Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Patienthotel øger arbejdspresset

Landets største og nyeste patienthotel har i næsten et halvt år tilbudt ophold til patienter og pårørende på Odense Universitetshospital. Ledelsen er godt tilfreds med en belægningsprocent, der nu har rundet de 50, men andelen af pårørende er for højt. Og på afdelingerne oplever sygeplejerskerne, at arbejdspresset er steget, fordi tunge patienter overtager pladsen, når lette sendes på hotel.

Sygeplejersken 1997 nr. 36, s. 10-11

Af:

Claus Leick, journalist

SY-1997-36-10-1Først engang i løbet af efteråret regner hoteldirektøren i Odense med, at der bliver fuld belægning på patienthotellet. Siden start for ca. et halvt år siden har over halvdelen været pårørende, en fjerdedel almindelige patienter, mens resten har været kvinder på barsel. Foto: Søren Svendsen.

Det var ikke med sygeplejerskernes velsignelse, da ledelsen på Odense Universitetshospital valgte at nedlægge sengeafsnit svarende til ca. 85 senge og 72 stillinger for at få råd til drift og afskrivning af et nyt patienthotel med 120 værelser.

Åbningen af patienthotellet blev udskudt et par gange, men i begyndelsen af marts måned i år stod landets største patienthotel klar til at modtage patienter og pårørende.

I den første normale periode frem til sommerferien har den gennemsnitlige belægning været på ca. 40 procent, og i juli og august er belægningsprocenten steget til over 50. Tallene dækker over, at der på hverdage bor mange gæster på hotellet, mens der er færre patienter i weekender og ferier.

Omkring halvdelen af hotelgæsterne har været pårørende til patienter på Odense Universitetshospital, en fjerdedel har været almindelige patienter, mens resten har været barslende kvinder. At så mange har benyttet hotellet efter fødslen hænger sammen med, at en af de sengeafsnit, som blev nedlagt, netop var en barselsafdeling.

Hotelchefen er godt tilfreds med den hidtidige belægningsprocent.

''Vi har hele tiden regnet med at skulle gennem en startfase, og først engang i løbet af næste år regner vi med at have fuld belægning på hotellet – hvilket vil sige mellem 60 og 75 procent,'' siger Anne Kragh-Sørensen. Hotelchefen pointerer, at på grund af weekender og ferier er det umuligt nogensinde at nå en gennemsnitlig belægningsprocent på 100.

Anne Kragh-Sørensen er sammen med sin souschef ansat af Skandinavisk Patienthotell AB, der foruden patienthotellet i Odense også driver patienthoteller i Karlstad og Lund i Sverige. Det øvrige hotelpersonale er ansat hos Odense Universitetshospital.

''Fremover skal andelen af patienter gerne blive noget højere end det, vi har oplevet indtil nu,'' siger Anne Kragh-Sørensen, der i samarbejde med de enkelte afdelinger vil prioritere mellem gæsterne, hvis efterspørgslen efter værelser bliver så stor, at der ikke er plads til alle.

Anne Kragh-Sørensen har siden sin tiltrædelse lagt et stort stykke arbejde i at samarbejde med afdelingerne og informere de ansatte om, hvordan de kan bruge patienthotellet.

''Vi gør meget ud af at lave arrangementer, hvor de ansatte fra afdelingerne kommer på besøg for ved selvsyn at se og høre om, hvad det er, vi kan tilbyde patienterne,'' siger Anne Kragh- Sørensen.

Vrede rettes mod ansatte

Hotelchefens opsøgende arbejde hænger sammen med, at hun er helt bevidst om, at der hos mange ansatte er fordomme om og negative holdninger til patienthotellet.

Flere af de ansatte, som mistede deres job i forbindelse med nedlæggelsen af de 85 sengeafsnit, og kolleger til disse, har valgt at rette deres vrede og frustration mod patienthotellet.

''Samarbejdet med afdelingerne fungerer godt, og afdelingsledelserne har en positiv indstilling til patienthotellet, men det hører også med, at der blandt personalet har været meget modstand mod patienthotellet – flere af de ansatte på hotellet er blevet mobbet og

Side 11

chikaneret – også i deres fritid,'' fortæller Anne Kragh-Sørensen. Heldigvis oplever hun, at den negative stemning er ved at fortone sig.

Også sygeplejerskernes fællestillidsrepræsentant, Karin Kettel, har fornemmet hetzen mod de ansatte på patienthotellet.

''Det er forståeligt, at ansatte, der har mistet deres job eller som på grund af patienthotellet er blevet påført flere arbejdsopgaver, er vrede og frustrerede. Men det er forkert, når vreden rettes mod patienthotellets ansatte,'' siger Karin Kettel. Hun så hellere, at utilfredsheden blev rettet mod ledelsen af Odense Universitetshospital og Amtsrådet.

