Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

ICN: Den globale sygepleje

Sygeplejersker har den samme basale opfattelse af sygepleje uanset hvilket land, de bor i. Men der er stor forskel på deres arbejdsområder og arbejdsvilkår. F.eks. er der sygeplejeorganisationer, som ikke har et telefonnummer. Og i et af ICNs medlemslande må formanden for organisationen rejse flere hundrede kilometer for at kommunikere via internet.

Sygeplejersken 2001 nr. 13, s. 30-33

Af:

Marianne Bærnholdt, Assistant Professor MPH, PhD

Har du nogensinde tænkt over, hvad din hverdag som sygeplejerske har tilfælles med sygeplejersker i andre dele af verden? Hvordan mon man underviser patienter i at skifte kolostomi i Afghanistan eller Brasilien? Hvad med arbejdsforholdene - er en sygeplejerske i Canada bedre lønnet, eller har hun andre arbejdsområder end en dansk sygeplejerske? Hvad med sundheds- og sygehusplanlægning? Er sygeplejersker involveret i beslutningsprocesserne nogen steder i verden?

Sidste sommer fik jeg en fornemmelse af, hvordan sygeplejen er i mange dele af verden, og hvordan sygeplejersker som samlet gruppe har indflydelse på sundhedspolitik på verdensplan. Jeg og en amerikansk medstuderende tilbragte seks uger som medarbejder hos International Council of Nurses (ICN) i Genève.

Det har altid interesseret mig, hvad sygeplejersker har tilfælles, og hvad der er forskel på. Jeg er autoriseret sygeplejerske i Danmark og USA og har arbejdet begge steder. I mine videreuddannelser har international sygepleje eller sundhedsplanlægning og politik været hyppige emner. Siden 1998 har jeg været fuldtidsstuderende i Center for Health Outcomes and Policy Research på University of Pennsylvania. Der forsker vi bl.a. i sygeplejerskers arbejdsforhold og professionelle arbejdsområder i forskellige sundhedssystemer. Så da jeg fik mulighed for at arbejde en sommer for ICN, slog jeg til. Jeg er både medlem af Dansk Sygeplejeråd og American Nurse Asssociation, som begge er deres landes repræsentanter i ICN, og jeg var interesseret i at finde ud af, hvordan det globale arbejdsområde for sygeplejersker er, hvordan ICN fungerede, og hvordan mine organisationer blev repræsenteret.

Jeg var stolt af at være sygplejerske i disse sammenhænge. ICN er en organisation, der bliver hørt. Ved den 88. Internationale Arbejdskonference var ICN én af de få organisationer, der fik tilladelse til at komme med forslag, da kommissionen for ''maternity protection'' (rettigheder under barsel) skulle diskutere mulige ændringer i konventionen om barselsorlov og betalt amning i arbejdstiden. Det foregik højlydt, og forskellene var store. Alligevel blev konventionen godkendt i 11. time. Det betyder ikke, at kvinder og børn globalt automatisk vil opleve ændringer i deres daglige liv. Det er op til de enkelte landes regeringer at lovgive, så konventionen er et minimumskrav i det pågældende land.

Vi deltog også i diverse møder med faglige eksperter og repræsentanter fra nationale sygeplejeorganisationer. F.eks. er ICNs ''Code of Ethics'' lige blevet revideret. Derfor skal deres nuværende guide til beslutninger om etiske problemer opdateres. For at udstikke retningslinier og afgøre, hvad der mangler i guiden, kom de tre forfattere, inklusive sygeplejerske Sara Fry, som skrev den første guide, til Genève for at diskutere, hvad der er sket i sygplejen siden begyndelsen af halvfemserne, hvor den nuværende guide blev udarbejdet. Et par af de nye etiske problemstillinger for verdens sygeplejersker omhandler aktiv dødshjælp og sygeplejerskers rolle under nedskæringer i sundhedsektoren.

Global tilgang og afgang

Foruden at deltage i alle møder og konferencer havde vi nogle praktiske arbejdsopgaver. Vi opdaterede ICNs ''position statements'' (ICNs standpunkter om emner inden for sundhed og sygepleje) og ''factsheets'' (reference, som giver information og et internationalt perspektiv fra sygeplejeprofessionen om aktuelle sundhedsmæssige og sociale emner (6)), og jeg analyserede data fra en immigrationsundersøgelse blandt ICNs sygeplejeorganisationer. Dette projekt var igangsat i samarbejde med WHO og the World Medical Association. Formålet var at få en forståelse for global tilgang og afgang af personale i sundhedsektoren. Selvom mange landes sygeplejeorganisationer ikke havde besvaret det meget detaljerede spørgeskema, 

Side 31

var der svar fra alle kontinenter. Det blev hurtigt klart for mig, hvor ens sygeplejens betingelser er, lige meget hvor i verden man befinder sig. De fleste medlemsorganisationer meddelte, at det var svært at få unge interesseret i sygepleje, så der var ingen tilgang. Sammenholdt med problemer med stor afgang af sygeplejersker er resultatet en national mangel på sygeplejersker. Det interessante var, at langt de fleste lande prøvede at løse dette problem ved at rekruttere i andre dele af verden. Så i stedet for at oprette flere uddannelsespladser, gøre arbejdsforholdene mere attraktive og tilbyde en højere løn valgte landene (men ikke sygeplejeorganisationerne) at bruge midler på den kortsigtede løsning at hente sygeplejersker i andre lande.

