Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Overvågning letter arbejdsgangen

Større overblik. På Horsens Sygehus hjælper chips og interaktive mobiltelefoner med at lokalisere personalet. Frem for at ringe eller løbe rundt på gangene kan man spore personalet via skærme på operationsgangen og sende dem en besked. Resultatet er bedre overblik og reduktion i antallet af unødige opkald og skridt.

Sygeplejersken 2006 nr. 17, s. 15

Af:

Katrine Birkedal Christensen, journalist

SY-2006-17-15-1aa
Afdelingssygeplejerske Marie-Louise Ulsøe og operationsteknikker Niels Juul Nielsen tjekker operationsprogrammet ved skærmene på Horsens Sygehus. I venstre hjørne af skærmen vises billeder fra et webkamera, der er installeret på stuerne og i koordinatorcentralen. Rundt om billedet er der en statusbarre, der indikerer hvor langt man er i operationsforløbet. Den farvede firkant på skærmen er et chatfelt, der bruges til at kommunikere med hinanden på afdelingen. Alt sammen tekniske hjælpemidler, der har lettet arbejdsgange og planlægning på operationsafdelingen.
Foto: Søren Holm.

Afdelingssygeplejerske Marie-Louise Ulsøe fortæller begejstret om effekterne af den nye it: "Formålet med det interaktive hospital er, at vi får et meget bedre overblik over programmerne og ser, hvordan forløbene går på stuerne. Desuden har vi en stor mulighed for at udnytte personaleressourcerne meget bedre, fordi vi ved, hvor folk er henne. Det fungerer rigtig godt. Du har et meget bedre overblik."

For at undgå, at personalet føler sig overvåget, er kaffestuen og toiletterne undtaget. "Man skal også kunne være privat. Så det er kun der, hvor man arbejder, at vi kan følge personalet," forklarer hun.

Projektet på Horsens Sygehus bliver kaldt det interaktive hospital. Projektet, der er det første af sin slags i Danmark, rummer mange forskellige tekniske muligheder.

Én besked er effektiv

"Der er flere elementer i det interaktive hospital. Der er skærme, hvor man har selve operationsplanen, og så har vi en besked-tekst-boks, hvor vi kan sende beskeder ind til stuepersonalet. Man kan eksempelvis skrive: Nu er der en akut
patient, der skal på herefter," siger Marie-Louise Ulsøe.

Netop muligheden for at kommunikere via tekst, der fungerer i stil med chatprogrammer, har afdelingssygeplejersken oplevet som en gevinst, fordi det mindsker antallet af forstyrrende opkald og giver mulighed for at kommunikere samme besked til flere personer samtidig.

"Formålet med projektet er, at man skulle lette personalets arbejdsgange. I og med man reducerer forstyrrelserne ved f.eks. at sende beskeder ud på én gang, frem for at du skal ringe til 10 forskellige personer, når du får en akutpatient ind, bliver tingene mere effektive."

Desuden er operationsstuen blevet udstyret med et digitalt "koøje."

"I operationsstuen sidder et videokamera, der sender live til en skærm i koordinatorcentralen. Så her kan man simpelthen følge med helt præcist, hvor langt man er. Førhen skulle man gå fysisk hen til stuen, og ved kontakt skulle man forstyrre ved at gå ind på stuen eller ringe derind. Det betyder også noget, når stuen er ved at blive gjort ren, så kan man se, at der er aktivitet på stuen, og at de er ved at være klar til næste patient," forklarer Marie-Louise Ulsøe.

Det er fremtiden

Personalet har været så tilfredse med den interaktive operationsstue, at den på opfordring fra personalet nu indføres på alle sygehusets ni operationsstuer. Og selv om Marie-Louise Ulsøe understreger, at man ikke skal bruge it for enhver pris, mener hun alligevel, at den interaktive operationsstue er fremtiden.

"Det er min overbevisning, at det bliver mere og mere it-minded. Det har vi kunnet se, i og med vi har fået elektronisk patientjournal, digitale røntgenbilleder, og at al vores kommunikation foregår via e-mails og elektronisk nyhedsbog. Det er fremtiden," slutter Marie-Louise Ulsøe.