Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Patientvejledningen: "Vi er hverken patientens advokat eller systemets vogter"

​Patientvejledningen i Region Sjælland har udelukkende sygeplejersker ansat. Og både patienter, pårørende og sundhedspersonale gør i stor stil brug af sygeplejerskernes uafhængige og uvildige vejledning. Dansk Sygeplejeråds formand var i klinik hos patientvejlederne.

Sygeplejersken 2014 nr. 8, s. 46-47

Af:

Mads Krøll Christensen, journalist


low_formand_1
Attribution 
Foto: Simon Klein Knudsen

I 2013 tegnede personligt fremmøde sig kun for 0,7 pct. af henvendelserne i Patientvejledningen. Hele 89,3 pct. af henvendelserne var telefoniske, mens 10 pct. var skriftlige. I langt de fleste tilfælde handler en henvendelse til patientvejledningen om flere problemstillinger. På billedet ses sygeplejerske og patientvejleder Lonni Fogh (midtfor) og Grete Christensen (t.h.).
 

11.111. Så mange henvendelser modtog Patientvejledningen i Region Sjælland alene i 2013. De tusindvis af henvendelser spændte vidt fra konkrete spørgsmål om f.eks. ventetid, frit sygehusvalg og klagevejledning til forespørgsler i forbindelse med komplicerede patientforløb.

”Det er helt sikkert, at jo mere uoverskueligt sundhedsvæsenet bliver, og jo mere kompleks lovgivningen er, jo større bliver behovet for den personlige information, vejledning og rådgivning,” fortæller sygeplejerske og patientvejleder Dorrit Verding.
Sammen med sine fire kolleger på Patientvejledningen i Region Sjælland har hun inviteret Dansk Sygeplejeråds formand Grete Christensen i klinik.

Sygeplejefaglig ballast en stor styrke
Patientvejledningen er lovbestemt og findes derfor i alle landets fem regioner. Hovedopgaven er vejledning, rådgivning og information om sundhedsvæsenets ydelser og patientens rettigheder. I Patientvejledningen i Region Sjælland er der udelukkende ansat sygeplejersker. ”Vi bruger vores sundhedsfaglige viden og forståelse utroligt meget. Ikke bare i samtaler med patienter og pårørende, men også når vi taler med læger og sygeplejersker. Vi behersker et fælles sprog med sundhedspersonalet, fordi vi har trådt vores faglige barnesko i sundhedsvæsenet. Den faglige forforståelse er helt uundværlig,” pointerer sygeplejerske og patientvejleder Mette Lassen.

En rundringning, som Sygeplejersken har foretaget til landets regioner, viser, at Patientvejledningen i Region Sjælland er den eneste af landets i alt fem patientvejledninger, der udelukkende har ansat sygeplejersker. I andre regioner er der også ansat eksempelvis jurister, socialrådgivere, ergoterapeuter og HK’ere som patientvejledere.

low_formand_2De fem sygeplejersker i Patientvejledningen i Region Sjælland har kontorer på Regionsgården i Sorø. Sygeplejerske og patientvejleder Dorrit Verding (t.h.) viser Grete Christensen rundt.

Bruger sygeplejefaglige kompetencer
Mange patienter har i dag stor viden om deres sygdomme og om sundhedsvæsenet. Derfor stiller de meget kompetente spørgsmål og store krav, fortæller patientvejlederne.

”Vores erfaring er, at det ikke er så nemt for andre faggrupper at vejlede patienterne om deres sygdomsforløb og kommunikere med læger og sygeplejersker om løsninger,” understreger Dorrit Verding og forklarer, at vejledningen både retter sig mod patienter, der har brug for hjælp til at komme videre i systemet, og mod patienter, der oplever, at der sker fejl i deres behandling:
”Vi lytter og bruger hele tiden vores sygeplejefaglige kompetencer. Vi skal rådgive, men ikke afgøre sager.  Det er helt centralt.”

Ny lovgivning stiller krav
De fem sygeplejersker på Patientvejledningen i Region Sjælland fortæller, at deres funktion som patientvejledere i stigende grad udfordres af et stadigt mere komplekst og foranderligt sundhedsvæsen. Som eksempel nævner Dorrit Verding et nyt EU-direktiv om patientmobilitet, hvor patientkontorerne har fået særlige opgaver som nationale kontaktpunkter. Sygeplejerske og patientvejleder Merete Rasmussen uddyber:

”Hver gang, der kommer ny lovgivning, har vi en stor opgave. Ikke mindst fordi de bliver usikre ude i klinikken, og så ringer de til os.”
”Derfor underviser vi også med jævne mellemrum i klinikken i ny lovgivning og i patientforeninger om rettigheder,” supplerer sygeplejerske og patientvejleder Lonni Fogh.

low_formand_3Ikke en kontrolinstans
Patientvejledningen er uvildig, og de fem sygeplejersker er underlagt tavshedspligt.
”Vi er ikke en ombudsmand. Vi agerer ikke som kontrolinstans i forhold til sundhedsvæsenet. Men vi påviser, når noget er galt. Og det er ikke altid lige velkomment alle steder. Vi støder nogle gange på modstand i systemet,” fremhæver Dorrit Verding og understreger:
”Vi er hverken patientens advokat eller systemets vogter. Vi er uvildige.”

Lotte Lindstrøm supplerer:
”Der er ingen tvivl om, at vores uvildighed betyder meget. Også for sundhedspersonalet. Eksempelvis ringer praktiserende læger tit og spørger os til råds.”

Værdifuld viden
Når Patientvejledningen gentagne gange oplever henvendelser om samme problemstilling, følges der op over for de relevante afdelinger både med løsning og med læring.

”Jeres erfaringer er helt unikke og meget værdifulde for såvel patienter som for sundhedsvæsenet. Det er viden, som i den grad kan og bør bruges til at gøre sygdomsforløbet mere gennemskueligt for patienten og til at gøre sundhedsvæsenet bedre både i regioner og i kommuner,” påpeger Grete Christensen og understreger:
”Det er utroligt vigtigt, at I dokumenterer jeres resultater. Ikke mindst set i lyset af den forskellige organisering rundt omkring i regionerne.”

Der er ca. 55 patientvejledere på landsplan.