Indføring i dansk forskning i sygepleje

Margarethe Lorensen, Lise Hounsgaard, Grethe Østergaard-Nielsen

Forskning i klinisk sygepleje 2

Metoder og vidensudvikling
København: Akademisk Forlag 2003
367 sider, 298 kr.

SY_2003_48_26_01”Forskning i klinisk sygepleje 2” giver en god indføring i nyere og igangværende forskning i dansk sygepleje og er tænkt som en lærebog. Målgruppen er bred, idet den henvender sig til sygeplejersker under uddannelse på alle niveauer fra bachelor til ph.d. og til flere faggrupper med forskellige faglige eller videnskabelige interesseområder.

Opbygningen af bogen er god. Stoffet er inddelt i tre overordnede kategorier afhængig af den beskrevne undersøgelses forskningsdesign: Det eksplorative, det beskrivende og det eksperimentelle design. Det er med til at strukturere læsningen og øge forståelsen. De præsenterede undersøgelser stammer fra master-, kandidat-, ph.d.- og post docstudier. Det giver et noget uens niveau, idet ph.d.-uddannelsen er den egentlige forskeruddannelse. I mange kapitler har man inddraget uafsluttede ph.d.-projekter, hvilket sikrer nyhedsværdien på bekostning af valideringen af forskningsresultaterne. Der præsenteres mange forskellige forskningsmetoder og her kan den uindviede læser nok blive forvirret. Overskrifter indeholder bl.a. begreber som genstandsfelt, design og metode, materiale og metode, metodologi og metode, perspektiv og teoretisk ramme. Novicen vil ikke kunne danne sig overblik over disse begreber uden sideløbende undervisning i forskningsprocessen og videnskabsteori.

For mange læsere er det en fordel, at bogen er på dansk, da forskningsartikler efterhånden oftest publiceres på engelsk. Men artiklerne er uens i kvalitet, og der savnes den videnskabelige sikkerhed, der opnås ved en peer review, som videnskabelige tidsskrifter tager sig af. En lærebog bliver normalt ikke vurderet af eksterne kritikere, så det er som sådan ikke en svaghed ved bogen, men nogle af præsentationerne ville kræve en grundig bearbejdning, hvis de skulle slippe igennem det videnskabelige nåleøje. På trods af det er bogen ganske lærerig. Dansk Selskab for Sygeplejeforskning har i forbindelse med sit 25 års jubilæum været med til at udgive bogen i forlængelse af første bind, som udkom i 2002.

Af Ingrid Egerod, adjunkt, sygeplejerske, cand.cur., ph.d.