Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Klar besked i skadestuen

I skadestuen, der hører under Ortopædkirurgisk Afdeling, følger den samme sygeplejerske patienten gennem hele forløbet. Indtil patienten kan forlade skadestuen, enten for at tage hjem eller for at blive indlagt på en afdeling på sygehuset.

Sygeplejersken 1997 nr. 11, s. 10

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

''Tidligere var sygeplejerskerne tilknyttet bestemte stuer. Patienten blev indlagt på den ledige stue, uanset hvilken skade han havde, og uanset hvilken sygeplejerske, der var på stuen. Skulle patienten have taget billeder i skaderøntgen, kom patienten måske tilbage på en ny stue, hvor der var en ny sygeplejerske, der spurgte, hvad der var sket. Nu har vi vendt forløbet om, så det – så vidt vagtskiftet tillader det, er den samme sygeplejerske, der følger patienten,'' siger oversygeplejerske på Ortopædkirurgisk Afdeling, Jørn Bols.

Erfaring afgørende

En forløbsleder, der er sygeplejerske, styrer sygeplejen på skadestuens syv stuer fra sin skranke midt på gangen. Her har hun overblik over, hvor alvorlige patienternes skader er, og hvor erfarne de vagthavende sygeplejersker er. Ud fra den viden fordeler hun patienterne mellem sygeplejerskerne. Har patienten en kompliceret skade, sørger hun for, at det er en erfaren sygeplejerske, der bliver sat på opgaven sammen med en ny sygeplejerske, som dermed kan tage ved lære.

Når en patient er kommet tilbage fra en undersøgelse, venter patienten på, at sygeplejersken er ledig.

''Vi vurderer, at patienten er bedre tjent med at vente et kvarter på den sygeplejersker, der kender patienten, end at der kommer en ny. Skal patienten indlægges, er det den samme sygeplejerske, der gennem plejeplanen kommunikerer til sengeafdelingen. Hermed har vi gjort kommunikationen mellem skadestue og sengeafdeling mere effektiv, og dermed sikrer vi os, at det er de rigtige data, der går med patienten op på sengeafdelingen,'' siger Jørn Bols.

Skadestuen er i gang med at uddanne et antal sygeplejersker til at kunne varetage arbejdet med at være forløbsleder. Ud over at have overblik over patienter og sygeplejersker på skadestuen, skal forløbslederen også samarbejde med læger, politi og Falck.

''Det er et stort ansvar at få planlagt et kvalificeret forløb, uanset om patienten kommer med en lille rift eller med en alvorlig sygdom. Alle patienter skal opleve, at vi tager dem alvorligt og vi skal bestræbe os på at leve op til de krav, patienterne har,'' siger Jørn Bols.

Information om ventetid

Et af kravene fra patienterne er at kunne komme hurtigt under behandling, og på skadestuen har man derfor diskuteret, hvor lang ventetid, der er acceptabel i den åbne skadestue.

''Vi er nødt til at acceptere, at der vil være ventetider i den åbne skadestue. Når vi har meget travlt, kan ventetiden være op til fire timer. Vi tror dog på, at folk kan acceptere ventetid, hvis de får ordentlig information om, hvorfor de venter,'' siger Jørn Bols.

Én af de fire vagthavende sygeplejersker går med jævne mellemrum ud i venteværelset og informerer de ventende og tilbyder dem noget at drikke og eventuelt et plaster til en blødende finger. Hun taler med de tilskadekomne og vurderer, hvor alvorlige skaderne er og derudfra prioriterer hun, hvem der skal først til behandling, uanset hvilket nummer patienten har i køen.

Sidder der et forældrepar med et grædende barn, der har slået hovedet, kommer barnet til behandling før den patient, der kom til skade dagen i forvejen, selvom patienten har ventet længe. Sygeplejersken forklarer de patienter med mindre alvorlige skader, hvorfor de må vente længere. Hun fortæller også, hvis der er sket en alvorlig trafikulykke, hvor ofrene netop er bragt til skadestuen. Det kan medføre lange ventetider i skadestuen, og de ventende får mulighed for at bruge tiden til at gå et ærinde uden at miste deres plads i køen.

Opgaven med at informere i venteværelset går på skift mellem sygeplejerskerne. Souschef i skadestuen, Susanne Bech, oplever, at det som regel ikke er noget problem at få folk til at forstå, hvorfor en anden bliver prioriteret først.

''Selvom vi har travlt, prioriterer vi alligevel at gå ud i venteværelset og bruge en halv time på at tale med folk, fordi det altid er en god investering,'' siger hun.

Ventetiden er altså blevet længere for nogle, men til gengæld kortere for dem, der har størst brug for behandling.

Nøgleord: Skadestue, ventetider, Aalborg Sygehus.

Skadestuen har forbedret kommunikationen mellem sygeplejerske og patient og kommunikationen til sygehusets sengeafdelinger, ved at det er den samme sygeplejerske, der tager sig af patienten under hele forløbet på skadestuen.