Øget pres på afdelingen?
SÅDAN TACKLER DU BEDST EN STRESS-SYGEMELDING
Mangel på personale. For mange opgaver og patienter. I en travl hverdag kan nogle ansatte risikere at bukke under for presset. Men hvad gør man som leder i en sådan situation?
LEDELSESMAGASIN FORKANT - Indsigt
Tekst: Journalist Heidi Nielsen, forkant@dsr.dk
Skal man jævnligt tjekke ind eller helt lade sine medarbejdere være i fred? En karrierementor og en chefsygeplejerske giver her deres bud på, hvordan du bedst tackler en stress-sygemelding.
“Jeg oplever, at stress er blevet en større del af det, man som leder løbende skal forholde sig til. Det er desværre blevet en del af hverdagen, at der er i mere eller mindre grad er særlige forhold for en eller flere medarbejdere.”
Sådan siger chefsygeplejerske og programchef, Hanne Ravn Larsen ved afdelingen for diabetes og hormonsygdomme ved Aalborg Universitetshospital.
Hun har været leder siden 2017 og har derfor mange års erfaring med stress-sygemeldte ansatte.
“Det er vigtigt for mig, at jeg sammen med medarbejderen finder ud af, hvor problemet ligger og laver en plan for, hvordan man i en periode kan aflastes. Så er det op til mig at finde ud af, hvordan opgaven så skal løses,” siger Hanne Ravn Larsen.
Ifølge en arbejdsmiljøundersøgelse fra DSR fra 2023 angiver 14 procent af sygeplejerskerne, at de altid eller ofte tænker “Nu kan jeg ikke klare mere”, mens 17 procent i høj eller meget høj grad føler sig udbrændte på grund af deres arbejde.
Se indad, chef
De triste statistikker kommer ikke bag på chefsygeplejersken:
“Noget af det mest stressende for de fleste af mine medarbejdere er følelsen af, at de må gå på kompromis med deres faglighed. Men indimellem er de rammer og vilkår, vi har, desværre sådan, at mindre kan være bedre, hvis vi skal nå alle patienter og stadig holde til det,” siger Hanne Ravn Larsen.
Det genkender karrierementor Simone Hyldahl, der blandt andet rådgiver stressramte.
"Arbejdsrelateret stress er er overbelastningsreaktion i hjernen, som opstår af at være under konstant pres. Når først den tilstand er opstået, så skal hjernen have ro. Den skal have lov til at hele, ligesom andre fysiske skader", siger Simone Hyldahl.
“Der kan jo sagtens være nogle rammer og opgaver, som gør, at man er presset, herunder at man må gå på kompromis med fagligheden. Hvis der så til gengæld er en stærk relation til kollegaerne og lederen, så kan man i mange tilfælde overleve vanskelige vilkår,” siger hun.
Men selvom rammer og opgaver spiller en rolle, mener Simone Hyldahl dog også, at man som leder bør indse, at man er en del af problemet. Det kan handle om, at man uddelegerer for mange eller de forkerte opgaver, at arbejdsbetingelser ikke er optimale eller manglende opbakning.
Synspunktet delte hun for nylig i et opslag på Linkedin, hvor hun samtidig slog et slag for, at en arbejdsgiver bør lade sine ansatte være i fred, når de bliver sygemeldte med arbejdsrelateret stress.
Hun skrev også, at chefen skulle undlade at spørge til, hvordan det går, eller hvornår den ansatte forventer at komme tilbage.
“Jeg skrev det på baggrund af en konkret situation, hvor en sygemeldt person med voldsomme stress-symptomer blev kontaktet rigtig meget af sin leder,” siger Simone Hyldahl om opslaget, der endte med at gå viralt. (se opslaget her)
Få lagt en god plan
Hun anerkender, at en leder, der kontakter sine ansatte under en sygemelding, ofte gør det i en god mening. Men ofte er lederen også uoplyst, mener hun.
”Arbejdsrelateret stress er er overbelastningsreaktion i hjernen, som opstår af at være under konstant pres. Når først den tilstand er opstået, så skal hjernen have ro. Den skal have lov til at hele, ligesom andre fysiske skader. Man siger jo heller ikke til en person, der har brækket benet og fået gips på, at nu skal vedkommende lige have gipsen af hver uge for at tjekke, hvordan bruddet heler,” siger Simone Hyldahl.