Om den negative stemning hos nogle af de ansatte siger områdedirektør for Odense Universitetshospital Jens-Otto Jeppesen:

''Holdningsbearbejdning tager tid, men jeg synes, vi arbejder i den rigtige retning.

Ekstra travlt på afdelingerne

Som sygeplejerske på Odense Universitetshospital er Karin Kettel glad på de pårørendes vegne, men mindre tilfreds med det forøgede arbejdspres, som hun blandt andet har oplevet på sin egen, medicinske afdeling.

''Før vi fik patienthotellet, havde de pårørende kummerlige forhold, og det er der nu for alvor blevet gjort noget ved,'' siger Karin Kettel.

Noget andet er forholdene for de ansatte på afdelingerne. De enkelte afdelinger bliver ikke kompenseret hverken økonomisk eller personalemæssigt, når de sender en patient på hotel. Når en afdeling sender en patient på hotel medfører det lidt forenklet sagt ofte, at afdelingen straks modtager en ny, men noget tungere patient. Samtidig skal afdelingen tage sig af hotelpatienterne, når de i dagtimerne skal til kontrol eller behandling på afdelingerne, forklarer Karin Kettel.

''Sådan som jeg oplever det på min egen afdeling, så er konsekvensen, at arbejdspresset er blevet sat i vejret, fordi vi ikke får nogen form for kompensation for at tage os af hotelpatienterne oven i de øvrige patienter,'' siger hun.

Fællestillidsrepræsentanten mener, at ledelsen bliver nødt til at bevillige ekstra personale på de afdelinger, der sender patienter på hotel. Ellers bliver det svært for afdelingerne og de ansatte at se fornuften i at bruge patienthotellet, samt at sikre en tilfredsstillende pleje.

Karin Kettel tror, at ledelsen havde gjort klogt i ikke fra starten at skære så meget ned på sengeafsnittene for at få råd til finansieringen af patienthotellet. På den måde kommer afdelingerne nemlig meget tydeligt til at mærke et ekstra pres, når de sender patienter på hotel – i stedet for at opleve det som en lettelse, der kunne virke motiverende for at bruge hotellet.

Især fordi nedlæggelsen af de 85 senge ikke har medført en tilsvarende nedgang i antallet af patienter.

''Jeg vil ikke afvise, at nogle afdelinger ved at bruge patienthotellet oplever det som om, at de får tungere patienter,'' siger Jens-Otto Jeppesen. Han mener dog, at det er for tidligt at give en realistisk vurdering af situationen.

''Vi er nødt til at have lidt længere tid, men vi er fra ledelsens side selvfølgelig opmærksom på problemet,'' siger han.

Mere ro efter fødslen

Mens de ansatte på Odense Universitetshospital sikkert skal bruge endnu noget tid, før de bliver helt fortrolige med patienthotellet, har patienterne og de pårørende været hurtige og glade for det nye tilbud.

Især én gruppe har haft ekstra meget glæde af det nye patienthotel, forklarer hotelchef Anne Kragh-Sørensen:

''Alle kvinder med en normal fødsel bliver sendt over til os, og for mange af dem har det været en virkelig god oplevelse at have sit eget værelse, hvor de i ro og fred kan være sammen med deres nyfødte. Samtidig bliver det også en helt anden oplevelse at have familie og venner på besøg, når man kan sidde i fred på sit eget værelse,'' forklarer Anne Kragh-Sørensen.

En anden gruppe gæster, som hotellet har mange af, er forældre til indlagte børn under 16 år. Disse forældre kan bo gratis på hotellet, og kan således hele tiden være tæt på deres barn.

Pårørende skal under normale omstændigheder betale 300 kr. for eget værelse eller 125 kr. for en opredning i værelse sammen med den syge.

''En pårørende kan dog bo gratis hos os, hvis hans eller hendes tilstedeværelse er nødvendig for at kunne passe det syge familiemedlem,'' siger Anne Kragh-Sørensen.·

Nøgleord: Odense Universitetshospital, patienthotel, pårørende.

LANDETS STØRSTE
  • Patienthotellet i Odense er landets største med 120 værelser.
  • En hotelseng koster 1.000 kr. mindre end en hospitalsseng – eksklusive udgifter til pleje og behandling på stamafdelingen.
  • Den årlige drift af hotellet er vurderet til 12 mio. kr.
  • Ledelsen regner med en gennemsnitlig belægningsprocent på 50 for 1997, mens det tilsvarende tal for 1998 skal op på 65.
  • Forældre til indlagte børn under 16 år bor gratis.
  • Pårørende betaler 300 kr. for et værelse – 125 kr. for en opredning.