Ytringsfrihed som offentligt ansat sygeplejerske
Som offentligt ansat sygeplejerske har du værdifuld indsigt i forhold, der vedrører både ansatte, patienter og andre borgere i sundhedsvæsenet. I dit arbejde kan du derfor opleve situationer, hvor det vil være relevant, at du med din faglige indsigt rejser en sag offentligt og bruger din ytringsfrihed. Men din ytringsfrihed er ikke ubegrænset.
Vidtgående ytringsfrihed
Som offentligt ansat har du en stor grad af frihed til at ytre dig om forholdene på din arbejdsplads og de erfaringer, du har med sundhedsvæsenet indefra. Du må også udtale dig offentligt om konsekvenserne af politiske beslutninger, ressourcespørgsmål o.lign.
Der er ikke noget juridisk krav om, at din ledelse eller andre skal godkende en eventuel udtalelse, så længe du udtaler dig på dine egne vegne. En offentlig arbejdsgiver må heller ikke opsætte regler for, at ledelsen, presseafdelingen eller andre skal godkende dine udtalelser, hvis du udtaler dig på egne vegne.
Hvis du ytrer dig inden for ytringsfrihedens rammer, må din ledelse ikke sanktionere dig ansættelsesretligt på grund af din ytring. Det vil sige, at de ikke må opsige dig eller på anden måde stille dig dårligere på grund af din lovlige ytring.
Det er dog som udgangspunkt en god idé, at du rejser kritik internt på din arbejdsplads, før du ytrer dig offentligt om problematiske forhold på stedet.
Grænser for ytringsfriheden
Selvom du har ret til at ytre dig, kan du ikke sige hvad som helst offentligt. Du skal holde dig inden for nogle juridiske rammer, når du udtaler dig. Læs mere i punkterne nedenfor.
Din ret og pligt omkring ytringsfrihed
Læs om din ret og pligt, når du ytrer dig offentligt om forhold relateret til dit arbejde.
Gør det helt klart, at du ytrer dig på egne vegne.
Din ret til at ytre dig som offentligt ansat gælder kun, når du udtaler dig på egne vegne. Det er derfor også vigtigt, at du gør det helt klart, at du udtaler sig som privatperson og på egne vegne, hvis du fx giver interview til medierne eller skriver læserbreve.
Tænk derfor også over, om du giver interview i en sammenhæng, hvor der er behov for at understrege, at du udtaler dig på egne vegne. Står du foran sygehuset i din sygeplejerskeuniform, kræver det fx mere tydeliggørelse, end hvis du giver interview i din egen stue iført dit private hverdagstøj.
Ledelsen må gerne sætte begrænsninger og rammer op for, hvem der udtaler sig på myndighedens vegne. Dette er ikke i strid med ytringsfriheden.
De oplysninger, du videregiver om myndigheden, skal være korrekte.
Generelt bør du altid sikre dig, at de oplysninger, du videregiver om myndigheden, en bestemt proces eller en beslutning, er korrekte.
Hvis du er i tvivl om oplysningers rigtighed, bør du ikke udtale dig om dem offentligt, eller angive tydeligt, at du er i tvivl om, hvorvidt oplysningerne er korrekte.
Du skal overholde din tavshedspligt over for patienterne.
Medier vil typisk gerne have, at man giver konkrete eksempler på de oplevelser, man giver interview om. I den forbindelse skal du være meget opmærksom på, at ytringsfriheden er begrænset af tavshedspligten. Det betyder, at du som udgangspunkt ikke må videregive beskrivelser af patienter eller episoder med patienter.
Du må derimod gerne generalisere og beskrive ”det typiske patientforløb” og/eller konstruere en typisk patienthistorie, der kan tydeliggøre din pointe.
Du må ikke ytre dig i en urimeligt grov form. Vi anbefaler derfor, at du kigger kritisk på dit indlæg, for eksempel på de sociale medier, og at du holder en saglig tone – også selvom du er vred og frustreret.
Det er også en god idé, at du beskriver dine egne følelser og tanker og undlader at tillægge kolleger eller ledelse bestemte motiver eller følelser.
Dine ytringer må ikke være injurierende og/eller ærekrænkende.
Injurier er grove angreb på en persons omdømme eller ære.
Eksempelvis må du ikke beskylde andre personer for at have begået strafbare forhold, medmindre du er helt sikker på at kunne bevise det. Du må heller ikke udtale dig diskriminerende om minoritetsgrupper.
Ud fra en juridisk betragtning må du gerne komme med din personlige vurdering af en anden person, som jo hverken er faktuelt rigtig eller forkert. Der er dog en grænse, fx hvis du tillægger en anden person en holdning, som ikke holder, og at denne holdning er meget skadelig for personen. Generelt er det en god idé at overveje, om det er hensigtsmæssigt at tillægge andre bestemte holdninger eller motiver i de indlæg, man deler med offentligheden. I de fleste situationer er det mest fornuftigt at blive på egen bandehalvdel og nøjes med at beskrive sine egne vurderinger og oplevelser.
Er der andre muligheder?
Hvis du har kendskab til ulovlige forhold på din arbejdsplads, eller andre forhold, der bringer patienterne på din arbejdsplads i fare, kan du:
- kontakte din ansvarlige leder
- bruge en whistleblower-ordning, hvis der er en sådan på din arbejdsplads
- henvende dig til Styrelsen for Patientsikkerhed/Tilsyn og rådgivning for det område, hvor din arbejdsplads ligger
- kontakte din DSR-kreds
Hvis du er leder
Som leder har du ytringsfrihed, ligesom andre offentligt ansatte. Som leder skal du dog være loyal over for de beslutninger, der bliver truffet på arbejdspladsen. Det vil sige, at du som leder er forpligtet til at efterleve de beslutninger, der bliver truffet på ledelsesplan, og som du via din ledelsesrolle har et medansvar for.
Hvis du bliver orienteret af en medarbejder om, at han/hun har skrevet et læserbrev eller på anden måde offentliggjort kritiske udtalelser, anbefaler vi dig at:
- Tjekke med medarbejderen, at tavshedspligten er overholdt, og at der ikke er tale om at videregive tavshedsbelagte oplysninger
- Orientere dig om politikken på din arbejdsplads, hvor der kan være regler om, at du skal orientere din leder, presseafdelingen el.lign.
- Orientere dit bagland, hvis der er tale om en sag af særligt alvorlig eller politisk karakter
- Sikre dig, at medarbejderen ikke opfatter din interesse i sagen som et udtryk for begrænsning af vedkommendes ytringsfrihed
Som leder er det din opgave at skabe en åben arbejdspladskultur, hvor der er forståelse for de ansattes ret til at komme med interne såvel som eksterne (kritiske) ytringer.
Med en åben, tillidsfuld og konstruktiv intern dialog er der mange eksempler på, at kritisable forhold bliver løst internt, når både ledere og ansatte i samarbejde tager hånd om udfordringerne.
Vejledninger om offentligt ansattes ytringsfrihed
- Læs om ”God adfærd i det offentlige” hos Økonomistyrelsen
- Læs ”Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed” hos Justitsministeriet
Læs også
Arbejdsmiljø
En god arbejdsplads og et godt arbejdsliv forudsætter et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Råd og svar om arbejdsvilkår
DSR rådgiver og vejleder om sygeplejerskers vilkår, ansættelse og arbejdsliv.
Kontakt Dansk Sygeplejeråd
Ring eller mail, når du har brug for gode råd, vejledning eller har spørgsmål til dit medlemskab.