Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Undervisningsministeren: Bekymrende med stort frafald

Flere og flere sygeplejestuderende springer fra uddannelsen. I dag er gennemførelsesprocenten helt nede på 73. Den kommende reform af sundhedsuddannelserne lægger op til en forbedret indsats på området, siger ministeren.

Sygeplejersken 2000 nr. 14, s. 18-19

Af:

Grethe Kjærgaard, journalist

Undervisningsminister Margrethe Vestager (R) beklager det store frafald på sygeplejerskeuddannelsen. Set i forhold til de øvrige mellemlange videregående uddannelser har sygeplejerskeuddannelsen en af de laveste gennemførelsesprocenter. Ifølge den seneste opgørelse fra Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor ligger gennemførelsesprocenten på 73. I 1980 lå den på 85 og i 1990 på 76.

''Det finder jeg bekymrende ­ set i lyset af den øjeblikkelige mangel på færdiguddannede sygeplejersker, og fordi prognoserne peger på sygeplejerskemangel på længere sigt,'' siger ministeren i et svar til folketingsmedlem Gitte Lillelund Bech (V).

Hun har bedt ministeren om en redegørelse om grunden til den dalende gennemførelsesprocent og samtidig spurgt, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for at standse denne udvikling.

Margrethe Vestager peger på flere grunde til frafaldet. Ifølge en evaluering i 1996 hænger det bl.a. sammen med en ustruktureret undervisning, for meget selvstudium, for lidt lærerstyring, for lidt undervisning i naturvidenskabelige fag, for dårligt kvalificerede lærere samt for dårlig kobling mellem teori og praksis.

Ministeren hæfter sig især ved kvalifikationerne hos det nuværende lærerkorps på sygeplejeskolerne:

''Her er der et udtalt behov for opkvalificering af lærerne,'' siger hun og tilføjer:

''Både overvejelserne om en reform af de mellemlange videregående sundhedsuddannelser og det lovforslag om de mellemlange videregående uddannelser (institutionsredegørelsen), som i øjeblikket er til behandling i Folketinget, forudsætter en indsats på området. En opkvalificering af lærerkorpset vil uden tvivl have indvirkning på gennemførelsesprocenten. Men det er naturligvis klart, at en sådan opkvalificering ikke kan gennemføres fra den ene dag til den anden,'' understreger Margrethe Vestager.

Reform næste år

Reformen af de mellemlange videregående sundhedsuddannelser har været undervejs længe, og der ventes med spænding på ministerens udspil. Hensigten med reformen er bl.a. at skabe en mere ensartet studiemæssig struktur for sundhedsuddannelserne med semesteropbygning og SU-basering (Statens Uddannelsesstøtte), forbedrede meritmuligheder samt bedre samspil mellem teori og praksis.

Herudover har reformen til formål at skabe nye og forbedrede rammer for uddannelserne, som gør det muligt at følge de anbefalinger til forbedringer af uddannelsen, som omtales i evalueringsrapporten fra l996.

Ministeren er overbevist om, at de omtalte forbedringer vil formindske frafaldet på sygeplejerskeuddannelsen.

''Det er mit håb, at reformen af de mellemlange videregående sundhedsuddannelser kan gennemføres med virkning allerede fra næste år,'' siger hun.

Ny type studerende

Sygeplejelærer, cand.cur. Maren Salomonsen, der underviser på Sygeplejeskolen i Århus, har løbende fulgt og undersøgt frafaldet på uddannelsen. Hun tror, at det voksende frafald kan føres tilbage til omlægningen af sygeplejerskeuddannelsen fra elevuddannelse til en videregående uddannelse i 1990:

''Uddannelsen har ændret sig. I dag stilles

Side 19 

der større krav om teoretiske kundskaber, ligesom uddannelsen i højere grad er baseret på de studerendes egne aktiviteter med undervisere som igangsættere,'' siger hun til Undervisningsministeriets Nyhedsbrev nr. 5/2000.

Maren Salomonsen ser også, at rekrutteringen til uddannelsen har ændret sig.

Den gruppe unge, der tidligere ville vælge en mellemlang videregående uddannelse som sygeplejefaget, foretrækker i dag en lang videregående uddannelse.

''Den sociale mobilitet og det faktum, at ansøgertallet til uddannelsen har været dalende, resulterer i, at vi i dag måske optager studerende, der ikke har den samme uddannelseskultur med sig, som de studerende havde tidligere. Og kombineret med de høje teoretiske krav på uddannelsen kan det have indvirkning på frafaldet, '' siger hun.

Hårdt arbejdsmiljø

Forskningsprofessor i uddannelsessociologi Erik Jørgen Hansen, Danmarks Lærerhøjskole, knytter sygeplejerskefrafaldet sammen med sygeplejerskernes arbejdsmiljø:

''Jeg kunne godt forestille mig, at en del studerende, der kommer i praktik og oplever de tunge fysiske byrder og en psykisk nedslidning, bliver skræmt væk fra studiet, ligesom sygeplejerskernes utilfredshed med lønnen og forholdene kan smitte af på de studerende i praktikken,'' siger han til nyhedsbrevet.

Han har tidligere lavet en undersøgelse om udviklingen i det danske arbejdsmiljø, der viste, at sygeplejerskerne var den faggruppe, hvis arbejdsmiljø havde været ude for dens største forringelse.