UJÆVN OPLEVELSE TRODS STOR EKSPERTISE

Per Jørgensen, Tor K. Larsen, Bent Rosenbaum (red.)

Tidlig indsats ved skizofreni
Udvikling og behandling

København: FADL`s Forlag 2000
294 sider, 385 kr.

Bogen er et godt dansk forsøg på at samle den eksisterende viden om, hvad det betyder at yde en tidligere indsats end normalt i forhold til skizofrene patienter. Den indeholder forskeres og klinikeres beskrivelser af mange aspekter ved skizofreni, og hvordan disse aspekter påvirkes, hvis den unge kommer langt tidligere i behandling. Som det er nu, er den gennemsnitlige varighed af ubehandlet psykose 1-2 år. Men er der tale om sygdom på et langt tidligere tidspunkt ­ og hvis ­ hvornår bliver den unge med den ændrede adfærd så patient? Disse og mange flere spørgsmål stiller forfatterne sig ud fra hver deres specialviden på området.

I 18 kapitler beskrives bl.a. udviklingsmønstre, neurobiologiske forandringer, undersøgelsesmetoder, kognitive funktioner og forholdet mellem personlighedsforstyrrelser og psykose. Der refereres nogle interessante undersøgelser af førstegangspsykotiske, forskellige forskningsstrategier og etiske overvejelser, når man undersøger personer på et så tidligt stadium uden at vide, om tegnene senere udvikler sig til symptomer. Kognitiv terapi og et mindre afsnit om forsøg med tidlig indsats, psykoedukativt familiearbejde, terapiens forskellige faser og forhold ved psykodynamisk terapi, overvejelser ved tidlig intervention, herunder patientens frivillige indstilling til det at gå i terapi og usikkerhed om diagnosen. Farmakoterapi, miljøterapi, børn af psykisk syge mødre, opsporing og behandling af skjulte grupper, adgang til psykiatrisk bistand, organisatoriske forhold, tidlige interventionsprogrammer, folkeoplysning og foreløbige erfaringer fra TIPS-projektet. Spændende læsning om bestræbelserne på via intensive oplysningskampagner at påvirke varigheden af ubehandlet psykose hos den enkelte patient. I et underkapitel beskrives ­ som bogens eneste forsøg ­ hvilke forskningsprojekter der er i gang.

Tanken har formentlig været at skaffe de bedst kvalificerede kræfter ­ klinisk og forskningsmæssigt ­ til at beskrive de forskellige områder inden for tidlig intervention. Det er tydeligvis også stor ekspertise, der kommer til orde i de enkelte kapitler, men samlet er oplevelsen ujævn. Der er meget stor forskel på forfatternes skrivestil, niveau og formidlingsevne.

Redaktørerne henvender sig til ''fagfolk med interesse for behandling af skizofreni,'' men jeg vil mene, bogen kun kan bruges af ret belæste og erfarne fagfolk. Visse kapitler er svært tilgængelige, mens andre lyser op, fordi de er skrevet af folk, der har arbejdet med emnet og er engagerede og gode formidlere. Det er ærgerligt, at redaktørerne i en så ambitiøs bog har undladt at hjælpe læseren på vej med en oversigt over igangværende store forskningsprojekter. Feltet er foreløbig præget af mange velbegrundede hypoteser og gennemtænkte forslag, men der er kun få resultater fra de store undersøgelser. Bogen har nok større værdi som opslagsbog end som en sammenhængende oversigt over, hvad der rører sig på området. Enkelte af kapitlerne markerer sig godt, men det er ærgerligt, at redaktørerne ikke har gjort mere for at binde den store viden på området sammen i f.eks. en oversigtsartikel.

Af Hanne-Grethe Lyse, oversygeplejerske ved Roskilde Amtssygehus ''Fjorden.''

UOVERSKUELIGE SKÆBNER

Edith Montgomery

Flygtningebørn
Traume-udvikling-intervention

København: Dansk Psykologisk Forlag 2000
152 sider, 238 kr.

SY-2000-47-33-2Vold, tortur og flugt oplevet af mellemøstlige flygtningebørn. Børn, der angst trækker sig tilbage fra social leg og mister allerede udviklede færdigheder. Børn, hvis fundamentale tillid til omverdenen er bristet og sammen med forældre og søskende prøver at opretholde en balance udadtil, hvilket kræver familiemedlemmernes gensidige tavshed og fortrængning af krigens grufulde oplevelser. Flygtningeforældre, der er så mentalt i vildrede, at de ikke kan se deres børns angst og tab, og at børnene også har behov for bearbejdning af familiens oplevelser fra krig og flugt. Traumer, der kan tynge alle familiemedlemmerne i de næste generationer. Erindringer, der skal frem i lyset og bearbejdes i dialog med den enkelte flygtning, det være sig barn eller voksen.

Bogen er en lødig og almengjort beskrivelse, der primært henvender sig til professionelle omkring disse børn. Den er skrevet på basis af interview med 311 asylsøgende børn og deres forældre fra ankomsten til Danmark 1992/93. Forfatteren har fulgt op på børnenes psykiske tilstand og adfærd under opholdet i lejrene. En samlet svarprocent på over 90 viser hendes grundighed. F.eks. kunne 22 børn ikke interviewes, da flygtningelejrenes forhold kræver øjeblikkelige flytninger af familier uden hensyntagen til igangværende videnskabelige undersøgelser eller flygtningenes behov for stabilitet omkring sig.

Edith Montgomery beskriver ikke kun undersøgelsens resultater og konklusioner, men foretager også relevante sammenligninger med international forskning. Resultaterne belyses på baggrund af J. Bowlbys klassiske, men stadig aktuelle tilknytningsmodel og psykoanalytiske og udviklingsorienterede traume- og stressteorier. Mindre cases støtter undersøgelsens tørre tal. Den avancerede statistik fra undersøgelsen, der er publiceret videnskabeligt i 1998, bringes som bilag.

På baggrund af egen og andres erfaringer og forskningsresultater giver Montgomery realistiske forslag til intervention og behandling i forhold til de traumatiserede børn og deres forældre. Bl.a. præsenteres STROP-modellen, udarbejdet af den svenske børnelæge Lars Gustafsson: Struktur, Tale og Tid, Ritualer, Organiseret leg, Pårørende. Alle essentielle faktorer i den socialpædagogiske indsats.

Forfatteren slutter med at fortælle om professionelle, der holder sig tilbage over for flygtningebørnenes uoverskuelige skæbner, selv om børnenes behov ikke adskiller sig fra andre traumatiserede børns behov i vor egen kultur. De mangler specifik viden om flygtningene og deres baggrund, hvilket forfatteren med denne bog vil være med til at rette op på. En gennemgang af forskellige mellemøstlige landes politiske forhold og konflikter, der er årsag til familiernes flugt, er der også blevet plads til.

Cand.psych., ph.d. Edith Montgomery er forskningschef på Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre i København.

Af Anna Bohn Smitshuysen, sundhedsplejerske, stud.pæd.psyk., ansat på Psykiatrisk Afdeling Kolding Sygehus.