Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Selvstændige studerende

En medicinsk afdeling på Centralsygehuset i Nykøbing Falster har oprettet en studiegruppe af sygeplejestuderende med ansvar for otte patienter. Ordningen har givet de studerende mere ansvar og aflastet afdelingens faste plejepersonale.

Sygeplejersken 2002 nr. 18, s. 12-15

Af:

Katja Bender Sebbelov, journalist

Side 12

Billede

Side 13
 

Morgenrapport på medicinsk afsnit 230 på Centralsygehuset i Nykøbing Falster. Otte hvide kitler er klemt sammen om det lille bord, hvor sygeplejekardeks må dele pladsen med kaffekopper og hjemmebag. Kun tre af de tilstedeværende har sygeplejeemblemet siddende på brystet. Fire er sygeplejestuderende og udgør kernen i den studiegruppe, der er en af afdelingens i alt fire grupper. Sidste deltager er en social- og sundhedsassistent, som er en af gruppens faste vejledere.

Eksperter i praktik

Ifølge afdelingssygeplejerske på medicinsk afsnit 230 Harald Berner er studiegrupper på sygehusene vejen frem. Sammen med sine kolleger tog han for halvandet år siden en beslutning om på en gang at forbedre forholdene for de studerende og aflaste de mange praktikvejledere. Ansvaret for vejledning skulle væk fra samtlige faste sygeplejersker og i stedet koncentreres på få hænder.

Samtidig skulle de studerende samles i én gruppe og have eget kontor i stedet for at være fordelt på alle afdelingens grupper.

''Jeg får eksperter ud af de få vejledere, vi har nu. De får en uddannelse som praktikvejledere, og de får et stort kendskab til uddannelsen og de enkelte studerende. Samtidig slipper de andre sygeplejersker for ansvaret, de slipper for konstant at være kontaktperson og for hele tiden at skulle opdatere deres viden i forhold til uddannelsens teori og krav. Og dermed sparer vi ressourcer,'' siger han.

De studerende i studiegruppen arbejder kun i dagvagter, mens sygeplejerskerne i gruppen har weekendvagt hver fjerde weekend og social- og sundhedsassistenten hver anden.

Det øvrige personale dækker de vagter, som vejlederne er fritaget for. Det øger vagtbelastningen, og derfor skal hele afdelingen kunne se gevinsten ved at have en studiegruppe, siger Harald Berner.

Fakta om studiegruppen:
  • Studiegruppen består af fire studerende og har tre faste vejledere, to sygeplejersker og en social- og sundhedsassistent.
  • Gruppen har ansvaret for otte patienter, hvoraf de fleste har Kronisk Obstruktiv Lungelidelse (COLD).
  • De studerende i studiegruppen arbejder kun i dagvagt, mens vejlederne har weekendvagter hver anden og fjerde weekend.
  • I modsætning til andre steder har de studerende deres eget kontor, hvor de f.eks. giver rapport sammen med vejlederne.
  • Studerende på de medicinske afdelinger på Centralsygehuset i Nykøbing Falster har desuden en fast undervisningsdag om ugen på 11/2-2 timer, hvor de lærer om forskellige medicinske emner.

Gevinst for studerende

Ifølge de studerende på afdelingen er studiegruppen også en stor gevinst for dem. 22-årige Ane Skytte er studerende på 5. semester og sikker på, at det er i sin praktiktid i studiegruppen, hun har lært mest sygepleje.

''På andre afdelinger er det ofte dem, der hurtigst kan løse en opgave, der får den. Og det er jo sjældent de studerende. De kommer bare til at kigge på, når opgaverne bliver udført. Her bliver jeg derimod sat til mere forskelligt arbejde, end jeg har oplevet andre steder. Samtidig bliver vi stillet til ansvar for vores teori hele tiden. Vejlederne forventer, at der kommer en forklaring, og at vi sætter ord på det, vi gør,'' siger hun.

En anden studerende i studiegruppen er 21-årige Lonnie Jensen. Hun er studerende på 2. semester og har ingen erfaring fra andre praktiksteder, men hun er enig i studiegruppens kvaliteter.

''Uanset hvilket semester vi er på, har vi et medansvar for kardeksskrivning, udskrivningspapirer og sygeplejerapporter til bl.a. hjemmepleje og plejehjem. Nogle gange ajourfører vi også vores egen arbejdsplan. På den måde får vi langt mere administrativt ansvar og erfaring, end jeg tror, vi ville få andre steder,'' siger hun.

Sammen med Ane Skytte skal Lonnie Jensen sengebade en af afdelingens tunge patienter. En anden skal barberes. Patienten lukker sine øjne, mens de studerende forsigtigt løfter det nasale iltkateder for at barbere på kinderne og under næsen. Ane Skytte siger:

''Jeg tror, vores praktiske kunnen er større, når vi kommer herfra, end den ville være, hvis vi havde været i praktik et andet sted. Vi får mere tid til at lære teknikken bag alt det praktiske med f.eks. at give injektioner, lægge kateter og ophænge væsker og blod. Her er det os, der udfører opgaverne.''

Side 14

Annonce

Side 15 

Nye udfordringer

Afsnit 230 har speciale i infektions- og lungemedicin, og studiegruppen har ansvar for de tungeste lungepatienter. Flere patienter er terminale, og de studerende er forberedt på et dødsfald om ugen.

I dag skal 26-årige Majbritt Møller skifte plaster på en patients lungedræn. Hun har ikke prøvet det før og får en grundig instruktion af vejleder Lene Gaardhøje, allerede før hun går ind på stuen. Bagefter fortæller hun:

''Vi får ofte vejledningen, før vi skal ind til patienten, så vi er sikre på, at vi gør det rigtige. Samtidig er der en sygeplejerske med os hele tiden, enten som observatør eller som medhjælp, så vi konstant har en, vi kan henvende os til. De vejledere, der er her, er også langt mere forberedt på, hvad vores uddannelse kræver, og hvilke mål der skal nås.''

Ane Skytte uddyber: ''Vejlederne er gode til at huske, hvad vi mangler at lære hver især. De tager højde for, at alle får prøvet de forskellige færdigheder, og de kommer hele tiden med nye udfordringer til os,'' siger hun.

Majbritt Møller fortæller om et konkret eksempel.

''F.eks. har vi en patient, som hver dag skal have en intramuskulær injektion med B-vitamin. Jeg prøvede at give den en dag, en af de andre studerende prøvede næste dag osv., så vi alle sammen fik prøvet at give injektionen.''

Majbritt Møller bliver færdig som sygeplejerske til november. Hun peger på, at studiegruppen er medvirkende til at skabe bedre kontakt mellem de studerende indbyrdes - også på tværs af semestre og årgange.

''Vi studerende er meget mere sammen og taler mere sammen her end på andre afdelinger. Jeg synes, vi er gode til at supplere hinanden og spørge hinanden om hjælp, og som studerende på sidste semester oplever jeg især, at de yngre kommer og spørger mig til råds. I det små lærer jeg at vejlede og undervise de andre studerende på den måde, og den erfaring kan jeg uden tvivl bruge fremover.''

På gangen ligger en ældre, sovende patient, som har søgt et minimum af ro under et grønt tørklæde, der dækker den ene side af ansigt og øre. De studerende er klar til en pause i den fælles personalestue, hvor en kagemand kommer på bordet i anledning af, at tre ud af fire studerende er færdige på afdelingen for denne gang. -

Læs også "Praktik med ansvar"