En lærebog i ordets bedste betydning

Elisabeth Brodtkorb, Reidun Norvell, Marianne Rukåsa

Sociologi og socialantropologi - mellem mennesker og samfund

Oversat fra norsk af Kåre Dag Jensen
København: Munksgaard 2003
255 sider, 278 kr.

38boganmeldelse”Kære forfattere. Jeg har nu læst kapitlet om sundhed og kultur. Her har I sagt, at sundhed og sygdomsadfærd påvirkes af sociale og kulturelle forhold. I fortæller en del om kultur, men hvad mener I med, at sociale forhold påvirker sundheds- og sygdomsadfærd?”

Sådan skriver Nanna, en studerende som efter hvert kapitel kommenterer og spørger forfatterne om det, hun finder anledning til at få uddybet. Nannas spørgsmål er én af grundene til, at ”Sociologi og socialantropologi - mellem mennesker og samfund” ikke blot kan fremhæves som en udmærket introduktion til, hvordan samfundsvidenskaben kan tænkes ind i praksis i social- og sundhedssektoren.

Den er tillige en lærebog, hvor måden, hvorpå de studerende tilegner sig viden, er tilskrevet stor betydning. Har man efter at have læst de velskrevne kapitler og forfatternes omhyggelige svar på Nannas bemærkninger flere spørgsmål, er der stadig hjælp at hente, også hvis man har lyst til at udfordres på sin viden. Til den norske udgave er der nemlig oprettet en hjemmeside, hvor der stilles forskellige former for studiespørgsmål og henvises til supplerende litteratur.

”Sociologi og socialantropologi” giver en indføring i centrale samfundsvidenskabelige begreber og perspektiver, og begreberne anvendes i relation til temaer, som er væsentlige for studerende, som uddanner sig inden for social- og sundhedsområdet. I den slags arbejde er det væsentligt at vide noget om, hvordan menneske og samfund er i samspil og påvirker hinanden. Der er kapitler om magt og social kontrol, om velfærd, om kulturelle fortolkningsrammer og om kultur, sundhed og sygdom. Også professionsbegrebet og samfundsfag som redskab i professionsudøvelsen udlægges. Alle kapitler knyttes tæt op ad praksis i social- og sundhedssektoren, og der lægges stor vægt på det tværfaglige samarbejde. Det gør bogen vedkommende og meningsfuld for studerende af dette felt. Lærebøger kritiseres ofte for ikke at kunne stå alene i undervisningen. Samme indvending kan man have her. Nannas spørgsmål, de mange referencer og de forskellige typer af studiespørgsmål på hjemmesiden gør det imidlertid nemt at søge uddybende viden på de enkelte områder.

Selvom syv forfattere har bidraget, fremstår bogen med indre sammenhæng og uden de store niveaumæssige eller sproglige variationer. Den er bearbejdet til danske forhold og er en lærebog i ordets bedste betydning.

Merete Munk, pædagogisk konsulent, Enheden for Uddannelsesudvikling, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet