Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 2001 nr. 14, s. 45-46

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Den sundhedsfremmende skole

Bjarne Bruun Jensen (red.)

Handling, læring og forandring

Beretninger fra Den Sundhedsfremmende Skole
København: Danmarks Lærerhøjskole - Komiteen for Sundhedsoplysning 2000
244 sider, 125 kr. 

SY-2001-14-45-1''Den Sundhedsfremmende Skole,'' hvor WHO i samarbejde med EU og Europarådet startede et europæisk netværk: ''Health Promotion Schools'' tog sin begyndelse i midten af 90'erne. Projektet førte til, at 10 amter og mange kommuner i dag arbejder med egne netværker. Erfaringer fra 10 skoler i disse netværk er samlet i bogen.

Indledningsvis beskrives vigtigheden af at have afklaret, hvad begreberne sundhed og handlekompetence dækker, da der ellers let opstår forvirring omkring dem senere i forløbet. Sundhedsbegrebet anskues ud fra firefeltsmodellen, hvor sundhed anskues ud fra to dimensioner, det positive/negative og det snævre/brede. Handlekompetence vægtes på den måde, at eleverne skal deltage aktivt både i udviklingen af handlemuligheder og ved igangsættelse af konkrete handlinger. Det bryder med traditionel sundhedsformidling, og det stiller store krav til dem, der skal formidle viden til eleverne.

De 10 skoler er meget forskellige i deres tilgang til projektet. Nogle inddrager hele skolen, og andre arbejder med sundhedsbegrebet på forskellige klassetrin. Af stor interesse for sundhedsplejen er de skoler, som arbejder ud fra ''Du bestemmer-princippet.'' Metoden består af fire faser: Indledningsfasen, hvor sundhedsbegrebet bredes ud; utopifasen, hvor fantasien slippes løs; realitetsfasen, hvor der skal handles, og endelig opfølgningsfasen, hvor reaktionerne behandles. Metoden er kendt af mange sundhedsplejersker, og det er spændende at læse om, hvordan den relativt nemt kan omfatte en hel skole. Metoden har vist sig at føre til et bredere sundhedsbegreb hos eleverne, der har en meget positiv opfattelse af undervisningsformen og føler, de lærer mere på denne måde.

Nogle skoler arbejder med sundhedsprofiler eller trivselsprofiler. Ved at sætte sundhed på dagsordenen opnås, at samarbejdet mellem skole og hjem, mellem forvaltning og skole og samarbejdet internt på skolen bedres. Ved at inddrage eleverne i arbejdet med en sundhedsprofil kan det medvirke til at klarlægge deres tanker, erfaringer, opfattelser og eksperimenter, så der kan tages udgangspunkt i det, når undervisningen skal tilrettelægges.

Det er meget forskelligt, hvor synlige skolernes sundhedsplejersker er i de forskellige projekter. I nogle af projekterne er hun en naturlig ressource, når der tales om sundhed, f.eks. når der indbygges en sundhedssamtale i projektet. I andre projekter er det svært at se hendes funktion.

Når jeg trods dette synes, bogen er relevant for min faggruppe, skyldes det, at projekterne kan inspirere sundhedsplejersken i arbejdet med eleverne og i samarbejdet med skolens lærere.

Det gælder ikke mindst i de projekter, hvor jeg synes, det er en mangel, at sundhedsplejersken ikke er inddraget.

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske i Sønderborg Kommune.

Det særligt menneskelige

Preben Bertelsen

Antropologisk psykologi En almenpsykologisk opfattelse af den frie vilje, bevidstheden og selvet

København: Frydenlund 2000
232 sider, 268 kr. 

SY-2001-14-45-2En central egenskab ved den menneskelige psyke er vor fri vilje. Men måske er fri vilje en illusion? Hvordan kan vi forklare den menneskelige bevidsthed og forstå, hvad der gør os i stand til at handle i modsætning til naturens instinkter? Hvornår begyndte mennesket at tænke anderledes, end biologien krævede for at opretholde livet?

Den kognitive psykologi synes efterhånden at have klarlagt menneskets udvikling og adfærd. Men selve tænkningen og de refleksive processer, hvori det individuelle og nye kan ske, har ikke rigtig kunnet forklares fuldt ud. Med det sidste nye skud på psykologiens stamme, antropologisk psykologi, læren om det særligt menneskelige, kommer vi adskillige skridt videre. Det menneskelige selv er ikke kun resultatet af tilskyndelser. ''Selvet er det sted, hvorfra tilværelsen udfolder sig som en specifik og unik personlig tilværelse. Det burde fylde en med mening.'' Den frie viljes videnskabelighed bliver belyst, og selvom forfatterens egen livsfilosofi har udgangspunkt i en blød determinisme, kommer vi hele spektret igennem.

