Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelse

Sygeplejersken 2001 nr. 2, s. 36

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Interkulturel kommunikation

Iben Jensen

Kulturforståelse

Center for Tværkulturelt Boligarbejde 2000
56 sider, 110 kr.

SY-2001-02-36aKommunikation præget af respekt, forhandling og faglighed skal være den professionelles værn mod at blive forført af medier og politik. Bogen præsenterer metoder, som professionelle kan bruge til at få indsigt i den ''etniske Andens'' tankesæt via dialog. Metoderne er udviklet gennem forskning i dialogisk kommunikation inden for området interkulturel kommunikation, hvor det er grundlæggende at opdage, hvad der påvirker og sætter sig igennem, når to mennesker fra forskellige kulturer taler sammen.

Når professionelle er bundet af et ansvar for at skabe en vis grad af gensidig forståelse i sit relationsarbejde, begunstiges kontakten af den fordybelse, analyseredskaberne lægger op til. Det er her, jeg ser bogens anvendelighed i sygepleje. Den kan uddybe og systematisere grundlaget i drøftelser af, hvad der er respektfuldt og fagligt, når sygeplejersker planlægger, drøfter og udfører pleje til etniske Andre.

Ord som kulturel selvforståelse og forudforståelse, erfaringspositioner, fikseringspunkter, kulturel identitet, fortællinger, national kapital og medieskabt virkelighed antyder, at analyseredskaberne er udviklet på et systematisk og evidensbaseret grundlag. Redskaberne indeholder dokumenteret viden og skarpsindighed om fænomenet kulturmøde. Forfatterens akademiske baggrund skinner igennem, og analyseredskaberne er udviklet til teoretisk brug.

Men måske er netop den akademiske verdens evne til at se hverdagen lidt på afstand det, der kan hjælpe den professionelle til at finde nye faglige forståelseshorisonter, for begreberne er godt forklaret og med henvisninger, så det nyeste inden for interkulturel kommunikation er gjort tilgængelig for dem, der vil højne det faglige niveau i samarbejdet med etniske Andre.

Der er fine pointer, som umiddelbart kan give anledning til overvejelser i sygeplejen: ''Den grundlæggende respekt kommer altså, i modsætning til hvad man måske skulle tro, ikke af, at man sætter sig helt i den andens sted, men tværtimod af, at man gør sig klart, at man ikke har de samme erfaringer og derfor ofte vil handle forskelligt.'' Så når den somaliske patient kommer for sent i klinikken, kan det skyldes patientens erfaringer med tid og ukendskab til sygeplejerskens forventninger til tid. Hvis bogen bidrager til, at sygeplejersken i nævnte eksempel inddrager den forskellige tidsopfattelse, når hun fortæller patienten om, hvordan man gebærder sig i sundhedssystemet i Danmark, synes jeg, bogens mål må være nået.

Af Grete Mygind, sygeplejelærer i Københavns Amt.