Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Forskellige forhandlingstyper

Når mennesker mødes i en forhandling er det forskellige personligheder og forskellige bærere af mere eller mindre forhandlingserfaring, der har sat hinanden stævne i forhandlingen. Man kan sige, at forskellige forhandlingstyper mødes.

Når vi inden en forhandling går i gang spørger en kollega: ”hvordan er hun?” eller ”hvad skal jeg være forberedt på?”, får vi meget ofte svar, der netop fortæller noget om den pågældendes måde at ”være på” i forhandlingen. F.eks. ”han er svær at blive klog på”, ”hun er benhård”, ”hvis du skal tage hende i en unøjagtighed, skal du godt nok stå tidligt op”. ”Han er venligheden selv, men giver sig ikke en tøddel – det er så frustrerende.”

De historier fortælles om mennesker, men de fortælles jo også af mennesker. Der er som dig typer, med hver deres stil, som andre igen registrerer og reagerer på.

Der er nogen typer, vi går fint i spænd med og andre vi ”trigger på”, og som vi måske derfor helst vil undgå at forhandle med. I nogle tilfælde er det muligt at sende en kollega eller en repræsentant fra Lederforeningen. Andre gange er det et simpelt vilkår, at det ér den pågældende, man skal mødes med.