Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ph.d.-afhandling: Vejledningssamtaler i praksis

Ph.d. forsvar.

Sygeplejersken 2007 nr. 23, s. 41-41

Linda Schumann Scheel, cand.pæd., forsvarer fredag den 7. december 2007 kl. 13.00 afhandlingen "Refleksion og intuitiv didaktik-i-handling - vejledningssamtaler i praksis." Forsvaret finder sted på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV i lokale D 174.

Forskningsprojektet er en kvalitativ undersøgelse af sygeplejerskers og studerendes samtaler efter en plejesituation, hvor der undersøges, hvilke faktorer der har betydning for verbaliseret refleksion med henblik på at kunne forbedre samtalen og dermed læring i praksis.

I forskningslitteratur er refleksion ikke beskrevet direkte i relation til samtalerne. Der er forskellige definitioner på refleksion, og der er ikke en direkte forbindelse mellem refleksion og de faktorer, der har betydning for denne.

Vejledningssamtalerne inddeles i sekvenser i et såkaldt refleksionshjul. Der vises eksempler på refleksion, som beskrives via en refleksionscyklus, der består af fem faser.

I alt fire faktorer har betydning for refleksionen: Sagens og fagets krav samt etisk og asymmetrisk fordring. Disse faktorer er forenet i intuitiv didaktik-i-handling, som indikerer, at de alle er til stede, når refleksion finder sted. Faktorerne er operationaliseret og kan identificeres ligesom refleksion. Kombinationen af faktorerne i samtalerne beskrives i tre temaer.

Linda Schumann Scheel er ansat hos Muusmann Research & Consulting.

Opponenter/bedømmelsesudvalg:
Professor Liv Duesund, Universitetet i Oslo.
Professor Erik Laursen, Aalborg Universitet.
Professor Per Fibæk Laursen, Danmarks
Pædagogiske Universitetsskole (formand).

Vejledere:
Prodekan Bjarne Wahlgren
Lektor Kirsten Reisby