Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Få styr på elevuddannelserne

Beskrivelse af uddannelsesstyringssystem til styring af elevuddannelserne inden for social- og sundhedssektoren og andre uddannelsesinstitutioner.

Sygeplejersken 1998 nr. 11, s. 36

Af:

Marianne Lundgård Hansen, uddannelseskonsulent

Siden maj 1990, hvor Folketinget vedtog 'Lov om de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser inden for bistands-pleje- og omsorgsområdet', har antallet af elever på området været stigende. I mange kommuner drejer det sig om elever fra alle kategorier inden for grunduddannelserne:

  • indgangsårselever
  • social- og sundhedshjælperelever
  • social- og sundhedsassistentelever
  • elever på opskoling til henholdsvis social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent
  • PGU-elever (den pædagogiske grunduddannelse)

Dertil kommer sygeplejestuderendes studiepraktik i 1., 2. og 3. uddannelsesafsnit.

Dette har bl.a. medført, at en del kommuner har valgt at ansætte en fagperson til styring og koordinering, samt sikring af udvikling, effektivitet og kvalitet på uddannelsesområdet. Opgaver som bør prioriteres meget højt, da det er afgørende for en optimal udnyttelse af ressourcerne på området.

Ofte ses en sygeplejerske med indgående kendskab til uddannelserne i funktionen.

Som følge af min funktion som uddannelseskonsulent med bl.a. ovenstående arbejdsopgaver, har jeg i samarbejde med edb-kyndige fagpersoner medvirket til udarbejdelse af et uddannelsesstyringssystem til anvendelse på uddannelsesområdet inden for sundhedssektoren og andre uddannelsesinstitutioner, hvor man har elever i praktikturnus.

Formålet

Formålet med edb-systemet er at rationalisere det administrative arbejde, samt sikre et godt overblik og en god styring både koordineringsmæssigt og ikke mindst økonomisk.

Efter selv at have arbejdet med systemet gennem cirka et halvt år, vil jeg gerne med denne beskrivelse formidle min erfaring med systemet videre til kollegaer, kommuner og uddannelsesinstitutioner, som har behov for et styringsredskab på uddannelsesområdet.

Systemet er oprindeligt udarbejdet for Vejen Kommune i samarbejde med Vejen Kommunes IT-afdeling, men kan anvendes af alle, som koordinerer elevpraktik for forskellige kategorier af elever, studerende, praktikanter m.m.

Systemets muligheder

Systemet er opbygget, således at der er mulighed for overblik over styring af:

  • elevtyngde på praktikstederne
  • elevfordeling/koordinering af praktikperioder
  • historik i forhold til antallet af ansatte elever
  • grafisk oversigt over praktikperioder og praktiksteder (automatisk opdatering når nye praktikperioder koordineres)
  • økonomistyring på elevområdet

Økonomistyringen giver mulighed for et godt overblik over forbruget af ressourcer, både set i forhold til den enkelte elev, elevkategorier, praktiksteder og totalforbruget på området. Endvidere er der indbygget lagring af data, hvilket er væsentligt i forhold til dokumentation og netop i forbindelse med økonomistyring på elevområdet.

Der er adgang til udskrifter med lagring af data i forhold til:

  • elevtyngde
  • elevfordeling
  • økonomioversigt
  • historik
  • grafisk oversigt i farver.

Udskrifterne kan videreformidles direkte til relevante samarbejdspartnere via internt mailsystem. Det vil sige at praktiksteder, som er tilknyttet det samme edb-netværk, kan modtage oversigter over elever, praktikperioder m.m. direkte via mailsystemet (elektronisk postforsendelse). Dette giver mulighed for at minimere det daglige arbejde i forbindelse med distribuering og formidling til praktiksteder og andre samarbejdspartnere.

Der er ligeledes ofte i det daglige arbejde behov for at finde oplysninger frem om en bestemt elev mht. praktiksted, praktikperiode osv. Dette er der skabt mulighed for via indbygget søgefunktion i systemet, som gør det muligt hurtigt at kalde en bestemt elevs data frem på skærmen, bl.a. personlige data, praktiksteder, praktikperioder med videre. Dette bevirker en noget hurtigere betjening ved evt. henvendelse fra samarbejdspartnere, som har behov for oplysninger om pågældende elev.

Opbygning og anvendelseskrav

Der er ingen begrænsninger mht. antallet af elever, antal elevkategorier, praktiksteder, praktikperioder, ansættelsesmyndigheder osv.

Det vil sige at systemet, til trods for, at det er udarbejdet specifikt til social- og sundhedssektoren, vil kunne anvendes inden for næsten en hvilken som helst uddannelsesinstitution, hvor der arbejdes med praktikturnusplaner. Systemet er forberedt til netværk.

Systemet er endvidere forberedt til flere brugere med skrive-ret (redigeringsadgang) afhængig af behovet inden for pågældende uddannelsesområde. Det vil sige, at flere personer kan arbejde og samarbejde i det samme system.

Minimumskrav: 486-8 mb ram Windows 3.11

Skærm: standard VGA 640 × 480

Anbefalet krav: Pentium 100 – 24 mb ram Windows 95

Skærm: super VGA 800 × 600.

Til slut skal jeg gøre opmærksom på, at systemet er så fleksibelt, at der er mulighed for at tilføje ekstra funktioner til systemet efter nærmere aftale, hvis man som uddannelsesinstitution har specielle behov. Der er således mulighed for, at systemet kan tilrettes specifikt mod et bestemt uddannelsesområde evt. i kombination med allerede eksisterende styringsredskaber.

Hvis der blandt beskrivelsens læsere er skabt interesse for yderligere oplysninger om uddannelsesstyringssystemet, kan undertegnede kontaktes.

Nøgleord: Edb, faglig information.