Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

STRESS-EKSPERTENS TJEKLISTE TIL DIN FERIEPAUSE

Skulle vi prøve noget helt vildt i år? Nemlig ikke at blive panikoverrasket over, at nu er det sommerferie – igen! Sådan lyder det fra ekspert i ledelse og psykisk arbejdsmiljø og forfatter til flere bøger Malene Friis Andersen, der opfordrer til, at arbejdspladserne i god tid hjælper hinanden med at få løst de rigtige arbejdsopgaver, så alle lander i ferien med bare lidt batteri tilbage – for så bliver effekten af ferien faktisk også lidt bedre.

Malene

LEDELSESMAGASIN FORKANT - Aktuelt
Tekst: Journalist Malene Mølgaard, forkant@dsr.dk
Foto: Rie Neuchs

Lad os starte med en dårlig vane: Mange af os ender med at pakke stress og halvudførte to-do lister med i kufferten sammen med solcreme, badetøj og dårlig samvittighed. Den vane bør afskaffes, lyder det fra stress-ekspert Malene Friis Andersen.

”Lige op til ferien er der tendens til, at der bliver skruet en tak ekstra op for hastigheden, fordi alle skal nå i mål samtidig og har sat det korte lys på i stedet for det lange,” siger Malene Friis Andersen.

Accepter, at I ikke får afsluttet alt og aftal en realistisk plan for, hvornår det tages op igen efter ferien!"

Derfor opfordrer stress- og ledelseseksperten til, at ledere er opmærksomme på, hvordan man kan hjælpe kolleger og medarbejdere – og sig selv – til at gå på ferie på en god måde.

Her anbefaler hun et tjek-ind i teamet, skære ikke-haste-opgaver væk og reducere tempoet, før vi suser ud ad døren og afsted på ferie.

Effekten af ferie sætter nemlig først rigtig ind, når kroppen har fået ”omdrejningerne ned i tomgang” – typisk efter 10-12 dage.

“Når du ved, at en dygtig lederkollega tager ‘vagten’, behøver du ikke liiiiige at tjekke mail. Der er styr på det – medmindre telefonen ringer,” konkluderer Malene Friis Andersen.

Sådan tackler Milen pauserne

Ledelsesmagasinet FORKANT besøger en oversygeplejerske, der har sat pauser og ferieplanlægningen i et helt fast system - Læs her!

5 RÅD TIL AT FÅ EN ROLIG FERIE

  1. Fælles opgaveliste Sæt jer sammen og kortlæg præcis, hvilke arbejdsopgaver og deadlines, I skal nå i mål med inden ferien. Alt andet parkeres.
  2. Afklar ansvarsfordeling Notér hvem har brug for hvad og hvilke informationer fra hvem og hvornår for at kunne afslutte opgaver og lukke ned? Lav en buddy-aftale med en lederkollega, som tager alt akut, så du kan holde helt fri – du forstyrres kun ved brand, bogstaveligt talt!
  3. Hård kalendersortering Hvad er mindre vigtigt at få leveret på og gjort inden ferien? Hvilke møder kan springes over de sidste uger? Hvilke opgaver kan vente til august?
  4. Drop det korte lys Slip ’haste-mode’ og tænk langsigtet frem for at presse alt igennem i uge 27. Accepter, at I ikke får afsluttet alt og aftal en realistisk plan for, hvornår det tages op igen efter ferien.
  5. Brug 20 minutter på selv-anerkendelse Sæt dig med en kop kaffe og notér alt det, du (og afdelingen) faktisk har nået fra nytår til nu – og klap dig selv på skulderen!