Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resuméer af international forskning

Sygeplejersken 2002 nr. 40, s. 42

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Studerendes evaluering af problembaseret læring

Cooke M, Moyle K. Students' evaluation of problembased learning. Nurse EducToday 2002;4:330-9.

Artiklen beskriver en kvalitativ undersøgelse af australske sygeplejestuderendes erfaringer med at deltage i et fire-ugers problembaseret case-studie.

Case-studiet handlede om en ung mandlig motorcyklist, som var indlagt med alvorligt thoraxtraume og kompliceret bækkenbrud. De studerende fik udførlige beskrivelser af motorcyklistens kvæstelser, behandling og relevante objektive og subjektive data. De studerende kunne spørge vejlederne og få information om røntgen, CT-scanninger, blodprøver, medicinordinationer og kliniske observationer.

100 ud af 139 mulige informanter deltog. Informanterne afleverede beskrivelser som svar på fem åbne spørgsmål om egen læringsproces, undervisers rolle, den studerendes rolle, valg af emne til case-studiet og kliniske relevans. Besvarelserne blev dernæst kategoriseret og analyseret.

Resultatet viser progression af de studerendes refleksive kompetence, problembearbejdning, aktiv deltagelse og samarbejde og kompetence til at søge ny viden og aktivere allerede kendt viden og erfaring. Case-studiets kliniske relevans var en meget klar motivationsfaktor i læringsprocessen.

De to undersøgere diskuterer den metodiske tilgang og den begrænsede mulighed for at generalisere ud fra undersøgelsens resultater. De konkluderer, at undersøgelsen kan have interesse for sygeplejersker, engageret i undervisning, uddannelsesplanlægning og udvikling af sygeplejefaget.

Af Kirsten Willemoes, sygeplejerske, cand.pæd.,Udviklingsinitiativet for sygeplejerskeuddannelsen i Århus Amt.

Problembaseret undervisning om død og døen

Mok E, Lee WM, Wong FK. The issue of death and dying: employing problem-based learning in nursing education. Nurse EducToday 2002;4:319-9.

Sygepleje til en døende patient rummer mange komplekse problemstillinger. For sygeplejersker i Hong Kong øges denne kompleksitet betydeligt, da det ikke er vel anset at tilgodese den døendes behov for at tale om den forestående afslutning på livet.

Formålet med det beskrevne forskningsprojekt var at undersøge læringsværdien af case-studier planlagt som problembaseret læring.

På baggrund af en pilotundersøgelse i Hong Kong af sygeplejerskers erfaringer med at yde sygepleje til den døende, fremstillede forfatterne en række cases, som beskrev problemstillinger relateret til et døende barn, jævnaldrendes død, selvmord, livsstøttende pleje og behandling til en døende patient.

96 sygeplejersker i færd med at erhverve sig bachelorgrad deltog i projektet. Sygeplejerskerne lavede case-studier og afsluttede hvert studie med at udarbejde en læringsjournal med beskrivelser af gruppens læringsproces.

Analysen af de kategoriserede læringsjournaler viste tre fund af speciel interesse. Dels havde sygeplejersker arbejdet med holdninger til døden og den døende, dels var de blevet mere bevidste om egne ressourcer, og dels havde de erhvervet sig viden og psykologiske færdigheder til at imødekomme specielle og kulturelt forankrede behov hos den døende patient.

På baggrund af undersøgelsen anbefaler de tre forskere at bruge problembaseret læring som strategi i undervisning om døden og den døende.

Af Kirsten Willemoes, sygeplejerske, cand.pæd., Udviklingsinitiativet for sygeplejerskeuddannelsen i Århus Amt.