Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

tema:
ANITHA TALER OM KONFLIKTEN OG ELEFANTEN I RUMMET

På Gentofte Akutklinik – nu en del af Akutmodtagelsen på Herlev Gentofte Hospital – er konflikthåndtering ikke en særskilt disciplin, men en naturlig del af hverdagen. Oversygeplejerske Anitha Danielsen Uldall arbejder målrettet med psykologisk tryghed, og hendes tilgang har givet både arbejdsmiljøpriser og lavt sygefravær.

anitha4

LEDELSESMAGASIN FORKANT - Aktuelt
Tekst: Journalist Malene Mølgaard, forkant@dsr.dk


”Hvis vi ikke taler om det, kan vi ikke løse det.”

Så enkelt opsummerer oversygeplejerske Anitha Danielsen Uldall sin tilgang til konflikter. Hos hende er elefanten i rummet ikke noget, man går udenom.

Den bliver peget på og talt om – også selv om det er ubehageligt.

”Jeg leder ikke for personalet, men med personalet. For at skabe et fællesskab, hvor vi kan løse opgaven bedst muligt, skal vi turde tage fat på de ting, der skurrer. Det er ofte i krydsfeltet mellem samarbejde og opgaver, konflikterne opstår,” siger hun.

Afsnit 211 fra Gentofte Akutklinik har de seneste år arbejdet kontinuerligt på at forbedre arbejdsmiljøet i afdelingen blandt andet ved at italesætte kulturen.

Ifølge oversygeplejerske Anitha Danielsen Uldall har man som mellemleder faktisk ret vide rammer til at flytte på tingene – også i et komplekst system som sygehusvæsenet.

”Så længe vi har fokus på patientsikkerhed og på at skabe de bedst mulige patientforløb, er der masser af muligheder for at forme en arbejdsplads, der er fed at møde ind på. For mig betyder det blandt andet, at vi tør tale åbent om det, der er svært, før det udvikler sig til store konflikter,” siger hun.

Anitha5

Observerede dynamikker

For Anitha Danielsen Uldall er det tydeligt, at et godt arbejdsmiljø ikke kun handler om at fordele vagter eller løse praktiske opgaver. Det handler i lige så høj grad om kultur – og om at arbejde med den hver dag.

Som ny oversygeplejerske i afdelingen brugte hun tid på nøje at observere dynamikkerne i gruppen: Hvem har indflydelse, hvordan fordeler rollerne sig, og hvilke sociale spilleregler er i spil? Det har ført til mange individuelle samtaler med både sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter om, hvad der fylder for dem, hvad de ønsker, og hvilke forventninger de har til hende som leder – og hvad hun forventer af dem.

”Jeg sagde for eksempel meget klart, at jeg forventede, at alle øvede sig på at tale åbent om de udfordringer og problemer, de måtte opleve. Jeg er selv meget lidt konfliktsky og er stor tilhænger af at få alt på bordet, så man undgår gangsladder og skyllerumssnak,” siger hun og ridser op, at konflikter i afdelingen kan handle om alt fra faglige uenigheder til, hvem der tømmer skraldespanden eller fylder skumklude op.

For Anitha Danielsen Uldall handler det om at afmystificere uenighederne, inden de vokser sig store.

”Nogle ting vælger jeg bevidst at nedtone, fordi de ikke er vigtige i det store billede. Men jeg tager altid fat i det, der skaber utryghed eller dårlig stemning,” siger hun og tilføjer, at det gør det lettere at undgå unødige konflikter at tale åbent om det svære – og styrker tilliden i teamet.

Anitha Danielsen Uldall er ikke i tvivl: Et sundt arbejdsmiljø kræver vedvarende kulturarbejde. Det er ikke et projekt, der slutter, når en konflikt er løst – for der vil altid komme nye knaster i samarbejdet.

Hun arbejder derfor systematisk med at observere den uformelle ledelse i afdelingen, med at sikre plads til både de talestærke og de mere stille, og med at gøre det legitimt at sige højt, hvis noget er svært.

”Jeg er optaget af, hvordan hierarkiet i gruppen fungerer. Er det uformelle lederskab sundt, kan vi være trygge – også når jeg ikke er der. Og tryghed betyder, at man kan koncentrere sig om det faglige i stedet for at bruge energi på at være nervøs for, hvem man skal på vagt med.”

plakat

Anitha har forsøgt at visualisere sin arbejdsmetode i denne model. Polyfonisk, fordi ledelse er konstant flertydig, kompleks, samtidig og forskellig. Algoritme, fordi der altid er en ramme, analyser og data som danner grundlag for en vis automatisering, også i kulturarbejde.