De politiske og praktiske problemer, der er i mange lande, var både tydelige i immigrationsundersøgelsen og inden for ICNs andre arbejdsområder. Flere af ICNs medlemslande har kun sporadisk kontakt med organisationen. De har simpelthen ikke midler til at kommunikere med. Der er sygeplejeorganisationer, som ikke engang har et telefonnummer. En formand kommunikerede via internettet, men hun skulle rejse hundredvis af kilometer for at nå til den eftertragtede computer. Oven i købet havde organisationen kun af og til råd til at betale for den dyre internetforbindelse, der kostede flere hundrede kroner pr. time.

Møder kræver diplomati

Overtrædelse af menneskeretigheder er også et problem, som ICN tager sig af. En af konsulenterne havde fået et tip om mulig tortur af sygeplejersker i et afrikansk land. Konsulenten kontaktede telefonisk det pågældende lands medlemsorganisation for at høre, om ICN kunne hjælpe. Nej tak, var svaret, ikke lige nu, men det var godt at vide, at verden og ICN overvågede, hvad der foregik.

Konsulenterne forklarede os, at de skulle passe på ikke at gøre det værre for sygeplejerskerne i et land. Når de er på besøg i et land af en eller anden årsag, er de ofte til møder med landets sundhedsminister eller departementsrepræsentanter. De sørger altid for, at landets sygeplejeorganisation er til stede for at vise både organisationen og regeringen, at sådan skal det være.

Det kan kræve megen diplomati at være til sådanne møder. Selvom sygeplejerskerne måske har en utålelig situation, skal sagen gribes meget forsigtigt an. Som en af konsulenterne påpegede: ''Vi er jo kun på besøg og tager af sted den næste dag. Vi skal ikke leve med den daglige konsekvens af måske at gøre en barsk situation endnu værre, hvis vi omtaler den direkte. I stedet kan vi gøre opmærksom på, at vi holder øje og støtter udviklingen i den rigtige retning på linie med andre internationale organisationer.'' 

Faggrænser i skred

Mere lokalt holder ICN også øjnene åbne. Gennem samarbejdet med alle de internationale organisationer, der har hovedsæde i Genève, er de opmærksomme på, om sygeplejersker bliver ansat i stillinger, der ikke er udspecificeret til en bestemt faggruppe. Før i tiden var faggrænserne meget skarpe i mange organisationer, men på linie med udviklingen i resten af sundhedssektoren er mange stillinger ikke længere professionsbestemt, men kvalifikationsstyret. I stillingsannoncer kan der f.eks. stå, at ansøgere skal

Side 32

have en sundhedsuddannelse i stedet for en lægeuddannelse.

Alligevel er der meget få sygeplejersker ansat i f.eks. WHO. Ændringer tager lang tid. Ofte glider administratorerne tilbage i det gamle regi, men ICN protesterer hver gang, en stillingsannonce f.eks. kræver en læge, når en sygeplejerske kunne være lige så god.

ICN har også gang i tværfagligt arbejde igennem the Health Profesionals Alliance (HPA).

Alliancen består foruden ICN også af the World Medical Association og The International Pharmaceutical Federation. HPA håber, at man som samlet gruppe kan få indflydelse på den globale sundhedsplanlægning (8).

Stor skævhed

Jeg nåede en masse i de seks uger, og alligevel fik jeg kun lige snuset til alt det, ICN er involveret i. Jeg må konkludere, at jeg i høj grad synes, de gør et godt stykke arbejde på professionens vegne. De kommunikerer med sygeplejersker fra hele verden dagligt og hjælper eller rådgiver, hvor der er behov. De har respekt for det enkelte lands kultur og dets indflydelse på sygeplejersker. ICN har stor forståelse for skævheden i fordelingen af verdens ressourcer og derfor også for, at nogle af deres medlemmer har mere end andre.

Jeg var meget forbavset over, hvor stor skævheden faktisk er. I min hverdag med internettet og et universitetsbibliotek er det nemt at tage viden og kommunikation for givet. Men det er det langt fra i store dele af verden. Det er en af grundene til, at vores lokale studenterforening har valgt at bruge penge på at betale for porto, så ICN kan sende et par årgange af deres gamle (1998-99) faglige tidsskrifter til de organisationer, der ingen har.

