Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Master i professionsuddannelse og professionsudvikling

Sygeplejerskerne har nu fået endnu en mulighed for at tilegne sig nogle erhvervsrelevante akademiske kvalifikationer under Lov om åben uddannelse.

Sygeplejersken 2002 nr. 15, s. 47

Af:

Tine Rask Eriksen, sygeplejerske, mag.art., ph.d.

På Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet er vi ved at udvikle en ny masteruddannelse, som retter sig imod undervisere og udviklere i en række professioner hovedsageligt i den offentlige sektor. Den hedder Master i Professionsuddannelse og Professionsudvikling.

Ved en profession menes i bred forstand det arbejde, som en person lever af eller er uddannet til at udføre. I snæver forstand bruges betegnelsen om et erhverv, hvis udøvere har baggrund i en bestemt formel uddannelse, der giver dem faglig autoritet og status. En profession er i denne forstand kendetegnet ved faglige normer og standarder for veludført arbejde og i nogle tilfælde også ved en professionel etik (1).

Vi har udviklet uddannelsen sammen med Danmarks Pædagogiske Universitet. Den forventes at starte til september 2002 på Københavns Universitet.

Formål

Det er uddannelsens formål at udvikle deltagernes evne til at reflektere videnskabeligt over forholdet mellem praksis og teori på uddannelses- og erhvervsområdet. Undervisningens forskningsbaserede analyser vil øge deltagernes teoretiske indsigt i professionernes praksis- og vidensformer både på de arbejdsmæssige, planlægningsmæssige og didaktiske områder.

Indhold

Uddannelsen består af fire moduler (60 ECTS-points), der hvert varer et halvt år (15 ECTS-points). Den kernefaglige del af masteruddannelsen udgøres af to moduler.

Modul 1: Professionshistorie og professionsidentitet. Her studeres professionernes historiske og kulturelle forankring og de enkelte professioners vidensformer og faglige identitet.

Modul 2: Pædagogisk teori og praksis. Her reflekteres over teoretisk og praktisk viden og over, hvordan man kan gøre forhold i en given praksis til genstand for teoretisk forankret undersøgelse.

Modul 3: Et tilvalgsmodul. Formålet med dette modul er at give de studerende mulighed for at fordybe sig i et specifikt fagligt tema på tværs af uddannelsesinstitutioner - Københavns Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitet - og på tværs af fakulteter og institutter.

Modul 4: Her udarbejdes et masterprojekt, hvor de studerende kan undersøge centrale problemer fra deres egen erhvervspraksis.

Opbygning

Masteruddannelsen er normeret til et årsværk. Uddannelsen er et deltidsstudium over to år, og undervisningen er tilrettelagt, så man kan følge den ved siden af et fuldtidsjob. Uddannelsen udgør et samlet forløb, og modulerne tages i den nævnte rækkefølge. Hvert modul har en selvstændig profil med 56 timers undervisning. Undervisningen på de enkelte moduler finder sted på to seminarer fredag/lørdag og over otte eftermiddage/aftener pr. semester. En kombination af forelæsninger, seminarer, projekter og vejledning udgør undervisningsformen. Undervisningen er it-støttet med brug af konferencesystemer.

Rammer

Masteruddannelsen udbydes som en tværfaglig og tværvidenskabelig uddannelse på Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik. Placeringen på Københavns Universitet betyder, at undervisere og studerende har mulighed for at skabe kontakter på tværs af universitetets fakulteter og institutter.

De videnskabelige medarbejdere, der underviser på masteruddannelsen, er alle erfarne forskere inden for professionsforskning.

Adgangskrav

Masteruddannelsen bygger på deltagernes egne erfaringer. Man skal derfor have mindst to års relevant erhvervsarbejde bag sig for at kunne følge uddannelsen. Undervisningen er forskningsbaseret, så deltagerne skal have en videregående uddannelse. Det kan være en kandidat- eller bachelorgrad eller en relevant mellemlang videregående uddannelse, som du har kombineret med en diplomuddannelse eller særlige forløb under åben uddannelse. Relevante mellemlange videregående uddannelser er f.eks. pædagog, sygeplejerske, bioanalytiker, radiograf, folkeskolelærer, fysio- el. ergoterapeut, socialrådgiver eller jordemoder.

Pris

Uddannelsen koster 12.360 kr. pr. modul og 49.440 kr. for det samlede forløb. Beløbet betales i fire rater, en forud for hvert modul. Hvis dele af uddannelsen tages andre steder på Københavns Universitet eller på andre institutioner, kan prisen dog blive højere. Undervejs i forløbet kommer der tillige udgifter til bøger.

Vil man vide mere om selve uddannelsen på Københavns Universitet, kan man kontakte projektleder på Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik, lektor, mag.art., ph.d. Tine Rask Eriksen på tlf. 3532 8877 (tirsdag kl. 13-15) eller på e-mail-adressen nedenfor.

Tine Rask Eriksen er ansat som lektor på Københavns Universitet.

Litteratur

  1. Scheuer, Sten. Profession. Den store Danske Encyklopædi. Gyldendalske Boghandel. Nordisk Forlag 1999: 417.