Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Chefsygeplejerske:
ANERKENDELSE HANDLER I HØJ GRAD OM AT GIVE ANSVAR

Fremhæv det positive, men ros ikke i flæng. Giv ansvar. Udvis tillid. Og indret læring og ledelse efter den enkeltes behov og udviklingstrin. Sådan lyder en række vigtige ingredienser i Regionshospitalet Gødstrups opskrift på anerkendende ledelse. På sygehusets Akutafdeling er opskriften særlig vellykket. Afdelingen har modtaget Sygeplejestuderendes Praktikpris 2024 i Region Midtjylland.

anerkendende1

LEDELSESMAGASIN FORKANT - Reportage
Tekst: Trine Wiese, journalist, forkant@dsr.dk
Fotos: Søren Braad Andersen, Regionshospitalet Gødstrup.

”Jeg kan se, at du har aftenvagt. Skal jeg rykke det møde, du har? Så kan du i stedet deltage i morgenkonferencen?” 

Sådan mere eller mindre lød chefsygeplejerske Mette Norup Frøjks spørgsmål en vinterdag til Anna-Marie Aastrup Hvid. Hun er klinisk vejleder på Akutafdelingen på Regionshospitalet Gødstrup. 

”Spørgsmålet undrede mig lidt. Jeg er jo ikke vant til, at Mette dykker ned i detaljer i min arbejdsrytme og arbejdsopgaver. Jeg oplever, at hun har fuldt og helt tillid til, hvad jeg gør. Netop dette oplever jeg som den ultimative anerkendelse af mit arbejde,” fortæller Anna-Marie Aastrup Hvid.

Senere fandt hun imidlertid ud af, hvorfor chefsygeplejersken var så optaget af, hvordan hun indrettede arbejdsdagen netop mandag 20.januar. 

Forklaringen var, at Anna-Marie denne dag under morgenkonferencen skulle tage imod Sygeplejestuderendes Praktikpris 2024 i Region Midtjylland.

”Prisen skulle jo være en overraskelse,” griner Mette Norup Frøjk.

Det er vist udtryk for vestjysk beskedenhed”

Overraskelse eller ej. Glæden var under alle omstændigheder stor hos Anna-Marie Aastrup Hvid, da hun modtog prisen som årets bedste praktiksted på vegne af Akutafdelingen.

”En sådan pris er man naturligvis sindssygt stolt af. Vi lykkes åbenbart med vores meget anerkendende tilgang til de studerende og fokus på at fremhæve deres styrker. Men det er jo ikke bare mig, men hele Akutafdelingen, der har fået den,” siger klinisk vejleder Anna-Marie Aastrup Hvid, der hurtigt bliver afbrudt af sygehusets chefsygeplejerske:

”Det er vist vestjysk beskedenhed, når Anne-Marie ikke vil tage æren for prisen. Jeg må imidlertid konstatere, at bolden for en sådan indsats skal drives, og det gør Anne-Marie. Hun er rigtig god til at motivere kollegerne omkring sig til at tage sig af de studerende og møde dem, hvor de er. Hun har en kæmpe betydning for, at vi har en fantastisk afdeling og et fantastisk praktiksted.”

En anerkendende tilgang gennemsyrer læring og ledelse”

praktik2

Derfor fik de prisen som årets praktikplads

Det var sygeplejestuderende Apisada D. la Cour, der havde indstillet Akutafdelingen på Regionshospitalet Gødstrup som årets praktikplads i Region Midtjylland.

Hun beskrev sit otte ugers praktikophold i 2024 på Akutafdelingen med følgende ord:

”I er et praktiksted, hvor jeg har følt mig som den grimme ælling, der blev til en smuk svane.”

Her modtager klinisk vejleder Anna-Marie Aastrup Hvid prisen.

Juryen bag Sygeplejestuderendes Praktikplads 2024 består af sygeplejestuderende, og de fremhæver, at akutafdelingen har vundet, fordi personalet har skabt et trygt, inkluderende og udviklende læringsmiljø, der tilbyder målrettet hjælp og støtte, så alle studerende, uanset baggrund, føler sig velkomne. 

Afdelingen er dedikeret og har en unik tilgang til klinisk vejledning. Sådan lyder det videre i begrundelsen.

Anerkendende ledelse tager ganske kort fortalt afsæt i en række grundprincipper om, at du som leder fokuserer mere på styrker og muligheder end på problemer og svagheder. Og akutafdelingens kliniske vejleder er da ganske tilfreds med, at de studerende på denne vis har registreret bestræbelserne på at lade en anerkendende tilgang gennemsyrer ikke bare ledelse men også læring.

”Når det gælder de studerende, handler anerkendelse i høj grad i at tilgodese de forskellige behov, de studerende har. De skal ikke nødvendigvis have den samme pakke allesammen. De har de samme læringsmål, men typisk lærer de på forskellige måde,” fortæller Anna-Marie Aastrup Hvid og tilføjer:

”Det handler om at indrette praktikpladsen til den enkeltes behov. Har en studerende for eksempel en mild angstproblematik, og er det noget, jeg ved, så kan jeg for eksempel tage hensyn til det, hvis hun har valgt at dele det med mig.”

