Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

En vanesag for amtets borgere

En skadestue, som er ''lukket,'' medfører ikke dårligere service for borgerne, lyder erfaringerne fra Ringkjøbing Amt. Borgere med brug for hjælp har vænnet sig til at ringe først eller møde op hos den praktiserende læge.

Sygeplejersken 2001 nr. 2, s. 18-19

Af:

Claus Leick, journalist

Mens en række amter gør klar til at indføre ''lukkede'' skadestuer, og andre amter er i gang med at debattere, om dette er en god idé, tager borgerne i Ringkjøbing Amt det som den største selvfølge, at man ikke kan komme direkte ind fra gaden på skadestuerne.

Amtet har altid haft ''lukkede'' eller visiterede skadestuer, hvor borgerne i dagtimerne skal gå til deres praktiserende læge med skader og akut sygdom, mens kontakten i døgnets øvrige timer skal rettes telefonisk til lægevagten.

Det er så op til enten den praktiserende læge eller lægevagten, der jo også er en praktiserende læge, at vurdere, om han kan løse problemet, eller om patienten skal sendes videre til eksempelvis skadestuen.

Denne procedure har vestjyderne fået ind med modermælken. Derfor er alle som regel helt klar over, hvad de skal gøre ved akut sygdom og ulykker.

''Det sker da af og til, at vi har borgere, der møder uanmeldt op på skadestuen, enten fordi de har glemt proceduren, eller fordi de fejlagtigt tror, at de kommer hurtigere til, hvis de møder op uanmeldt,'' forklarer afdelingssygeplejerske Tove Karmark fra den akutte modtagelse på Holstebro Centralsygehus. ''Men det er undtagelsen. Generelt ved borgerne godt, at de enten skal kontakte deres praktiserende læge eller ringe til lægevagten, hvis de har akutte problemer,'' siger hun og tilføjer, at når det fungerer så godt i hendes amt, skyldes det, at borgerne aldrig har været vant til andet.

''Jeg forstår da godt, at borgerne i andre amter kan opleve det som en stor omvæltning, når der bliver indført ''lukkede'' skadestuer, hvis de har været vant til at de bare kunne møde op ved skranken.''

Tove Karmark understreger samtidig, at selvom skadestuerne i Ringkjøbing Amt er lukkede, så vurderer de vagthavende sygeplejersker selvfølgelig altid den konkrete situation, hvis der møder en patient op med en alvorlig skade, eller hvis den uanmeldte henvendelse kommer fra en ældre borger eller en person med dårlige danskkundskaber.

''Hvis vi kan se, at en patient er kommet så alvorligt til skade, at han sandsynligvis alligevel vil blive henvist til os, tager vi ham selvfølgelig ind til behandling. Hvis der ikke er tale om noget, som, vi vurderer, er alvorligt, henviser vi de uanmeldte patienter til telefonen i forgangen. Hvis det er ældre mennesker eller udlændinge, hjælper vi dem selvfølgelig med at få ringet til deres praktiserende læge eller vagtlægen, som hos os holder til lige ved siden af skadestuen,'' forklarer Tove Karmark.

Samme tryghed ­ måske bedre

Langt de fleste accepterer, at de skal følge proceduren med først at blive visiteret af en læge, før de kan komme ind på skadestuen. Og det sker derfor kun sjældent, at patienterne brokker sig, når personalet på skadestuen henviser dem til telefonen eller deres praktiserende læge.

''Selvfølgelig oplever vi en gang imellem, at der er nogen, der bliver lidt sure, men langt de fleste accepterer, at sådan er reglerne,'' siger Tove Karmark.

Selvom enkelte måske føler, at ''lukkede'' skadestuer er et udtryk for, at servicen ikke er den samme som på sygehuse med ''åbne'' skadestuer, er det Tove Karmarks klare overbevisning, at den faglige service ikke er ringere i Ringkjøbing Amt end andre steder.

''Rent psykologisk kan nogen måske føle, at servicen ikke er den samme, som når man kan gå direkte ind på en skadestue. Men den behandling, som borgerne får med vores system, er fagligt mindst lige så god som andre steder,'' siger hun og tilføjer, at ingen behøver at gå rundt og føle sig utrygge, fordi de ikke ved, om de har en alvorlig eller en overfladisk skade.

''Hvor borgerne andre steder møder op på skadestuen for at få en læge til at se på en skade, møder borgerne i Ringkjøbing Amt i stedet bare op hos deres praktiserende læge.''

Kontorchef Lars Oppenhagen fra Ringkjøbing Amts sygehusforvaltning mener, at der er klare fordele for borgerne ved, at det er deres egen læge, som skal vurdere, hvor slem en skade er.

''Ofte er det jo sådan, at de praktiserende læger har langt mere erfaring end de unge læger, der som regel har vagterne på skadestuerne. Borgerne vil derfor ofte få en bedre service og behandling ved at gå direkte til deres egen læge, der jo også kender dem i forvejen,'' siger han. Han fortæller i øvrigt, at det stort set kun er turister og borgere fra andre amter, som klager til amtet over de ''lukkede'' skadestuer.

''De klager en gang imellem over, at de af personalet på en skadestue er blevet henvist til først at skulle kontakte en praktiserende læge, ikke deres egen, men den nærmeste,'' siger han.

Tema: Skadestuer 

Dyrt at indføre lukkede skadestuer                 

Personligt møde skaber størst tryghed                

Har du husket at ringe først?                    

En vanesag for amtets borgere