Jeg fik også bekræftet, at sygeplejersker over hele verden har den samme basale opfattelse af sygepleje. Det er ikke uden grund, at ICN bestselleren ''Sygeplejens Grundlæggende Principper'' af Virginia Henderson er en klassiker på 30 sprog. Hun havde ret, da hun påpegede, at den basale sygepleje er den samme overalt. ''Sygeplejerskens unikke funktion er at bistå den enkelte, syg eller rask, med at udføre de aktiviteter til fremme eller genvindelse af sundheden (eller til at opnå en fredelig død), som han ville udføre på egen hånd, hvis han havde den fornødne styrke, vilje eller viden'' (9,10). Vi har så mange ting tilfælles og kan lære af hinanden. Derfor siger jeg, som jeg har sagt til mine amerikanske kolleger: kom til København fra den 10.-15. juni, når ICN afholder deres 22. kongres, og mød verdens sygeplejersker!

 Marianne Baernholdt er ph.d.-studerende på University of Pennsylvania, Center for Health Outcomes and Policy Research i Philadelphia, Pennsylvania. 

International Council of Nurses - historie, opbygning og arbejdsområder

ICNs Historie

ICN er den ældste internationale organisation for en sundhedsprofession (1). Ideen udsprang hos stemmeretskvinden (suffragist) og englænderen Ethel Gordon Fenwick. Hun deltog i 1899 i det Internationale Kvinderåds møde i London, hvor sygeplejersker fra Europa og USA diskuterede kvinders og sygeplejerskers stilling i verden. Fenwick noterede sig, hvor ens de problemer var, som de enkelte landes sygeplejeorganisationer kæmpede med. Det drejede sig bl.a. om sygeplejerskers kamp for at få professionel anerkendelse. En kamp, der kun kunne vindes, mente Fenwick, hvis sygeplejersker havde den samme uddannelse af en høj standard.

 Det var derfor naturligt, at Fenwick senere under et møde blandt Rådet for Forstanderinder for Sygeplejeskoler præsenterede en formel plan over, hvordan ICN skulle dannes (2). Rådet godkendte Fenwicks plan og udpegede syeplejersker fra Australien, Canada, Danmark, Holland, New Zealand, Storbritannien, Sydafrika og USA til den komité, der opridsede planerne for ICN (3).

Det første officielle ICN-møde fandt sted i London i 1900. Her blev konstitutionen vedtaget.

I 1904 blev Storbritannien, USA og Tyskland som de første sygpelejeorganisationer optaget i ICN.

I 1909 blev de nationale sygeplejeorganisationer fra Canada, Danmark, Finland og Holland også medlemmer. ICN fortsatte sin vækst langsomt, men sikkert til trods for to verdenskrige og diverse politiske konflikter, der ofte satte sine spor i organisationens aktive og inaktive medlemsskare. F.eks. var Bulgarien, Tjekkoslovakiet, Estonien, Jugoslavien, Kina, Ungarn, Polen og Rumænien midlertidigt inaktive under den kolde krig (4), mens Sydafrika i 1973 måtte trække sig helt ud for en årække pga. apartheidspolitikken (5). Alligevel talte ICN 46 lande i 1957, 97 i 1985 og ved 100-års jubilæet i London i 1999 var tallet steget til 122 (6). Siden 1901, hvor den første kongres blev holdt i Buffalo, New York, har ICN både vist ensartetheden inden for sygeplejen, men også forskelligheden.

Fenwick, der blev ICNs første præsident, udtalte, at ICN måtte inkludere brede principper og bygge på det, der er fælles for sygeplejersker, men samtidig lade hver enkelt sygeplejeorganisation udføre de principper, som nu passer bedst i det pågældende land (2).

ICNs mission siger i al sin enkelhed, at ICN skal repræsentere verdens sygeplejersker, fremme professionen og påvirke sundhedsplanlægning og politik (policy). Hensigten er at bringe sygeplejersker sammen fra hele verden i fælles mål for derigennem at udvikle sygeplejersker og sygeplejen globalt til at have indflydelse på sundhedsplanlægning (6).

Hvordan disse mål rent praktisk opfyldes, kræver en uddybning af organisationens struktur.

ICNs struktur

ICN har fra starten været organiseret omkring dets ledende styrelse, Rådet af Nationale Repræsentanter (Council of National Representatives (CNR)). De mødes hvert andet år og udstikker de store politiske linier. De har beføjelse til at behandle forslag til konstitutionsændringer, optage nye sygeplejeorganisationer som medlemmer og bestemme kontingentsatser. Kontingentet udregnes i forhold til antallet af medlemmer i organisationen samt det pågældende lands bruttonationalprodukt.

