Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken - 1999 - 41

placeholder - magasinforsiden

Tema om patientklagenævnet

Nogen skulle have skylden

I en omfattende klagesag fra Frederiksberg Hospital gik lægerne helt fri. Sygeplejerskerne, der havde passet patienten, slap for påtale, fordi der havde været overbelægning og personalemangel. Men afdelingssygeplejerske Tonni Albrechtsen fik en personlig påtale. Urimeligt, siger ledelsen på hospitalet. Og Dansk Sygeplejeråd har nu anlagt sag mod Patientklagenævnet.

System med begrænsninger

Patientklagenævnets opgave er at tage stilling til, om den enkelte sundhedsperson har begået fejl. Hvis en klage bunder i dårlig organisation eller økonomi, ligger problemerne uden for nævnets kompetence. Det gør en række sager meget vanskelige, siger Karen Vilsgaard, sygeplejerskerepræsentant i Patientklagenævnet.

Lang kamp for oprejsning

Sygeplejerske på medicinsk afdeling Laila Bang fik en påtale af Patientklagenævnet, fordi hjemmehjælpen ikke var der, da hendes patient blev udskrevet. Nu er påtalen trukket tilbage, men først efter, at Dansk Sygeplejeråd lagde sag an. Patientklagenævnets afgørelser kan ikke ankes, så sidste udvej er en retssag.

I HVERT NUMMER

Fag

Om behandling af hiv-positive kvinder

Erfaringer med hiv bygger på hiv-smittede mænds erfaringer. Hiv-smittede kvinder har helt andre psykiske, fysiske og sociale problemer end hiv-smittede mænd. Det viser en interview- og spørgeskemaundersøgelse af otte veluddannede hiv-positive kvinder, som med deres svar blotlægger mange mangler og misforståelser i den pleje og behandling, der tilbydes i dag.

Telefonisk sygepleje

En undersøgelse af telefoniske patienthenvendelser til et reumatologisk ambulatorium på Århus Kommunehospital viser, at der er et stort behov for at tale med en sygeplejerske, og at mange af spørgsmålene, som retter sig mod sygdommens indvirkning på dagligdagen, er direkte sygeplejerelaterede. Undersøgelsen viser også, at der er behov for en målrettet indsats over for patienter med leddegigt, som tegner sig for den største del af henvendelserne.

Faglig information