Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Uddannelse tæt på praksis

I hjemmeplejen i Slagelse Kommune er alle personalegrupper på fælles efteruddannelse. Udbyttet er langt større, end når et par stykker fra en gruppe tager på kursus langt væk fra arbejdspladsen.

Sygeplejersken 2003 nr. 33, s. 20

Af:

Dorthe Jensen, distriktsleder,

Ella Schumann, sygeplejerske, proceskonsulent,

Vibeke Thorsen, sygeplejerske, proceskonsulent

At tage på kursus to og to rykker sjældent noget i dagligdagen. Det gør undervisning derimod, når den foregår tæt på den hverdag, alle er en del af, og når alle fra en gruppe har mulighed for at deltage.

Vi beskriver i det følgende vores erfaringer fra det første år af et fireårigt udviklingsprojekt i hjemmeplejen i Slagelse Kommune.

Vi har gennemført et tredages undervisnings/træningsforløb for i alt 45 plejegrupper. Forløbet var tilrettelagt med to dage i forlængelse af hinanden og en opfølgningsdag ca. en måned efter. Sygeplejerskerne har deltaget sammen med de plejegrupper, de er knyttet til samt i et tilsvarende kursus for sygeplejerskerne alene. Områdeledere og distriktsledere har deltaget i kurserne på skift.

Formålet med forløbet er:

  • At den enkelte får et bredere grundlag at træffe de daglige valg ud fra.
  • At plejepersonalet møder borgeren professionelt.

Kurset indeholdt elementer af konflikthåndtering, menneskesyn, egenomsorg, stresshåndtering, konstruktiv feedback, teambuilding, den åbne dialog og spilleregler for samarbejdet.

I undervisnings- og træningsforløbet har vi taget udgangspunkt i de enkelte gruppers aktuelle behov. På den måde er forløbene blevet forskellige, og det har været meningsfuldt.

Første del af kurset afsluttedes med, at hver deltager forberedte to hjemmeopgaver, som de målrettet arbejdede med i den mellemliggende periode.

Gruppen samlet

Det er vigtigt for os at formidle betydningen af, at gruppen samlet deltager i forløbet, og at vi som konsulenter formåede at relatere teorien til gruppens daglige arbejde. Derudover er det vigtigt, at alle grupper har den samme teoretiske reference i hverdagen i det videre arbejde.

Hvordan er det så gået, når hverdagens opgaver hober sig op?

På kurset oplevede vi generelt problemer med at lytte til hinanden; i praksis har det efterfølgende vist sig, at grupperne især har forstået budskabet om aktiv lytning. Ved gruppemøderne er der meget fokus på at lytte til hinanden uden at afbryde.

De spilleregler, der blev vedtaget på kurset, bruger grupperne aktivt i hverdagen, f.eks. tale til hinanden og ikke om hinanden samt respekt for forskellighed. Det er lettere at tage problemstillinger op, både i gruppen indbyrdes og hos borgeren, når man kan henvise til fælles vedtagne spilleregler.

Konflikter i opløbet

Medarbejderne er nu mere bevidste om at tage konflikter i opløbet og/eller bede om hjælp, hvis det er nødvendigt.

Et konkret eksempel fra en borgers hverdag: Gruppen beskrev borgeren som aggressiv og besværlig, og aftenvagterne havde besluttet altid at være to personer ved besøgene, da de var bange for borgeren. Efter målrettet bevidst indsats med aktiv, positiv lytning, meldte gruppen tilbage på opfølgningsdagen, at de nu opfattede borgeren mere positivt, og selv var mere imødekommende og afslappede ved besøgene.

I grupperne følges der op på kurserne med foreløbig en halv dag i hver gruppe, hvor der tales om værdier og om, hvordan de viser sig i ord og handling i det daglige arbejde hos borgeren.

Tæt på praksis

Vores hovedbudskab er, at uddannelse skal foregå tæt på praksis og omfatte alle, der arbejder sammen til daglig. På den måde kan teori og praksis knyttes sammen, og personalet opnår en tættere dialog, end hvis medarbejderne bliver sendt på kursus to og to. Resultatet er, at personalet har mulighed for at træffe beslutninger, der har afgørende betydning for det daglige arbejde, netop fordi vi har haft fokus på at sætte teorien i relation til gruppens virkelighed.

Praksis har vist, at det er af afgørende betydning, at sygeplejerskerne og lederne deltager i kurset for at kunne være med til at følge op efterfølgende.

Dorthe Jensen er distriktsleder i hjemmeplejen i Slagelse Kommune, Ella Schumann og Vibeke Thorsen er selvstændige konsulenter.