Sygeplejersken 2002 nr. 15, s. 48

Grundig lærebog med for meget sludder

Jan Hawthorn, Birgitte T. Espersen

Når patienten har kvalme og kaster op

Oversat fra engelsk af Grethe Gylling
240 sider, illustreret, 218 kr.

SY-2002-15-bogbDe indledende kapitler giver en grundig indføring i forhold, der kan påvirke og udløse kvalme og opkastning, og begge fænomener defineres godt og klart. Lægemidler gennemgås, og et helt kapitel er tilegnet naturprodukter mod emesis og supplerende teknikker som akupunktur, terapeutisk touch, akupressur osv. Der afsluttes med sygeplejen.

Postoperativ kvalme og opkastning (PONV) beskrives vedkommende og bygger på ny litteratur, der forekommer relevant og brugbar i dansk praksis. Forekomst og karakteristika af patienter, der er i risiko for at udvikle PONV, gennemgås, og der opstilles klare og overskuelige tabeller. Der er eksempler på patientvejledninger om medicin, men desværre ikke på, hvordan kvalme og opkastning kan dokumenteres. Kapitlet illustrerer også, hvor der mangler forskning inden for området.

Der er tale om en oversættelse af en engelsk bog fra 1995, som i den danske version har fået tilføjet et kapitel om PONV af Birgitte T. Espersen. Ideen med at oversætte fra et andet sprog og tilføje et eller flere kapitler af danske forfattere er ny og spændende. Der er jo ingen grund til at genskrive, hvad andre tidligere har gjort glimrende. Ulempen er, at bogen fremstår som ny, selv om den engelske udgave er baseret på litteratur fra før 1993, og meget af den litteratur, indholdet bygger på, er fra 1980'erne. Jeg har f.eks. svært ved at se et problems relevans, når det begrundes med, at kvalme og opkastning rangerede som den værste bivirkning hos patienter i behandling for kræft før 1983.

Det irriterede, og når relevansen yderligere søges underbygget med en tabel, jeg ikke kunne finde hoved og hale i, var jeg ærligt talt ved at lukke bogen. Læseren bør absolut springe forord og indledning over. Der er sket meget, siden disse afsnit blev skrevet, og de giver et helt forkert indtryk af bogen.

En del af kapitlet om PONV kunne med fordel have været brugt som indledning. Der er gode illustrationer, mange litteraturhenvisninger, tjekspørgsmål efter hvert kapitel og et godt indeks. Men fejl og en del unøjagtigheder i oversættelsen burde være set af den sygeplejefaglige redaktion på Munksgaard. På dansk taler man f.eks. ikke om strenghed af kvalme, men om graden af kvalme.

Det kan lyde som en bagatel og et spil om ord, men det har faktisk stor betydning, hvilke termer man udtrykker sig med i et fag. Kvalme er en subjektiv oplevelse, og forfatteren anviser ordinalskalaer af forskellig art som metode til at vurdere oplevelsen.

Disse skalatyper benyttes måleteoretisk til at vurdere graden af noget. Det kan dreje sig om graden af tilfredshed, graden af smerter, graden af angst før en operation, graden af selvhjulpenhed osv. Derfor bør den korrekte terminologi benyttes, eller skaber det bare forvirring, uklarhed og manglende præcision. Det understreges, at vurderingsskalaerne er kvantitative. Det er alle skalaer, så det er ikke interessant.

Derimod ville det være interessant at få en anbefaling af og et eksempel på, hvordan man i daglig praksis bør dokumentere kvalme og opkastning. Den vinkel mangler. Dokumentationsproblematikken berøres overfladisk i forhold til forskning, men ikke i forhold til klinisk praksis. En del oversættelsesfejl gør, at man skal gætte, f.eks: ''kvalme kan forsinke patientens ankomst til deres behandling ud over det optimale tidsinterval.'' Der menes nok, at det kan være nødvendigt at udskyde behandling, fordi patienten i forvejen har kvalme og ikke kan klare mere.

Et andet eksempel: ''sygeplejersken står med ansvaret for at styre bivirkningerne.'' Det er direkte sludder. Sygeplejersken observerer forekomsten og graden af bivirkninger og dokumenterer dem. Observationerne indgår i patientens, lægens og sygeplejerskens vurdering og drøftelse af, hvor intensiv den videre behandling skal forløbe.

En fejl fik mig til at grine: ''For nogle patientgrupper kan påvirkningen af patientens moral være lige så vigtig som fysiologiske påvirkninger.'' At kvalme og opkastning påvirker moralen, det havde jeg lige godt ikke forventet. I tabellerne er der også slang og fejloversættelser, der besværliggør forståelsen.

Bogen henvender sig til bachelorstuderende, som skal lære akademisk tænkning, der bl.a. er kendetegnet ved præcision. Det kan ikke være meningen, at de skal gætte sig til, hvad der står i lærebøgerne.

Af Preben Ulrich Pedersen, sygeplejerske, ph.d., forsker i Hjertecentret Rigshospitalet.