Afdelingens kliniske vejleder oplever, at de studerende anno 2025 generelt er rigtig gode til at formulere forventninger og er meget åbne om, hvad de hver især bærer med sig personligt og fagligt.

”Dette er en kæmpe styrke. De stiller spørgsmål, mens studerende førhen rettede mere ind og gjorde, hvad der blev sagt. De studerende har nogle relativt korte klinikperioder på maksimalt ti uger, og skulle vi bruge de første fire fem uger på at lure en personlighed, ville vi ikke komme ret langt i læringen. Det er meget mere effektivt, at de allerede ved den planlæggende samtale tør fortælle, hvem de er, og hvad de har brug for.”

Du kan altid finde noget at rose og fremhæve positivt”

Anna-Marie Aastrup Hvid har med egne ord trænet sig selv i at have en anerkendende tilgang.

”Det er ikke noget, jeg tænker så meget over længere. Det er en tilgang, jeg både har udviklet via min uddannelse som klinisk vejleder og igennem praksis. Du kan altid finde noget at rose og fremhæve positivt.”

Hun holder en kunstpause og tilføjer:

”Selv om det bare er en lille bitte ting, du kan fremhæve, så betaler det sig at gøre det. For efterfølgende er det meget nemmere at tale om det, der er svært og skal arbejdes videre med.”

Jeg er ikke så god til at gå rundt og sige: Hvor er I dygtige”

anerkendende 3

Klinisk vejleder Anna-Marie Aastrup Hvid og chefsygeplejerske Mette Norup Frøjk arbejder fra hvert deres sted med anerkendende ledelse: Jeg sætter rammen for fagprofessionelle som Anne-Marie, mellemledere og stabsansatte. Og jeg er meget bevidst om den anerkendelse, der for eksempel ligger i at sige ”Jeg tror på, at du selv kan, men jeg er lige i ryggen af dig,” forklarer Mette Norup Frøjk.

Chefsygeplejerske Mette Norup Frøjk vurderer, at hun ikke selv er så god til at gå rundt og sige ”Hvor er i dygtige”.

”Men jeg arbejder anerkendende i den forstand, at jeg hjælper dem omkring mig til at flyve, mens jeg holder mig i baggrunden. Jeg sætter rammen for fagprofessionelle som Anne-Marie, mellemledere og stabsansatte. Og jeg er meget bevidst om den anerkendelse, der for eksempel ligger i at sige ”Jeg tror på, at du selv kan, men jeg er lige i ryggen af dig.”

Chefsygeplejersken forklarer videre:

”Jeg er også bevidst om, at det ikke er anerkendende at styre helt ned i detaljer. Det gider ingen være i. Det er imidlertid en vanskelig balancegang som leder at give ansvar og udvise tillid. Får du ledelsesansvar for en ny leder eller medarbejder, vil der ofte være tale om, at du lige så stille udvider rammerne. Den, der får ansvar, skal jo også tage det og være tilpas med at tage det.” 
Akutafdelingens kliniske leder er enig.

”I mit job som klinisk vejleder er jeg for eksempel slet ikke i tvivl om, at jeg har fået et stort ansvar. Intet nyt er godt nyt. Når ledelsen er tilfreds med, hvordan jeg udfører opgaven, har jeg frie rammer. Det er en anerkendelse i sig selv, at jeg ikke hele tiden skal forklare og forsvare, hvad jeg gør.” 

anerkendende 2

Hvilke grøfter er der at falde i som anerkendende leder?

”Sådan noget som at give sig til at skamrose. Det skal man ikke. Ingen gider at høre ros dagen lang a la ”Aj, hvor gør du det godt”. Så tror man ikke på det til sidst. Med andre ord er anerkendelse mere en blot positive ord,” siger chefsygeplejersken, og den kliniske vejleder tilføjer:

”Ja, anerkendelse har mange nuancer og former. Et eksempel: Før jeg gik ned på kontoret for at deltage i dette interview, sagde jeg til de studerende ”Nu har I ansvaret, det kan i sagtens klare, men er der noget, så skal I selvfølgelig bare ringe.” En sådan tillid bliver de studerende jo sindssygt stolte af.”

En anden faldgrube er, hvis anerkendende ledelse bliver en undskyldning for ikke at tage de nødvendige konflikter, mener Mette Norup Frøjk:

”Det er også anerkendelse at holde fast, hvis noget skal forbedres. Man skal turde tage de konflikter, der måtte være. Her drejer det sig imidlertid om at holde bolden på sin egen banehalvdel, det vil sige for eksempel at holde fokus på sagen og ikke at begynde at bebrejde eller tillægge motiver.”

Læs også:

Fem principper i anerkendende ledelse - her!

 

praktik

Inkluderende og udviklende!

I har skabt et trygt, inkluderende og udviklende læringsmiljø, hvor alle studerende – uanset baggrund – føler sig velkomne. Jeres unikke tilgang til klinisk vejledning styrker de studerendes faglige kompetencer og får dem til at føle sig som en integreret og værdifuld del af faggruppen. Afdelingen giver mod og selvtillid til at stræbe efter at blive en dygtig sygeplejerske.

Sådan sagde Nicolaj Laue Juhl, da han var med til at overrække Praktikpris 2024 til Akutafdelingen på Regionshospitalet Gødstrup. Nicolai er forperson for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning (SLS).