Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Akutteam flytter behandling hjem til patienten

Akutteam forebygger antallet af indlæggelser ved behandling i patientens hjem. Kommunen sparer penge, og patienterne undgår anstrengende hospitalsindlæggelser. Fænomenet bliver stadigt mere udbredt.

Sygeplejersken 2014 nr. 11, s. 24-25

Af:

Mikkel Søren Bødker Olesen, journalist

Hillerød Kommune oprettede den 1. april et akutteam, hvis mål er at mindske antallet af uhensigtsmæssige indlæggelser og følge op på udskrevne patienter.  Teamets opgaver består i at behandle, pleje og lave vurderinger af de svage borgere, som dermed skal undgå opslidende forløb, hvor de ryger ind og ud af hospitalerne. Samtidig sparer kommunen en række indlæggelser.

Akut_2_lowSara Nielsen har været en del af akutteamet siden begyndelsen, og har tidligere været på Bispebjerg akutmodtagelse. Foto: Søren Svendsen.

Akutteamet har ikke fastlagte opgaver, så det kan tage sig tid til borgere, som har behov for større opsyn for ikke at blive genindlagt. I dagtimerne bruges teamet primært af hjemmeplejen til sparring eller second opinions, mens de bliver brugt af plejecentrene om aftenen, da der normalt ikke er sygeplejersker på arbejde på det tidspunkt.  Akutteamet er blevet godt modtaget.

”Erfaringerne har allerede nu været positive. Borgerne har været lettede over, at de kan få lavet opfølgninger og behandling, så de ikke skal igennem en opslidende indlæggelse, som ville tage længere tid. Derudover har teamet også styrket akutsamarbejdet mellem hjemmesygeplejen, praktiserende læger og hospitalet,” siger Charlotte Stensholm, der er daglig leder af hjemmesygeplejen, som akutteamet hører under.

”Vi har tiden til at forebygge”

Akutteamet har base i Hillerøds gule sundhedscenter, hvor det kan kontaktes i alle døgnets timer. På parkeringspladsen holder den sølvgrå bil, som akutteamet har lånt af hjemmeplejen, og kassen med udstyr i bagagerummet indeholder bl.a. kanyler, sårpleje- og renseprodukter og en ble, da akutopgaverne kan være forskellige. 

Akut_1_lowNår akuttelefonen ikke kimer, kontakter akutsygeplejersken hjemmesygeplejens andre afdelinger for at lave opsøgende arbejde. I dette tilfælde skift af en borgers forbinding efter operation. Foto: Søren Svendsen.

”Teamets opgaver er mangfoldige, og de afhænger af borgerens sygdom, og hvor i forløbet borgeren befinder sig,” fortæller Sara Nielsen, som er en af syv sygeplejersker i akutteamet fra Hillerød.

Unødvendige indlæggelser er et sted, hvor man kan spare penge, viste en ældreanalyse lavet af Hillerød Kommune. Derfor blev akutteamet oprettet, med inspiration fra omkringliggende kommuner, hvor fokus for teamet er at forebygge indlæggelser ved hjælp af behandling i hjemmet.

"Vi har ingen fastlagte opgaver, så når vi bliver tilkaldt, har vi tiden til at tage os af borgeren. F.eks. havde vi en borger, som skulle udskrives fra hospitalet. Før udskrivelsen tog jeg op og snakkede med borgeren, så vi kunne aftale, hvordan forløbet skulle være herefter. Vi kommer nogle genindlæggelser i forkøbet, fordi vi har tiden til at forebygge,” siger Sara Nielsen.

Støt stigende aktivitet

Det er forskelligt, hvor meget aktivitet der er på en akutvagt, fordi konceptet stadig er relativt nyt i Hillerød Kommune. Sker der ikke så meget på en akutvagt, så kontakter akutteamet hjemmesygeplejens andre afdelinger for at lave opsøgende arbejde. Dog er antallet af opkald til akuttelefonen stigende, og henvendelserne har skiftet karakter.

”De første henvendelser handlede især om tvivlsspørgsmål, men efterhånden er det i større grad behandling. På gårsdagens dagvagt var akutteamet blevet tilkaldt syv gange, og generelt er størstedelen af vores besøg tidskrævende, fordi det netop er akuttilfælde,” fortæller Sara Nielsen.

Støder sygeplejerskerne fra akutteamet på borgere, som kræver opsyn, kan de visitere dem til en af de i alt to akutpladser, som findes på Hillerød Sundhedscenter. Hvis borgerne ikke kræver konstant overvågning, kan teamet i samarbejde med hjemmesygeplejen aftale oftere besøg hos borgeren.

Akutteams skyder frem i hele landet

I øjeblikket bliver alle akutbesøg registreret, fordi Hillerøds akutteam stadig er på prøvebanen, som leder Charlotte Stensholm siger. Når der er gået et år, vil der blive trukket statistik på besøgene, så man kan se, hvad akutteamet hjælper mest med, og om teamets opgaver skal præciseres nærmere. 

Akutteamet i Hillerød

Vagter

  • Dag: 7.30-15.30 
  • Aften: 15.30-23.30
  • Nat: 23.30-7.30

Teamets opgaver

  • Akutte tilsyn (f.eks. pludselig opstået sygdom/fald)
  •  Akutte førstegangsbesøg
  • Koordinere fælles indsats/forløb for akut syge borgere
  • Fungere som second opinion for øvrige sygeplejersker i Ældre og Sundhed såvel i sygeplejen som på plejecentre  i Ældre og Sundhed såvel i sygeplejen som på plejecentre

Inden Hillerød Kommune oprettede akutteamet i april, havde man sparret med de omkringliggende kommuner. Én af kommunerne var Frederiksværk, som har haft et akutteam siden oktober 2013, men mange andre kommuner har oprettet akutteam. I november 2013 undersøgte Kommunernes Landsforening dette antal.

72 pct. af de i alt 96 kommuner, som svarede i undersøgelsen, havde oprettet akutfunktioner, enten akutteam eller akutpladser. 9 pct. var på vej i 2013, heriblandt Hillerød.

Det er op til den enkelte kommune, hvilke opgaver akutteamene skal påtage sig, men de har alle fokus på behandling i hjemmet for at undgå unødvendige indlæggelser. Flere regioner har også valgt at oprette akutteam i psykiatrien, som kan tage ud i borgernes nærmiljø og yde en psykiatrisk indsats, der skal forebygge indlæggelser.