Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Studerende som billig arbejdskraft

Forslag fra Sundhedsuddannelsesrådet vedrørende fremtidens sygeplejerskeuddannelse har fået Dansk Sygeplejeråd til at reagere over for undervisningsministeren.

Sygeplejersken 1997 nr. 37, s. 26-27

Af:

Søren Palsbo, journalist

SY-1997-37-26-1Dansk Sygeplejeråd fastholder, at den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen fortsat primært skal være et uddannelsesforløb – ikke billig arbejdskraft. Foto: Poul Rasmussen.

Der er efter Dansk Sygeplejeråds mening lagt op til en klar forringelse af såvel den kliniske sygeplejerskeuddannelse som det generelle sygeplejefaglige niveau i patientplejen, hvis Sundhedsuddannelsesrådets anbefalinger over for undervisningsministeren vedrørende fremtidens sygeplejerskeuddannelse bliver en realitet.

Sundhedsuddannelsesrådet foreslår, at de sygeplejestuderende i uddannelsens sidste fjerdedel gennemgår 'praktisk uddannelse' på ansættelseslignende vilkår og som en del af normeringen.

Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse har givet udtryk for sin store bekymring i så henseende over for ministeren, efter at sygeplejerskernes organisation har haft lejlighed til at gennemgå og vurdere Sundhedsuddannelsesrådets endelige udtalelse vedrørende evaluering af sygeplejerskeuddannelsen. Dansk Sygeplejeråd har været henvist til at begære aktindsigt for at komme i besiddelse af udtalelsen fra Sundhedsuddsannelsesrådet.

Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse noterede sig ved mødet 19.-20.8., at mens Evalueringscentret for et år siden anvendte betegnelsen 'klinisk uddannelse' om sygeplejerskeuddannelsens kliniske del, så tales der i Sundhedsuddannelsesrådets udtalelse om 'praktisk uddannelse'. Allerede tidligere i år, hvor Dansk Sygeplejeråd havde lejlighed til at gennemgå forslag til fremtidig uddannelsesstruktur, gav hovedbestyrelsen udtryk for bekymring med hensyn til, hvordan det kunne sikres, at sygeplejerskeuddannelsens 2. del blev en egentlig klinisk uddannelse og ikke bare billig arbejdskraft. Denne bekymring har Dansk Sygeplejeråd nu fået bekræftet ad flere kanaler.

Sundhedsuddannelsesrådet foreslår desuden, at den praktiske uddannelse i alt skal vare minimum 18 måneder, hvilket vil betyde en afkortning på to måneder i forhold til den nuværende uddannelse. Forslaget er ikke i overensstemmelse med Dansk Sygeplejeråds synspunkter, idet hovedbestyrelsen klart har markeret, at en afkortning af den kliniske uddannelse ikke kan komme på tale, før uddannelsen er bragt op på et tilfredsstillende niveau.

Styring og tilhørsforhold

Med hensyn til styring af sygeplejerskeuddannelsen fastslår Sundhedsuddannelsesrådet, at sygeplejerskeuddannelsen bør have samme vilkår og muligheder som andre mellemlange videregående uddannelser.

''Mange af sygeplejerskeuddannelsens nuværende problemer med at realisere sig som egentlig videregående uddannelse grunder sig blandt andet i sammenblandingen af arbejdsgiver/skoleejerinteresser og uddannelsestænkning,'' hedder det i udtalelsen fra Sundhedsuddannelsesrådet, som imidlertid på ny afstår fra at gå nærmere ind i overvejelser om skolernes fremtidige tilknytning til amterne/HS eller Undervisningsministeriet som de øvrige mellemlange videregående uddannelser. Dansk Sygeplejeråd er i øvrigt af samme opfattelse som Sundhedsuddannelsesrådet, hvad angår de generelle betingelser for sygeplejerskeuddannelsen i forhold til andre mellemlange videregående uddannelser.

