Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Når patienter bliver voldelige

Eksempler fra Arbejdstilsynets rapport i forbindelse med påbud

Sygeplejersken 2020 nr. 12, s. 46

Af:

Kristine Jul Andersen, journalist

Her ses en række eksempler på de situationer, medarbejderne på Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme på Herlev Hospital har været ude for. Det er eksempler fra Arbejdstilsynets rapport fra 2018 i forbindelse med det påbud, der blev givet til afdelingen. Opstår der en situation, er det muligt at få både supervision i afdelingen og professionel hjælp af en ekstern psykolog.

Slag i brystet
En patient blev hjulpet med at indtage piller og begyndte at slå ud efter personalet. En ansat tog fat om patientens håndled for at skærme kolleger, hvorefter patienten slog den ansatte i brystet.

Spark og trusler
I forbindelse med et bleskift blev patienten vred og slog en ansat på højre arm og forsøgte at sparke og slå de to tilstedeværende ansatte, som afværgede slagene. Senere på natten var den ansatte nødsaget til at korrigere patientens adfærd, hvorefter patienten endnu engang forsøgte at slå og sparke og kom med verbale trusler mod de ansatte.

Bide og kradse
Da patienten skulle have lagt et engangskateter, blev vedkommende vred og begyndte at slå, sparke, bide og kradse, selvom de ansatte havde forsøgt at forberede patienten på proceduren.

Konstant voldelig
En patient udøvede vold under hele sin indlæggelse over halvanden dag i form af at slå, sparke, rive, bide og spytte på de ansatte.

Holdt fast
En patient skulle mobiliseres i sengen og blev i den forbindelse utryg. Patienten tog fat om ansattes arme, holdt fast og ville ikke slippe.

Bidt i fingeren
En sygeplejerske blev bidt i fingeren af en patient i forbindelse med podning for influenza.

Læs også: Neuroblomst og actioncard forebygger vold