Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Samtalen, der renser luften

DIALOGSAMTALER. Mange patientklager over sundhedsvæsenet skyldes dårlig kommunikation og misforståelser, der kan ryddes af vejen, når man indbyder til en samtale.

Sygeplejersken 2013 nr. 5, s. 18-18

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

SY-2013-05-18a
Attribution 
Foto: Søren Svendsen
Mange klager over sundhedsvæsenet skyldes dårlig kommunikation og misforståelser, der kan ryddes af vejen, når man indbyder klageren til en samtale. Men en dialog kan også forløse utilfredsheden og genskabe tilliden i de tilfælde, hvor klageren rent faktisk har god grund til at være utilfreds. De færreste klagere ønsker, at der skal rulle hoveder. De vil først og fremmest have deres oplevelser taget alvorligt, og så vil de gerne gøre deres til, at det samme ikke sker for den næste patient.