikke tænker sig selv som arbejdspladsens administrerende direktører eller i den øverste ledelse.

Leder i klemme:
Privatansat plejecenterleder var reelt administrerende direktør
Forkant april 24
Da et privat, fondsejet plejecenter gik konkurs, kom centerlederen som den eneste i klemme i juraen og mistede både løn og feriebetaling. Eva Kanstrup Andersen fortæller om forløbet i håb om, at andre i lignende ansættelser ikke havner i samme situation.

Ledende sygeplejerske i militæruniform
Forkant april 24
Malene er ledende sygeplejerske i Forsvarets Sanitetskommando. Hun har været udsendt flere gange og rekrutterer både læger og sygeplejersker til hærens felthospital. Hvad kræver det at være sygeplejefaglig leder i en krigszone og udsendt som sygeplejerske under en voldsom krise?

Sådan startede det...
Forkant april 24
I forbindelse med ebola-indsatsen erfarede Malene, at det som sygeplejerske i Forsvaret var muligt at gøre en forskel i verdens brændpunkter.

Kriseledelse:
Hvad gør vi, når cyber-aktivister angriber, og alle it-systemer går i sort?
Forkant april 24
Oversygeplejerske Julie Ballegaard og hendes lederkolleger måtte akut finde svar på, hvordan de skulle tackle, at Region Midtjylland pludselig blev ramt af et omfattende cyberangreb.

Ledelsesforsker om kriseledelse:
Psykologisk tryghed er en nøgle til effektiv kriseledelse
”En effektiv, modig kriseleder agerer typisk på en bund af psykologisk tryghed og evner både at være tydelig og meget tålmodig,” siger ledelsesforsker Karsten Mellon, der fremhæver tre fokuspunkter for den leder, der skal manøvrere hensigtsmæssigt i en krise. Her beskriver han de tre fokuspunkter.

Månedens bog:
Vi skal passe bedre på chefen!
Læs den og vær uenig, så er du heldig. Læs den, vær enig, så er der masse af læring og inspiration i månedens bog "Hvem Passer på Chefen" eller ”Bogen om ledertrivsel”, som den med rette kalder sig.