Hanne Ravn Larsen er kun delvist enig i, at lederen har et ansvar for, om der opstår stress blandt medarbejderne i afdelingen.
"Stress-forløbene kan være meget forskellige. Det kan derfor være meget individuelt, hvad den sygemeldte ønsker fra sin leder før, under og efter en sygemelding med stress", mener chefsygeplejerske Hanne Ravn Larsen.
“Som leder skal man selvfølgelig være opmærksom på, at mængden af arbejdsopgaver passer til de personaleressourcer, man har. Indimellem kan det dog være en svær øvelse, hvis man i en periode mangler medarbejdere, eller afdelingens budgetter ikke holdes. Som leder har jeg også en chef, som sætter mine rammer, og vi har stadig ansvaret for at passe på vores patienter,” siger chefsygeplejersken.
Hun oplever, at stress-forløbene kan være meget forskellige. Det kan derfor være meget individuelt, hvad den sygemeldte ønsker fra sin leder før, under og efter en sygemelding med stress.
“For nogle er det stressende at have hyppig kontakt, og for andre kan det være godt med et telefonopkald eller en mail. Det handler om at få lagt en god plan med den enkelte. Jeg synes, der er mange veje frem, uden at det behøver at stresse yderligere,” siger hun.
Det viste arbejdsmiljøundersøgelse blandt sygeplejersker:
- 14 pct. angiver, at de altid eller ofte tænker: ”Nu kan jeg ikke klare mere”.
- 15 pct. går altid eller ofte hjem med en oplevelse af faglig utilstrækkelighed.
- 17 pct. føler sig i høj eller meget høj grad udbrændte på grund af deres arbejde.
- 23 pct. angiver, at de hele tiden eller ofte har følt sig stresset de seneste to uger. Heraf angiver 9 ud af 10, at det skyldes arbejde eller en kombination mellem arbejde og privatliv.
- 12 pct. har haft sygefravær pga. stress inden for de sidste 12 måneder.
Kilde: DSR, arbejdsmiljøundersøgelse 2023.
Forandringer kan øge presset
Hanne Ravn Larsen har ofte benyttet sig af tilbud fra sygehusets arbejdsmiljøorganisation, hvor en psykolog, der har samtaler med medarbejderen, kan råde lederen til, hvordan kontakten til medarbejderen skal foregå.
Simone Hyldahl anbefaler netop, at en leder i forbindelse med et stressforløb inddrager en tredjepart, gerne en psykolog, som kan hjælpe medarbejderen til at få det bedre.
“Det er ikke nok med en tillidsrepræsentant. Det er klart det bedste at tale med en, der kan tage ansvar for, hvor længe man skal være sygemeldt,” siger hun.
På Aalborg Universitetshospital har man netop undergået flere forandringer, herunder også Hanne Ravn Larsens afdeling.
Det har blandt andet betydet, at medarbejderne er fordelt ud over flere matrikler.
“Det lægger pres på den enkelte, fordi medarbejderen skal kunne håndtere forskellighederne på hver matrikel. Det gør noget for trivslen, vi som ledere skal være opmærksomme på,” siger hun og tilføjer:
“Der går altid nogen tid, inden man lander i en forandringsproces, og det er ikke altid, man som leder kan nå at gribe ind hurtigt nok. Jeg kan selv blive presset, når jeg ikke kan levere så hurtigt, som jeg gerne vil,” siger Hanne Ravn Larsen.
Hun har selv tilbage i 2014 været sygemeldt med stress i tre måneder:
“Jeg ved, hvordan det føles, og hvor svært det kan være at komme på benene igen. Så det bedste er selvfølgelig at tage hånd om medarbejderen så hurtigt som muligt, inden det går galt og ender i en langtidssygemelding,” siger hun.
Læs tre konkrete råd fra karriere- og stressrådgiver Simone Hyldahl til, hvordan du som leder tackler en medarbejder med stress - her!
Jeg ved hvordan det føles...
Chefsygeplejerske og programchef, Hanne Ravn Larsen har selv prøvet at være sygemeldt med stress.
"Jeg ved, hvordan det føles, og hvor svært det kan være at komme på benene igen. Så det bedste er selvfølgelig at tage hånd om medarbejderen så hurtigt som muligt, inden det går galt og ender i en langtidssygemelding,” siger hun.