Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Kompetencekort viser vej i praksis

Kompetencekort giver overblik over de sygeplejestuderendes uddannelsesforløb i klinikken og angiver en tydelig ansvars- og rollefordeling i samarbejdet mellem den studerende, den kliniske vejleder og sygeplejersken. Desuden skaber kompetencekortene opmærksomhed om behovet for ressourcer i den kliniske uddannelse af sygeplejestuderende.

Sygeplejersken 2014 nr. 6, s. 58-61

Af:

Heidi Lemb, uddannelseskonsulent,

Gundula Bergstrøm, lektor,

Lisbeth Trebbien, uddannelseskonsulent,

Inge Hansen, adjunkt

Studerende, vejledning og nøje udvalgte patientforløb er en del af hverdagen i enhver afdeling og et vilkår i ethvert plejefællesskab. På lige fod med pleje og behandling kræver uddannelsesforpligtelsen sin ret og sine ressourcer. For nogle sygeplejersker en passion, for andre en frustration.

Ofte deltager sygeplejersker uden formelt vejlederansvar i den daglige vejledning af de studerende. Tit til stor glæde og inspiration for den studerende, men lige så tit med en uro og bekymring hos sygeplejersken med tanker om “Gør jeg det nu godt nok? Var det det, den studerende skulle arbejde med? Jeg ved ikke, hvad den studerende kan og er i gang med … ”
Denne bekymring kan kompetencekortene afhjælpe.

Kompet_boks%201Klik på boksen for at se den i større format

Kompetencekort er et læringsredskab

Kompetencekort er et fælles lærings- og evalueringsredskab til brug i den kliniske undervisning for sygeplejestuderende på modul 4, 11 og 12. Kompetencekortene anvendes på alle somatiske sygehuse i Region Sjælland og omsætter de sygeplejestuderendes læringsmål for klinikperioderne til konkrete læringsaktiviteter i og omkring plejen til patienten på afdelingen, se boks 1 herover.
Kompetencekortene synliggør, hvilke færdigheder, hvilken viden og hvilke kompetencer de studerende skal erhverve med udgangspunkt i konkrete patientforløb.
 

Anvendelse af kompetencekort

Læringsredskab
Opbygningen af kompetencekortene giver sygeplejersken og den studerende mulighed for at forholde sig til udvalgte fokusområder og læringsaktiviteter og med udgangspunkt i dem udvælge relevante patientforløb. De enkelte kort giver overblik over, hvad den studerende allerede har lært, og hvad den studerende fremadrettet skal lære inden for det enkelte modul. Det betyder kontinuitet, når man varetager vejledning med jævne mellemrum, afbrudt af vagter og fridage.

Kompetencekortene giver en fælles referenceramme for vejledningen, som et landkort hvor allerede udforskede områder er beskrevet og dokumenteret, og de ukendte områder står synlige tilbage for både vejleder og studerende.

Evalueringsredskab
På kompetencekortene skal man dokumentere den studerendes viden, færdigheder og kompetencer, hvilket er med til at understøtte progressionen i den studerendes læreproces (1). Til hvert modul er udarbejdet en formativ evalueringsmodel med farvekoder, som skal hjælpe vejleder og studerende til at blive konkrete på, hvilke læringsaktiviteter der på den baggrund skal arbejdes mere eller mindre med.

Formativ evaluering er en procesorienteret, fremadrettet evaluering, der fokuserer på, hvordan den studerende kan arbejde videre (2). Ansvaret for det samlede uddannelsesforløb, den røde tråd samt de ugentlige samtaler er placeret hos den ansvarlige vejleder, mens sygeplejersken skal forholde sig til den studerendes viden, færdigheder og kompetencer indenfor de områder, der er arbejdet med.

Den studerendes ansvar består i selv på de enkelte kompetencekort at beskrive, hvordan hun vil arbejde videre for at opnå større viden, flere og mere selvstændige færdigheder samt en højere grad af kompetence. Denne del skal dokumenteres på kompetencekortenes proceslinjer, se boks 2.

