Sygeplejersken 2001 nr. 45, s. 48-49

Udviklingsstøttende pleje

Lars Wallin (red.)

Omvårdnad av det nyfödda barnet

Stockholm: Studenterlitteratur 2001
328 sider, 306 kr.

SY-2001-45-48aDen grundlæggende sygepleje til for tidligt fødte og syge nyfødte børn bygger på forskningsbaseret og faktaunderbygget viden og er hovedsageligt struktureret efter den plejeproces, barnet og familien gennemgår på en neonatalafdeling.

Specielle medicinske tilstande og sygepleje relateret til diagnose og behandling behandles ikke udførligt. Samarbejde med forældre er et område, forfatterne selv gør opmærksom på kunne behøve en grundigere belysning. Der er en omfattende referenceliste og ordliste til hvert kapitel.

Sygeplejen tager udgangspunkt i en amerikansk sygeplejemodel: Newborn Individualized Developmental and Assessment Program (NIDCAP), på dansk udviklingsstøttende pleje, som respekterer det for tidligt fødte barn som kompetent ud fra barnets individuelle modenhed. Barnet oplever indtryk og er i stand til at give udtryk for velbefindende eller stress. Modellen bygger på viden om hjernens

udvikling og den synaktive model om barnets udvikling. Kvindens mentale omstillingsproces i løbet af graviditeten, fostrets udvikling, den synaktive model samt principper og retningslinier for udviklingsstøttende pleje gennemgås. Modellen er tilpasset svenske forhold og må anses for at være lige så anvendelig i Danmark.

Vækst og ernæring behandles dybtgående. Det spædbarnsvenlige initiativ, hvor børn udelukkende ammes i 4-6 måneder, er så vidt muligt også målet for det for tidligt fødte barn, da ernæring ikke kun handler om tilvækst, men også om relationen mellem barn og forældre. Håndtering af modermælk og mælkeprodukter, måder at ernære det for tidligt fødte barn på, ammeetablering og vurdering af barnets vækst beskrives. Omsorgen af det for tidligt fødte barn bør kendetegnes ved, at alle opgaver udføres på en for barnet så skånsom måde som muligt. Viden om, hvordan stress, ubehag og smerte kan forebygges, er udviklet meget inden for de sidste 10 år. Smerteopfattelse, smertebehandling og smertescoring beskrives. Selv om flere procedurer vurderes som smertefulde af læger og sygeplejersker, anvendes farmakologisk og ikke-farma

kologisk smertebehandling kun i lille udstrækning. Etiske dilemmaer, der handler om liv og død for de små mennesker, opstår ofte i neonatalogien. I et kort og præcist kapitel behandles tre grundprincipper for etik i sundhedsvæsnet: Gøre godt/ikke skade, respekt for autonomi og retfærdighed. Principperne relateres til specielle problemstillinger i en neonatalafdeling, hvor forældrene er vigtige samarbejdspartnere, og pleje og behandling varetages af mange forskellige personer med hver deres livssyn og erfaringer. En hverdagsetik og en model til struktureret bedømmelse præsenteres foruden nogle cases, man kan blive klogere af at diskutere med kolleger. Andre temaer er transport af nyfødte, kængurupleje, almindelige plejeopgaver, mikrobiologi og hygiejne, forløbet fra fødsel til udskrivning og et kort kapitel om evidensbaseret pleje og implementering af ny viden. Det er en meget anvendelig opslagsbog og grundbog, som henvender sig til studerende og nye sygeplejersker inden for specialet, men erfarne sygeplejersker kan også hente råd og inspiration.

Af Janne Weis, klinisk oversygeplejerske, Neonatalafdelingen, Rigshospitalet.