Sundhedsuddannelsesrådet foreslår, at der oprettes en bestyrelse ved hver sygeplejeskole, som skal varetage den overordnede ledelse af skolen og godkende forslag til studieordninger. Med hensyn til det sidste er Dansk Sygeplejeråd ikke enig, idet der efter Dansk Sygeplejeråds mening fortsat skal ske central godkendelse af studieordninger i Sundhedsstyrelsen.

Klinisk uddannelse

Det er som nævnt især Sundhedsuddannelsesrådets forslag vedrørende sygeplejerskeuddannelsens kliniske uddannelse, Dansk Sygeplejeråd reagerer over. Dog er Dansk Sygeplejeråd enig i Sundhedsuddannelsesrådets anbefaling af, at praktikken i 1. del af uddannelsen styres og vejledes fra sygeplejeskolen. Hovedbestyrelsen har

Side 27

tidligere klart markeret, at ansvaret for såvel den kliniske som teoretiske uddannelse skal være placeret hos sygeplejeskolernes rektorer. Det er i øvrigt Dansk Sygeplejeråds opfattelse, at de sygeplejestuderende skal tilbydes en kvalificeret vejledning og undervisning i såvel den teoretiske som kliniske del af uddannelsen.

Men hvad angår Sundhedsuddannelsesrådets forslag om, at de sygeplejestuderendes 2. del af uddannelsen skal være i et ansættelseslignende forhold og som en del af normeringen, er Dansk Sygeplejeråd helt uenig. Det vil i realiteten medføre, at der er tale om en overenskomstbelagt ansættelse, uden at de sygeplejestuderende har autorisation, og med den virkning, at de øvrige sygeplejersker på uddannelsesstedet påtager sig et ansvar for, hvad den pågældende studerende/ansatte udfører. Der vil i mange områder skulle afskediges uddannet personale, og det vil medføre en generel sænkning af det sygeplejefaglige og uddannelsesmæssige niveau, som efter Dansk Sygeplejeråds mening er helt uacceptabel.

Arbejdsgiverne har tilkendegivet, at de vil anvende den besparelse, der ligger i en sådan ansættelse af studerende i forhold til den nuværende vederlagspraktik, til praktikvejledning. Amtsrådsforeningen har imidlertid oplyst, at det ikke umiddelbart vil fremgå af budgetterne, hvorledes udgiften til den kliniske vejledning administreres. Derfor vil der efter Dansk Sygeplejeråds mening være mulighed for, at arbejdsgiverne kan opnå en økonomisk gevinst ved den foreslåede praktiske uddannelse.

Sundhedsuddannelsesrådet anbefaler i øvrigt, at de uddannelsesansvarlige i såvel teori som praksis på længere sigt skal være uddannede på kandidatniveau, hvilket Dansk Sygeplejeråd er enig i.

Sundhedsuddannelsesrådet foreslår også, at der udarbejdes regelsæt for stillingsstrukturer og ansættelsesforhold ved sygeplejeskolerne i lighed med lærerseminarierne, hvor der er oprettet adjunkt- og lektorstillinger, og hvor lærerne får mulighed for udviklingsarbejde og faglig fordybelse. Disse forslag er i fuld overensstemmelse med hovedbestyrelsens synspunkter.

Dansk Sygeplejeråd er desuden enig i, at det set fra et uddannelsesmæssigt synspunkt vil være hensigtsmæssigt, at der oprettes kombinationsstillinger for sygeplejelærere, idet lærernes praksistilknytning vil afspejle sig i undervisningen og omvendt. Hovedbestyrelsen orienteredes om, at kombinationsstillinger har været fremme i Dansk Sygeplejeråds drøftelser med Amtsrådsforeningen om evalueringen af sygeplejerskeuddannelsen, og at Amtsrådsforeningen er enig i, at der må ses på denne mulighed.·

Nøgleord: Dansk Sygeplejeråd, hovedbestyrelsen, uddannelse, Sundhedsuddannelsesrådet.