Kompet_boks%202
Klik på boksen for at se den i større format

De studerende er positive

Implementeringen af kompetencekortene er i gang på alle somatiske kliniske uddannelsessteder i Region Sjælland. Foreløbige evalueringer viser, at mange studerende oplever kompetencekortene som et godt redskab til at skabe overblik over den kliniske undervisning. En studerende på modul 4 udtaler: “Jeg synes, at kompetencekortene har været med til at gøre det tydeligt og mere konkret, hvad målene for modulet er, og det har derfor været mere overskueligt at se, hvilke opgaver jeg manglede.”

Ligeledes giver det rigtig god mening for mange studerende at blive evalueret på viden og færdigheder. Det beskriver en anden studerende på modul 4: “Det er en god ting at vurdere sine færdigheder ift. sin viden, da man godt kan have nogle færdigheder, man måske ikke helt kan begrunde godt nok teoretisk.” Se boks 3.

Kompet_boks3
Klik på boksen for at se den i større format

En stor del af de studerende er således positive omkring kompetencekortene. I den sammenhæng påpeger nogle studerende dog også vigtigheden af, at både vejledere og sygeplejersker bakker op og hjælper de studerende med at få kompetencekortene integreret i den daglige vejledning på afdelingen.
 

Psykiatri og primær sektor interesserede

Arbejdet med kompetencekortene er blevet til på baggrund af et toårigt projekt finansieret af trepartsmidler fra 2011-2013 i et samarbejde mellem Region Sjælland og UC Sjælland. Kompetencekortene er blevet tilpasset løbende med udgangspunkt i evalueringer fra vejledere og studerende i hele regionen.

Et vigtigt resultat af disse evalueringer er, at kompetencekortene giver mulighed for at dokumentere både planlagte og afholdte studiesamtaler, hvilket betyder, at kompetencekortene også kan være med til at dokumentere ressourceforbrug og -behov i uddannelsen af de studerende.

Interessen for kompetencekortene er stor både i psykiatrien og i den primære sektor, ikke mindst fordi kortene giver overblik og struktur for læring i en travl hverdag. Arbejdet vil derfor fremadrettet være orienteret mod mulighederne for at udvikle kompetencekort, der kan understøtte de studerendes kliniske undervisning i den del af uddannelsen i Region Sjælland.

Projektrapporten ”Kompetencekort til sygeplejestuderende” (2012) kan rekvireres ved henvendelse til.

Litteratur

  1. Illeris K. Kompetence. Hvad – Hvorfor – Hvordan?  Frederiksberg: Samfundslitteratur; 2011.
  2. Nielsen D. Evaluering i klinisk undervisning I: Brøbecher, H & Mulbjerg U. (red). Klinisk Vejledning og pædagogisk kompetence. København: Munksgaard. 2010;179-202. 
  3. Bjørk IT. Hands-on nursing: New graduates practical skill development in clinical setting. Doctoral thesis, Institute of Nursing Science University of Oslo, Norway. 1999.
  4. Bjørk IT. Model for Praktisk Færdighedsudøvelse, Institut for Sykeplejevitenskab, Universitetet i Oslo, Norge. 1999.
  5. Bjørk IT. Research in Nursing Skills. Lokaliseret d.14-11 2013 på www.rins.dk
English abstract

Lemb, H; Bergstrøm, G; Trebbien, L; Hansen, I. Skills Card Leads the Way in Practice. Sygeplejersken 2014(6):58-61.

The skills card is a learning and evaluation tool that has proven to promote systematic learning in the clinical modules of nursing education. It clearly indicates the distribution of roles and responsibilities in the cooperation between the student, the clinical supervisor and the nurse and produces awareness about the need for resources in this part of the study programme.

Keywords: Skills card, learning, supervision, nursing student