Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Faglig kommentar: Spild af tid

Venlig imødekommenhed og hjælpsomhed over for fremmede sorterer under informationsafdelingen.

Sygeplejersken 1998 nr. 38, s. 23

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Carla og Hans gik ind i det store sygehus og tog elevatoren op til den afdeling, hvor de havde besøgt deres gamle husven for et par dage siden. Husvennen var kommet alvorligt til skade og var blevet akut overflyttet fra sit lokale sygehus til en specialafdeling på det store sygehus. Her skulle husvennen ikke blot monitoreres intensivt med avanceret teknisk udstyr, men også gennemgå forskellige undersøgelser med dyrt og højteknologisk apparatur. Som man vil kunne forstå, var det et sygehus, hvor landets højeste ekspertise og klogeste hjerner var samlet.

Carla og Hans gik hen til sygeplejerskernes kontor ligesom sidst og spurgte efter Lasse Husven. En sygeplejerske så op fra sine papirer og sagde: ''Skulle han ligge her?''

''Det gjorde han for to dage siden, da vi besøgte ham,'' svarede Carla.

''Ja, det ved jeg ikke noget om,'' svarede sygeplejersken.

''Kunne du ikke lige se efter, hvor Lasse Husven så er kommet hen,'' fortsatte Carla.

Sygeplejersken rejste sig og gik ind på nabokontoret efter et stort ringbind, som hun begyndte at bladre i. ''Jo, her står han,'' sagde sygeplejersken og pegede på et aftryk fra en prægeplade. Han er flyttet over på den anden side på afdeling 2.''

Carla og Hans spadserede over på afdeling 2. Her var gulvet dækket af gråt papir, der stod malerbøtter alle vegne, og dørene stod åbne ind til de tomme stuer. Nu er Carla og Hans ikke tabt bag af en vogn, så de fandt selv ud af at gå videre til afdeling 3, hvor der sad en dame i hvid kittel ved et skrivebord. De spurgte endnu en gang efter Lasse Husven. Damen gentog navnet et par gange og så eftertænksom ud. Nej, ham kendte hun ikke. Hun kunne heller ikke slå ham op i sine bøger.

''Kunne du så ikke være så venlig at ringe til informationen og få at vide, hvor Lasse Husven er flyttet hen,'' spurgte Carla. ''Han er født den 17. august. Årstallet er jeg lidt i tvivl om, men det er vist nok 1950, måske 49 eller 51.''

Damen ringede til informationen, men vendte tilbage med uforrettet sag. Hun kunne ikke fortælle, hvor husvennen befandt sig. Carla og Hans tog turen tilbage til den første afdeling og fik fat på sygeplejersken fra før. ''Nu må vi altså bede dig hjælpe os med at finde Lasse Husven. Hvor er han kommet hen?''

Det grønne system

''Så er han nok udskrevet,'' svarede sygeplejersken. ''Der er nok nogen, der har givet hans børn besked. Men jeg har ikke tid mere, så jeg må bede jer henvende jer til dem eller i informationen, hvis I skal have mere at vide.''

Nu havde Lasse Husven ingen børn, de kunne ringe til, så Carla og Hans gik ud til elevatoren og ventede på den. Omsider kunne de tage elevatoren ned til forhallen og begynde at se sig om efter informationen. Her spurgte de en venlig mand, om han kunne hjælpe dem med at finde Lasse Husven, og de opgav endnu en gang fødselsdatoen.

Manden i informationen tastede navn og fødselsdato ind på sin skærm, og han kunne i løbet af få sekunder spørge, om Lasse Husven var født i 1951. ''Det er ham,'' udbrød Hans. ''Hvor er han kommet hen?'' ''Han er overflyttet til et andet sygehus, kan jeg se på koden,'' sagde manden i informationen og slog straks efter, hvad det var for et sygehus.

''Nej, da. Så er han allerede flyttet tilbage til lokalsygehuset,'' udbrød Carla. Nu var der ikke andet at gøre end at gå hjem, for lokalsygehuset lå en halv dagsrejse derfra.

Carla så på uret. Det var en halv time siden, de var ankommet første gang til den afdeling, hvor Lasse Husven havde ligget to dage før.

Hans og Carla og flere personer på det travle og højtspecialiserede sygehus havde til sammen spildt mere end en halv time på at fremskaffe en såre simpel information.

Et er, at en sygeplejerske ikke er orienteret om, hvem der ligger eller har ligget på hendes afdeling for mindre end to dage siden. Det har vi hørt før. Et andet er, at besøgende mødes med ligegyldighed og manglende hjælpsomhed. Det har vi også hørt før. Venlig imødekommenhed og hjælpsomhed over for fremmede sorterer under informationsafdelingen.

Hvad får en sygeplejerske til at stå og lede forgæves efter oplysninger og benægte at kunne skaffe dem, når hun i løbet af sekunder kan taste sig ind i ''Det grønne system'' og få alle oplysninger? Spild af besøgendes tid. Spild af egen tid. Spild af kollegers tid. Samtidig med at irritationen akkumulerer på begge sider.

Det er blandt andet sådanne oplevelser, der kan få patienter og besøgende, som jo i sidste ende er dem, der lægger pres på politikerne, til at sige, at effektiviteten på sygehusene langtfra er optimal.