''Den menneskelige udvikling er ikke bestemt af et program, udviklingen er selvorganiserende.'' Hermed menes, at de menneskedannende kræfter, de medfødte, psykiske dispositioner og kulturens ''projekt menneske'' virker sammen, så det menneskelige bliver skubbet genetisk og trukket kulturelt.

Forfatteren inddrager erfaringer fra egen psykologiske praksis. F.eks. bliver empati belyst på en ny måde, og han gætter på, ''at lange passager i visse former for terapeutiske processer ikke rummer skyggen af ordentlig sympati og kun er holdt i den subjektive perspektivdistance, som det moderne begreb om empati også har gjort en dyd ud af.'' Sådan!

Bogen er en fortsættelse af ''Tilværelsesprojektet - Det menneskeliges niveauer belyst i den terapeutiske proces'' fra 1994. Læseren indføres dybt og tænksomt i de mange tilgange til mennesket ud fra den antropologiske psykologis synsvinkel. Der er ingen nemme forklaringer, men ud fra en almen model af det særligt menneskelige forklares psykens niveauer og udvikling. Således får vi beskrevet den menneskelige evolution, det kulturhistoriske perspektiv og det enkelte menneskes specielle livsforløb, som denne udvikling aktuelt opfattes i psykologien. Fundamentet er store tænkere som f.eks. Augustin: ''Et menneske kan tvinges til at gøre, men ikke til at VILLE gøre,'' og Sartre: ''Vi er dømt til frihed - Eksistensen går forud essensen (vores konstitution),'' hvilket uddybes grundigt.

Der er en klar rød tråd igennem bogen, der kræver refleksion og tilbagevenden til allerede læste kapitler. Målgruppen er fagligt læsevante, og bogen er oplagt for studerende sygeplejersker i sin forbilledlige fænomenologiske tilgang til at indkredse det særligt menneskelige.

Af Anna Bohn Smitshuysen, sundhedsplejerske, stud.pæd.psyk. Ansat på Kolding Sygehus' psykiatriske afdeling.

Assertionsteknik

Anne Dickson

Kvinder på job
Arbejde og selvværd

Oversat fra engelsk af Karen Dinesen
Frederiksberg: Det lille Forlag 2000
172 sider, 198 kr.

SY-2001-14-45-3Anne Dickson har tidligere skrevet ''Og jeg siger hva' jeg mener,'' hvori hun giver en grundig introduktion til assertiv adfærd og forskellige former for assertionsteknikker. I aktuelle bog er hendes ærinde bl.a. at gøre op med en overfladisk opfattelse og viden om emnet. Igennem de seneste år har assertionstræning været emnet for utallige kurser af mere eller mindre seriøs karakter.

Anne Dickson gennemgår kort de forskellige former for assertionsteknik, velegnet til repetition eller som en appetitvækker på emnet med mange gode eksempler på anvendelse. I eksemplerne demonstreres først, hvornår kommunikationen ikke lykkes, og derefter trin for trin ændringer, som fører til succes. Eksemplerne er hentet fra hendes mangeårige erfaring som kursusleder og er gennemgående let genkendelige.

Assertiv adfærd går i korte træk ud på at sige sin mening, at blive hørt og opnå det, man ønsker, uden at såre andre. Karakteristisk er, at det gennemgående er kvinder, der finder det nødvendigt ''at lære at takle, at håndtere'' kommunikationen med mænd eller overordnede. Der gives mange eksempler på, hvordan man håndterer allehånde situationer og konflikter. Umiddelbart ser det meget plausibelt ud, og jeg er da heller ikke i tvivl om, at bogen vil tiltale mange kvinder. Imidlertid stiller jeg spørgsmål ved den egentlige nytteeffekt. Teorien og teknikkerne er virksomme i bogen, men egentlig tilegnelse vil nok kræve en ganske betydelig superviseret træning. Det er vel i grunden også det, forfatteren indledningsvis antyder i forhold til de mange ukvalificerede kurser, hun siger er afholdt.

Af Connie Engelund Erichsen, administrerende oversygeplejerske, brystkirurgisk Afdeling F, Amtssygehuset i Herlev.