Tvangsmæssig hoveddrejning

Erik Dupont, Lene Werdelin, Ulla Balser Poulsen (red.)
Om Dystoni - for patienter, pårørende og sundhedspersonale
71 sider, 35 kr. Nærmere oplysninger på 44 95 51 65

For godt 10 år siden kunne en patient med tvangsmæssig hoveddrejning høre sin lidelse betegnet som psykisk betinget af læger. En ufattelig stigmatisering. Dystoni er en neurologisk forstyrrelse, karakteriseret ved overaktivitet af visse muskler eller muskelgrupper. Musklerne er raske, men styres forkert af hjernen. I 1990'erne er der fundet mutationer på gen nr. 9 og 14 ved dystoni. Ud over den genetiske årsag beskrives dystoni indgående som en mulig følge af neurolepticabehandling ved sindslidelser.

Det skønnes, at omkring 2000 mennesker i Danmark lider af dystoni i forskellige former. Dansk Dystoniforening, stiftet i 1992, har samlet bidrag med sidste nyt om dystoni fra en række yderst kompetente personer. Læger, psykologer, en patient og en socialrådgiver beretter nuanceret og veldoku

menteret om dystoniens historie, undersøgelser og behandling. Patienter, pårørende og sundhedspersonale kan beriges af den lille bog. Bogen er illustreret med tegninger af strudsen, der kan gå med strakt hals og se lidt stolt ud, og af strudsen, der kan gemme hovedet i en busk. Selvom Dansk Dystoniforening har valgt strudsen som symbol, er der ikke meget struds over budskabet.

Af Anne Winkel, viceafdelingsleder på PNS, almenpsykiatrisk afdeling, Nykøbing Sjælland.

Processen, der gør en forskel

Mads Ole Dall, Solveig Hansen

Slip anerkendelsen Løs!

Appreciative Inquiry i organisationsudvikling
København: Frydenlund grafisk 2000
87 sider, 168 kr.

SY-2001-45-48bDa jeg begyndte i mit nye job, havde et af afsnittene alvorlige vanskeligheder med det psykiske arbejdsmiljø. Man havde gennem det sidste halve år forsøgt at løse problemerne på forskellig vis, inspireret af spørgsmålene: Fortæl om en oplevelse fra dit arbejde, hvor du oplevede, at samarbejdet fungerede rigtigt godt. Hvad lavede du? Hvem arbejdede du sammen med? Hvad lavede de? Hvad gjorde netop dette samarbejde til noget helt særligt? Hvad gjorde du selv anderledes? Ved at fokusere på det gode i det daglige arbejde, kom der et helt anderledes udgangspunkt for det fremtidige samarbejde til syne for alle.

Det er netop sådan en anerkendende og undersøgende neddykning i organisationens fortællinger og myter, der er kernen i Appreciative Inquiry (AI). Appreciative betyder anerkendende og påskønnende, og Inquiry betyder undersøgelse. AI-processen er en metode til forandring, forfølgelse af drømme og muligheder, en samarbejdende undersøgelsesproces, en måde at få øje på, hvad der er bedst, og en ærbødighed over for livet, en værdsættelse af livets mysterier. Man begynder med at udvælge fokusområdet, interviewe organisationen for at opdage styrke og unikke egenskaber, identificere spændende muligheder og håb, udvikle dristige formuleringer om ideelle muligheder, drage fælles beslutning om principper og prioritering og til slut handle og fastholde handling. AI-processen gør en forskel.

Mads Ole Dahl og Solveig Hansen præsenterer modellen med de fire D'er. ''Discovery'' handler om, hvad der giver organisationen liv, altså de bedste erfaringer og højdepunkter. ''Dream'' står for alle håb og drømme, en form for leg med fremtiden. ''Design'' udfordrer os til at omsætte drømmene til visionære udfordringer for organisationen, hvad vil vi? ''Destiny'' kan også kaldes realiseringsfasen, hvor de forskellige veje tydeliggøres, vurderes og vælges, man afprøver, agerer og improviserer. Destinyfasen vil ofte være springbrættet for fortløbende fornyelsesprocesser.

''Slip anerkendelsen løs!'' henvender sig til ledere på alle niveauer i sundhedssektoren og den private sektor.

Af Anne Winkel, viceafdelingsleder på PNS, almenpsykiatrisk afdeling, Nykøbing Sjælland