Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Svækkede ældre svigtes

Det er over 10 år siden, de første kommuner brød barrieren ned mellem plejehjem og hjemmepleje, og siden er de integrerede ordninger slået igennem overalt i landet. Ingen har imidlertid undersøgt, om ordningerne har været til gavn for brugerne.

Sygeplejersken 2000 nr. 17, s. 13

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

I løbet af de sidste 10-15 år har mindst 254 kommuner over hele landet gennemgået årelange omstillingsprocesser for at indføre integrerede ordninger, og det er ikke sygeplejefaglige argumenter, der har båret udviklingen på vej.

Argumenterne for at indføre ordningerne var først og fremmest økonomiske. Kommunerne ønskede at udnytte personalet i ældresektoren mere fleksibelt, og Dansk Sygeplejeråd benyttede denne interesse til at få rykket primærsygeplejerskerne adskillige trin op ad lønskalaen. Derudover blev det aftalt, at sygeplejersker skulle lede sygeplejen og sundhedsservicen i kommunerne ­ en ret, der dog er ændret med overenskomsten i 1999.

For plejepersonalet betød den integrerede model, at man ikke længere var fast ansat på enten plejehjem eller i hjemmeplejen, og i princippet kom man også ofte i praksis til at arbejde begge steder.

Omtrent samtidig med, at ideen om det fleksible personale tog form, kom ældreboligloven i 1988, som gav kommunerne en økonomisk mulighed for at bygge selvstændige ældreboliger med køkken og bad. Det var derfor oplagt at nedlægge de utidssvarende plejehjem og omdanne dem til beskyttede boliger eller ældreboliger.

I princippet blev der ikke længere skelnet mellem, om man boede i ældrebolig eller i egen bolig, når det angik tilbuddet om hjemmehjælp og hjemmesygepleje.

''Ældreboligloven var båret af positive forventninger til, at ældre ville være selvhjulpne og uafhængige,'' som antropolog Jórun Christophersen skriver i Ældre Sagens rapport ''Livskvalitet for de svageste ældre.'' Men de svækkede ældre er ikke forsvundet.

Der er imidlertid hverken blevet lavet landsdækkende evalueringer eller sammenlignende undersøgelser af, hvordan de integrerede ordninger har fungeret i praksis. Ligesom man ikke har undersøgt, hvilke elementer i ordningerne der har været gode eller dårlige. Hverken personale eller brugere er blevet spurgt. Artiklen på de følgende sider sætter fokus på konsekvenserne for de svækkede ældre.

I næste nummer besøger Sygeplejersken to kommuner ­ en stor og en lille ­ for at undersøge, hvordan den integrerede ordning fungerer. Vejle Kommune er eksemplet på, at en integreret ordning kan fungere forskelligt fra det ene område til det andet. Den lille kommune Fuglebjerg på Sydsjælland er eksemplet på en kommune, der opdagede, at den integrerede ordning havde nogle alvorlige ulemper for de mest svækkede ældre, og derfor besluttede at justere modellen i retning af mere stabilt personale.

Integrerede ordninger

Sygeplejersken nr. 17/2000:

Svækkede ældre svigtes            

Den sociale sygepleje mangler

Sygeplejersken nr. 18/2000:

Ældre i eget hjem høster fordele    

Fast personale giver størst tryghed