For at blive medlem skal en national sygeplejeorganisation bl.a. være selvstyrende, kun for sygeplejersker, og den skal være den organisation i landet, der repræsenterer flest sygeplejersker.

CNR vælger også medlemmer til bestyrelsen, som består af 15 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmer vælges for en fireårig periode, og et medlem kan kun vælges for to perioder. Bestyrelsen etablerer og udfører de organisationspolitiske beslutninger, CNR har vedtaget (6).

ICNs daglige drift varetages af personalet på hovedkontoret i Genève. Der er 15 mennesker ansat, hvoraf direktøren og de fire konsulenter er sygeplejersker. Resten af staben inkluderer en PR-chef, en regnskabschef, en receptionist og sekretærer. Det er få mennesker, der dækker et stort arbejdsområde, men alle er utroligt fleksible, og arbejdsklimaet er helt i top.

ICNs arbejdsområde

I ICN foregår alt på engelsk, fransk og spansk, og kommunikationen er en stor del af de ansattes arbejdsområde. Dels skal staben holde sig ajour både fagligt og politisk om forhold i hele verden, og dels skal ICNs holdninger og oplysningskampagner formidles. Derudover har den administrerende direktør og de fire sygeplejekonsulenter hvert deres arbejdsområde og lande, de er ansvarlige for. Et arbejdsområde kan omfatte, at man følger en FN-organisation, f.eks. United Nations Children's Fund (UNICEF) og specielle sundhedsproblemer. F.eks. var en af konsulenterne ansvarlig for alt omkring aids. Det kan også være et af de projekter, som ICN har startet. Således var en konsulent ansvarlig for det internationale klassifikationssystem for sygeplejepraksis (ICNP), mens en anden styrede ICNs Leadership for Change project (LFC). Sidstnævnte projekt har kørt i fem år. Målet er at uddanne og assistere sygeplejersker i bl.a. Caribien, Afrika og Asien, så de kan få indflydelse på deres lands sundhedspolitiske beslutninger og varetage chefstillinger forskellige steder i sundhedssektoren (7).

ICNs fem sygeplejersker rejser 3-4 måneder om året. Oftest for at besøge medlemslande. Det kan være et lands sygeplejeorganisation, der har søgt om medlemskab af ICN. Konsulenten skal vurdere, om de har opfyldt alle betingelser, før ansøgningen bliver behandlet i CNR.

En anden opgave er at undersøge, om ICNs bestyrelsesmøde eller kongres kan afvikles i et land. Her skal konsulenten checke, om et land er sikkert nok, har hoteller og konferencefaciliteter, og om sygeplejeorganisationen har ressourcer nok til at være værter. Derudover repræsenterer konsulenterne ICN på konferencer, de skriver en kommentar til en avis eller et fagblad, og de opdaterer informationer - f.eks. websidens ''position statements'' eller ''fact sheets.'' En position statement er ICNs standpunkt på emner relevant for sundhed og sygepleje, mens fact sheets er referencer, der giver information og et internationalt perspektiv fra sygeplejeprofessionen om aktuelle sundheds- og sociale emner (6).

Litteratur

  1. Stallknecht K. 100 flying years and a challenging future. Int Nurs Rev 1999; 46(1): 13-4.
  2. Tomes NJ. Above all other things - unity. In Brush BL, Lynaugh JE editors. Nurses of all nations. A history of the International Council of Nurses, 1899-1999. Philadelphia, PA. Lippincott Williams and Wilkins; 1999. p.1-38.
  3. Lynaugh JE. Inventing international nursing: The first decade (1899-1910). Int Nurs Rev 1999; 46(1): 9-12.
  4. Lynaugh JE, Brush BL. The ICN story - 1899-1999. Int Nurs Rev 1999; 46(1): 3-8.
  5. Brush BL. New missions, new meanings. In Brush BL, Lynaugh JE editors. Nurses of all nations. A history of the International Council of Nurses, 1899-1999. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins; 1999. p.149-94.
  6. International Council of Nurses. Retrieved September 1, 2000 from the World Wide Web: http://www.icn.ch
  7. Shaw S. The ICN Leadership for Change Project. Int Nurs Rev 1999; 46(5): 141-47.
  8. International Council of Nurses. Press Release. Retrieved September 1, 2000 from the World Wide Web.
  9. ICN. Turmoil and transformation. ICN during the postwar years. Int Nurs Rev 1999; 46 (3): 75-9.
  10. Harder I. I Virginia Hendersons fodspor. Sygepleje ud fra grundlæggende behov. Sygeplejersken 2000; 100 (44): 21-7.

Dette projekt er støttet af Sigma Theta Tau International, XI chapter.