Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

De velfungerende afdelinger kan være de sværeste at starte på

Paradoks. En god afdeling er svær at være ny medarbejder på. Det lyder paradoksalt, men det er vigtigt at være opmærksom på, siger arbejds- og organisationspsykolog Einar Baldursson fra Aalborg Universitet.

Sygeplejersken 2010 nr. 5, s. 23

Af:

Mille Dreyer-Kramshøj, journalist

SY-2010-05-23aDet kan være svært og krævende at være nyansat, især hvis der er mange uskrevne regler og normer på afdelingen, man starter på.

"Jo mere velfungerende en afdeling er, jo sværere kan det paradoksalt nok være at komme ind i det sociale og kollegiale miljø," fortæller Einar Baldursson, der er lektor og arbejds- og organisationspsykolog ved Aalborg Universitet.

"På de velfungerende afdelinger er det oftest sådan, at der er en høj grad af normer og uskrevne sociale spilleregler, som den nye kollega kan have svært ved at afkode. Det kan i værste fald føre til, at man føler sig mobbet, uvelkommen eller overset. Det giver en følelse af ensomhed og fremmedhed over for det nye sted."

Einar Baldursson mener, at der i dag bliver stillet højere krav end tidligere til, at den nye medarbejder tilpasser sig det kommende arbejdssteds sociale normer.

"Før var man f.eks. den professionelle sygeplejerske, der havde identitet i sin faglighed og sine samarbejdsevner og i mindre grad var personlig på jobbet. I dag er det sådan de fleste steder, at man har sin bedste ven på sin arbejdsplads, at man deltager i mange sociale arrangementer, og at man sætter et personligt præg på sit arbejde," siger Einar Baldursson.

Sociale krav er udfordrende

Når det sociale i dag fylder meget i arbejdslivet, kan det øge presset på den nye medarbejder.

"Det er blevet nemmere at falde igennem. Det kan være ekstremt belastende og føles som et stort krav, at den nye hele tiden skal være opmærksom på sin selvidentitet og sin "likeability"," forklarer Einar Baldursson og henviser til, at medarbejdere i dag i højere grad tænker over, "om de nye kollegaer kan lide mig".

Hvor medarbejderen har øget bevidstheden om sin egen rolle, er opmærksomheden fra ledelsen til gengæld dalet. Der bliver ikke længere gjort et stort nummer ud af en ny kollega.

"I dag skifter vi langt oftere arbejde, end vi gjorde for bare 10 år siden. Det betyder, at det nu er så normalt at være ny på jobbet, at man ikke har en særlig rolle, der skal tages hensyn til," siger Einar Baldursson.

Han opfordrer til, at arbejdsgiverne bliver bedre til at planlægge de nye medarbejderes opstart, og at der bliver sat god tid af til det.

"Der er dobbeltgevinst både for arbejdstager og arbejdsgiver, hvis arbejdsgiveren investerer tid og ressourcer på et introforløb. Vi ved, at et jobskifte kræver så meget, at det faglige niveau daler i den første periode. Men med opmærksomhed fra ledelsens side falder den nye medarbejder hurtigere til, og det øger produktiviteten og motivationen. Samtidig er afdelingen tvunget til at kaste et blik på sig selv, om man eventuelt kan gøre tingene bedre. Den form for selverkendelse fører automatisk til bedre forhold for alle," vurderer Einar Baldursson.  

ARBEJDS- OG ORGANISATIONSSPYKOLOG EINAR BALDURSSONS RÅD VED JOBSTART

Til arbejdsgiveren: "Det er meget vigtigt, at ledelsen har klokkeklare målsætninger for den nyansatte, og at den er indstillet på, at det koster at skabe et godt startforløb. Der skal være ressourcer til at tage godt imod den nye, f.eks. via en mentorordning, og det skal medregnes i normeringen."

Til kollegerne: "Folk er generelt venlige over for nye kolleger og gode til at give dem råd med på vejen. Men det er de færreste steder, man har et bevidst fokus på, hvem der gør hvad i forhold til den nye. Det er optimalt, hvis man på forhånd aftaler succesmål og metoder til at implementere den nye kollega det første halve års tid."

Til den nyansatte: "Det er vigtigt, man er imødekommende, men man skal også være ydmyg. Især de yngre generationer har lært, at de ikke skal underdrive deres eget værd, og det er fint. Men hvis man ikke samtidig forstår at vise ydmyghed, kan man i stedet blive opfattet som en opkomling. Det bedste råd er, at man skal vise, hvad man kan, men på fællesskabets præmisser."