Dialog og synlighed

Hun kunne godt lede med autoritet, men vælger bevidst dialogen – ikke for at undgå at træffe beslutninger, men fordi det giver bedre resultater.

”Jeg kan ikke skabe et godt arbejdsmiljø alene. Det kræver, at alle vil være en del af det. Og det vil de, når de oplever, at der bliver lyttet, og at problemer bliver taget alvorligt,” siger oversygeplejersken, der sjældent befinder sig på sit eget kontor.

Ofte sidder hun på sygeplejekontoret med sin computer eller bevæger sig rundt blandt medarbejderne helt efter deres ønske om en synlig leder. Og hun sørger for at møde ind, så hun er til stede både i dag- og aftenvagterne for at være tilgængelig for alle.

"Men det er også vigtigt for mig at vide præcis, hvad det er, de står i. Og så er det bare naturligt for mig at være en del af holdet," siger hun.

Nogle gange skal vi bare tale om skumklude – og nogle gange om elefanten i rummet."

Anitha Danielsen Uldall, oversygeplejerske Akutmodtagelsen Gentofte og Herlev Hospital

Og tallene taler for sig selv:

Afdelingen har lavmedarbejderomsætning og lavt sygefravær – også under store forandringer som flytningen for nylig fra Gentofte til Herlev.

I 2023 udløste det Herlev og Gentofte Hospitals Arbejdsmiljøpris, og i 2024 fulgte Arbejdsmiljørådets pris i kategorien Psykologisk tryghed.

For Anitha Danielsen Uldall er priserne et skulderklap, men det er hverdagen, der tæller.

”Det, der driver mig, er at møde ind til en gruppe, der er glade og trygge ved at være her. Hvor vi både kan grine sammen og tage de svære samtaler. For mig er konflikthåndtering ikke en ekstra opgave. Det er en grundlæggende del af ledelsesopgaven,” siger hun.

Læs mere:

Eksperterne: Sæt ind i tide, før konflikter går i hårdknude. Her kan relationer, dialog og en kop kaffe være din bedste ledelsesstrategi. Sådan siger Susi Trolle og Keld Kunze, der har speciale i trivsel og arbejdsmiljø blandt andet inden for sundhedssektoren. Læs artiklen her!

Træning: En grundig vejledning skal være med til at styrke ledernes konfliktkompetencer på Rigshospital og træne ledere i at tage fat, før det hele brænder på. Læs artiklen her!

Forebyggelse: Chefsygeplejerske Tina Seidelin Rasmussen har løftet konfliktforebyggelse fra én afdeling til hele intensivafdeling – med stoppesteder, tværfaglige debriefinger og tid til refleksion. Læs artiklen her!

fakta

Vil du have ti gode råd til at lede og forebygge konflikter...?

Anitha Danielsen Uldall giver sine ti bedste råd til at forebygge og håndtere konflikter..

Her er det første gode råd:

1. Tal om elefanten i rummet

Vær ikke konfliktsky. Reagér, når noget flytter fokus fra det faglige og tag fat i problemer – også når det er ubehageligt – før de vokser.

...vil du have et par råd mere?

...her er de næste gode råd

2. Se på det uformelle lederskab

Identificér, hvem der har indflydelse i gruppen, og sørg for, at de bidrager til et sundt og inkluderende fællesskab.


3. Skab psykologisk tryghed 

Gør det legitimt at sige højt, hvis noget er svært – uden frygt for sanktioner. Acceptér fejl som en del af udviklingen – både for dig selv og for afdelingen.


4. Vær til stede og synlig

Brug så lidt tid som muligt bag lukkede døre. Vær en del af hverdagen, så du kender udfordringerne indefra, og små problemer kan tages i opløbet.


5. Gør dig umage med relationerne

Udvis empati og vær nysgerrig på medarbejdernes liv – både i og uden for arbejdet.


6. Vær fleksibel

Tag hensyn til privatlivets behov, når det er muligt. Fleksibilitet skaber arbejdsglæde.


7. Prioritér faglig udvikling

En stærk faglighed giver et fællesskab med retning og modstandskraft i pressede perioder.


8. Vælg dine kampe

Nedton det, der ikke betyder noget i det store billede, og fokuser på det, der skaber utryghed.


9. Kend kerneopgaven

Som leder i en akutmodtagelse skal du forstå, hvad det kræver at rumme sorg, angst, vrede og afmagt – og støtte medarbejderne i at gøre det.


10. Led med dialog – ikke magt

Lyt, spørg og inddrag. Et stærkt fællesskab er den bedste forebyggelse af konflikter.