Sygeplejersken
Kræver nye kompetencer
Telemedicin. Sygeplejerskerne Nuka Mortensen og Helle Jensen har arbejdet med telemedicin i mange år, og gradvist gik det op for dem, at de udførte en ny form for sygepleje.
Sygeplejersken 2018 nr. 2, s. 54
Af:
Diana Mammen, journalist
Fra deres kontor på Sundhedscenter Hjørring monitorerer sygeplejerskerne Nuka Mortensen og Helle Jensen de 64 borgere med KOL, som bruger telemedicin. De er spredt ud i hele kommunen.
Med telemedicin foregår al kommunikation som udgangspunkt via telefon eller tablet, og det stiller nye krav til sygeplejerskerne.
"Som sygeplejerske skal vi bruge andre sanser end det kliniske blik, da vi ikke har kropssproget at forholde os til. Vi er blevet bedre til at stille præcise spørgsmål ud fra det kendskab, vi har til borgeren og specialet," siger Helle Jensen, og hendes kollega supplerer:
Fremtiden byder på telemedicin
"Derfor er det vigtigt at lytte til, hvad borgeren fortæller, og høre, hvordan borgeren lyder i telefonen, f.eks. om borgeren lyder bekymret eller angst," siger Nuka Mortensen og påpeger, at det er en form for ny sygeplejedisciplin, når de ved hjælp af hjemmemonitorering udfører deres arbejde.
Anni Pilgaard, 1.-næstformand i Dansk Sygeplejeråd, er klar over, at telemedicin stiller nogle andre krav til sygeplejerskerne.
"Telemedicin er en vigtig del af den udvikling, som vi ser i sundhedsvæsenet. Men vi skal være opmærksomme på den betydning, telemedicin har for relationen. Pludselig kan en sygeplejerske kun høre og lytte og nogle gange se, men ikke bruge de øvrige sanser. Så det kræver målrettede kompetencer, når de ikke er i fysisk nærhed af patienten," siger hun.
En hård opstart
Storskalaprojektet TeleCare Nord blev afsluttet i 2015 og har sidenhen været et fast tilbud til borgere med KOL i Nordjylland. Sygeplejerske Nuka Mortensen har fulgt projektet siden dets start:
"Det har givet en større forståelse for formålet og øget mit engagement i projektet," siger hun, og fortæller, at selvom det overvejende har været godt, så bød det også på enkelte problemer.
"Der har været en del tekniske udfordringer i projektets opstartsfase. Vi har som sygeplejersker skullet forholde os til de tekniske problemer, der har været ude ved borgerne, og prøve at gennemskue, om det var noget, vi selv kunne løse, eller om vi skulle have teknikker på. Kommunikationen foregik over telefonen, og det gav en del udfordringer at skulle forstå, hvad borgerne oplevede som et problem, samtidig med at størstedelen af borgerne, som deltog i projektet, ikke var vant til at bruge computer eller tablet," siger Nuka Mortensen, men understreger, at hun ikke oplevede frafald af den grund.
Sygeplejerskerne skal løfte opgaven
Efter en til tider hård implementeringsfase af telemedicin kan Nuka Mortensen og Helle Jensen se de positive effekter ved det.
Telemedicin blot ét af mange KOL-tilbud
"I starten af projektet var vi meget trætte, efter vi havde monitoreret borgerne, og gradvist gik det op for os, at vi udøvede en ny form for sygeplejedisciplin. Men selv om telemedicinering er en anderledes måde at yde sygepleje på, har vi kunnet se, at det har gjort en stor forskel for de borgere, som bruger det," siger Nuka Mortensen.